Gå til innhold

Ikke hørt noe fra venninne som har fått baby (er bekymret)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En god venninne, en som jeg anser som en av mine beste venner over flere år, har fått en baby for 8 dager siden. 

Gjennom hele svangerskapet har hun sendt mange snaps, vi har hatt så og si daglig kontakt på sosiale medier (ikke mye fysisk møte grunnet Covid-19). Det har vært gravidoppdateringer, at hun gleder seg, magebilder, babytøy osv. Vi har ikke hatt noen krangel eller diskusjon, eller noe som har kunne gitt hun grunn til å være irritert eller noe på meg. 

Hun sendte meg en melding om at fødselen var i gang for 9 dager siden, og at det hele var ganske vondt og ugreit - og at det hadde vart lenge. Jeg svarte henne, kom med noen oppmuntrende ord og visste støtte. Hun skrev et hjerte tilbake. 

Dagen etter sendte jeg en melding og skrev at jeg tenkte på henne, og at jeg håper hun har det bra. Jeg fikk svar om at det hadde vært fint på godt og vondt. Ingen hjerter eller andre emojier, og ingen detaljer eller noe om babyen. Jeg tenkte at de er i en fin boble, og at selvfølgelig skal hun få tid til sitt nyfødte barn heller enn å tekste med meg, så la ikke noe mer i det. 

4 Dager etter dette skrev jeg en melding til hun og sa jeg tenker på henne, og håper alt står bra til. Ikke fått noe svar. Hun har vært aktiv på facebook, men jeg har ikke fått noen svar der, og hun har åpnet snapper fra meg (ikke snapper hvor jeg spør hun om noe direkte, men typ snapper av hunden eller av middag - så sånn hverdagssnapper som vi pleier å sende hverandre). 

Jeg er nå litt bekymret. Det har gått 4 dager siden forrige melding, og ingen svar. Ingen snapper av babyen, ingen bilder og ingen telefon fra henne. Vi har pleid å ha kontakt så og si daglig, og jeg er bekymret for at noe kan ha skjedd. Jeg vil egentlig sende hun en ny melding, men er litt redd for å mase på henne hvis alt står bra til og hun bare vil være ute av sosiale medier litt, men syntes dette er merkelig da hun alltid har vært flink til å ta kontakt og hun har sagt at hun skal sende masse bilder når babyen er født. Det er ikke nødvendigvis baby-bilder jeg er ute etter, nå er jeg mer redd det har skjedd noe galt her og at hun har det veldig vondt. Jeg ønsker ikke å presse meg på, men hvis noe har skjedd ønsker jeg å sende en klem og si at jeg er her for henne. 

Jeg har tenkt litt i tanken av fødselsdepresjon, da jeg vet hun tidvis har hatt litt ambivalente følelser rundt dette barnet. Jeg vet jo at hun er i live, og at hun faktisk er på telefonen sin (siden hun åpner snapper), så da syntes jeg det er rart å ikke i det minste svare på en melding. 

Hva tenker dere? Hva er vanlig, og burde jeg gjøre noe? Eller bare la det ligge? Jeg er redd for at hvis noe er galt og hun ikke har det bra så føler hun seg helt alene når det da virker som jeg bare ikke bryr meg. Jeg trenger ikke at hun prater med meg om hva som har skjedd, men får helt vondt i meg hvis noe har skjedd og hun bare sitter igjen alene uten noen kontakt med de som bryr seg om henne. 

Anonymkode: 4ee1b...416

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare 8 dager.

Om hun f.eks hadde blodtap og strever med å få i gang amming, så er hun rett og slett ikke seg selv ennå. 

Første uka især kan være beintøff å komme gjennom, selv om alt egentlig har gått bra.

All fokus på baby, pupp, byssing, sove litt innimellom. Ikke sikkert hun har fått tatt seg en dusj engang.

Skjønner du er en god venninne og bekymrer deg - men gi det tid. Akkurat nå er hun i ei boble. Sånn er det bare.

Å legge ut noe på Facebook kan være en mer effektiv måte å gi info til mange, uten å måtte skrive flere meldinger, ha dialog med hver enkelt. 

Anonymkode: d139e...56e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Hei, jeg skjønner at det er mye som skjer rundt deg akkurat nå, mye nytt du må forholde deg til.  Jeg ville bare si at jeg tenker på deg, og er her for deg når du trenger meg.  Jeg vil ikke mase på deg, så jeg lar det være opp til deg å ta kontakt når du føler deg klar til det.  Gleder meg masse til å se og snakke med deg igjen".

Jeg tror jeg ville sendt noe slikt til henne 🙂

Anonymkode: 371b1...3b5

Ja! Eventuelt også at TS er litt bekymret, men at TS forstår hvis det bare er mye. Ed en nyfødt baby. 

Anonymkode: 2a1f0...131

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Hei, jeg skjønner at det er mye som skjer rundt deg akkurat nå, mye nytt du må forholde deg til.  Jeg ville bare si at jeg tenker på deg, og er her for deg når du trenger meg.  Jeg vil ikke mase på deg, så jeg lar det være opp til deg å ta kontakt når du føler deg klar til det.  Gleder meg masse til å se og snakke med deg igjen".

Takk! Det tror jeg kanskje er en god ide!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare 8 dager.

Om hun f.eks hadde blodtap og strever med å få i gang amming, så er hun rett og slett ikke seg selv ennå. 

Første uka især kan være beintøff å komme gjennom, selv om alt egentlig har gått bra.

All fokus på baby, pupp, byssing, sove litt innimellom. Ikke sikkert hun har fått tatt seg en dusj engang.

Skjønner du er en god venninne og bekymrer deg - men gi det tid. Akkurat nå er hun i ei boble. Sånn er det bare.

Å legge ut noe på Facebook kan være en mer effektiv måte å gi info til mange, uten å måtte skrive flere meldinger, ha dialog med hver enkelt. 

Ja, jeg skjønner hva du mener.. Jeg tenker jo likevel at hun har fått åpnet snapper, men ikke svarer på melding. Det syntes jeg er litt rart, men da er hun jo på telefonen? Det er dette som jeg er så usikker på! Om jeg bare lar det ligge og noe har skjedd og hun ikke har det bra så vil jeg gjerne at hun skal vite at jeg er der. 

Men hun har ikke lagt ut noe på Facebook angående fødsel eller baby, jeg kan bare se at hun har vært aktiv på messenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener.. Jeg tenker jo likevel at hun har fått åpnet snapper, men ikke svarer på melding. Det syntes jeg er litt rart, men da er hun jo på telefonen? Det er dette som jeg er så usikker på! Om jeg bare lar det ligge og noe har skjedd og hun ikke har det bra så vil jeg gjerne at hun skal vite at jeg er der. 

Men hun har ikke lagt ut noe på Facebook angående fødsel eller baby, jeg kan bare se at hun har vært aktiv på messenger. 

Jeg ville sendt en melding uansett. Det gjør absolutt ingen skade. Du viser jo at du bryr deg og tenker på henne! 

Jeg var også i en boble etter fødsel. Jeg synes det var utrolig tungt å skrive på mobilen. Men jeg tok hensyn til de rundt meg og skrev en fellesmelding at alt gikk fint men jeg var så sliten. :)

Anonymkode: bd17e...a46

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville omformulert denne.

Det kan fort oppleves som press, uttrykt på en pen måte bare - og en forventning om at ting skal bli som før. Det kan godt hende vennskapet må endre seg litt nå, som hun er blitt mamma og er i barsel.

Ville sendt kun denne delen:

«Jeg ville bare si at jeg tenker på deg, og er her for deg når du trenger meg.»

Trenger ikke si mer :) 

• Liker 19
Skrevet

Kan du ikke ringe? Evt ringe mannen hennes?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville omformulert denne.

Det kan fort oppleves som press, uttrykt på en pen måte bare - og en forventning om at ting skal bli som før. Det kan godt hende vennskapet må endre seg litt nå, som hun er blitt mamma og er i barsel.

Ville sendt kun denne delen:

«Jeg ville bare si at jeg tenker på deg, og er her for deg når du trenger meg.»

Trenger ikke si mer :) 

TS her. Jeg fikk baby for under 1 år siden, så vennskapet vårt trenger på en måte ikke å endre seg så mye ved å introdusere et barn til :) Hun har bare delt så mye med meg fra svangerskapet og tanker rundt babytiden, og jeg har vært veldig "inkludert" i tiden med henne. Vi hadde en liten babyshower (med bare oss to) hvor vi spiste kake sammen, hun har ringt meg mye i perioder hvor hun har vært usikker på noe eller sliten, og ja.. Jeg bare er bekymret nå. Fra daglig kontakt til stillhet etter baby ble født..

Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke ringe? Evt ringe mannen hennes?

Jeg har tenkt på det, men føler det blir litt feil når hun ikke svarer på meldinger. Jeg vil ikke trenge meg på her, og hvis hun ønsker å nyte denne tiden eller er helt i baby-boble har jeg full respekt for det. Jeg ønsker bare å vite om det går bra med henne og at fødselen gikk fint. Kanskje det er en ide å ringe, jeg bare... ja, altså, hvis noe har skjedd og hun ikke er klar for å prate om det så vil jeg jo gi hun tiden.. Eller, jeg vet ikke, dette ble rotete.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller du skulle ringe i stedet for å sende meldinger. 

Anonymkode: b8b2c...07e

• Liker 6
Skrevet

Skjønner...jeg har ikke snap, mer vant å bare ringe. Synes der er mer stress med å skrive tilbake til folk. 😅 de er nok bare i bobla. Prøv å meld mannen, kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 8 dager er veldig lenge om dere vanligvis har mye kontakt. Man vil jo gjerne sende et bilde eller en melding. Tenker sjansen derfor er stor for at noe har skjedd. Synes den korte meldingen over her er best! Og jeg ville ikke ringt! 

Skjønner godt at du er bekymret. Barnet kan jo være syk, men det betyr jo ikke at det ikke vil gå bra. Det tok en venn av mannen min 14 dager før han sa barnet sitt var født- men det var født altfor tidlig, så vi ante ikke at det var kommet. Det gikk veldig fint med barnet.

Anonymkode: ec695...910

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har ikke jeg barn, men har sykdom som gjør meg veldig dårlig/sliten så tror jeg kan relatere.

Da mangler jeg rett og slett krefter/overskudd til å formulere ord, setninger. Ha en dialog med noen. Selv om jeg kan titte innom tlf og kanskje lese meldinger.

Det er også det at om jeg sender et enkelt svar eller hjerte, så fortsetter dialogen - mens det rett og slett ikke er krefter og fokus til å følge opp. Så i den ørska blir det til at det koster alt for mye å forsøke.

Og hun må jo bruke alle sine krefter på noe mye viktigere - bli kjent med en nyfødt baby, som ikke har funnet seg til rette i verden ennå ❤️ 

Som sagt, gi det tid. :) mine venner har vent seg til å få svar på meldinger 2-3 måneder senere om så er, når jeg kommer ut av sykdomsperioder, kroppen er uthvilt igjen 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Noe liknende skjedde med meg og en venninne. Det var fordi barnet var født med et handicap som de ikke visste om før fødsel, og de trengte litt tid på å prosessere dette før de snakket med venner. Det innebar også at baby måtte gjennom noen behandlinger (eller noe, husker ikke detaljene) rett etter fødsel som gjorde at de var veldig slitne og opptatt av det. 

Anonymkode: ae5ab...fb1

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Noe kan jo ha skjedd.. Ta det fra ei som har vært i den situasjonen. Barnet kom til verden med en medfødt sykdom. Jeg var knust, hormonell, sliten langt inn i sjela. Jeg slet veldig med hvordan jeg oppi alt det skulle formidle til familie, venner og bekjente at babyen var syk. 

Jeg ville prøvd å ringe henne. 

Anonymkode: acc0a...c69

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

TS Her

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg barn, men har sykdom som gjør meg veldig dårlig/sliten så tror jeg kan relatere.

Da mangler jeg rett og slett krefter/overskudd til å formulere ord, setninger. Ha en dialog med noen. Selv om jeg kan titte innom tlf og kanskje lese meldinger.

Det er også det at om jeg sender et enkelt svar eller hjerte, så fortsetter dialogen - mens det rett og slett ikke er krefter og fokus til å følge opp. Så i den ørska blir det til at det koster alt for mye å forsøke.

Og hun må jo bruke alle sine krefter på noe mye viktigere - bli kjent med en nyfødt baby, som ikke har funnet seg til rette i verden ennå ❤️ 

Som sagt, gi det tid. :) mine venner har vent seg til å få svar på meldinger 2-3 måneder senere om så er, når jeg kommer ut av sykdomsperioder, kroppen er uthvilt igjen 

Ja, jeg skjønner jo det. Jeg tenker bare at hvis du har fått en nyfødt så hadde det vel kanskje vært ganske vanlig å sende en snap av barnet når det sover, eller noe i den duren? Det har jo gått 8 dager, ikke 8 timer... Hvis hun er sliten og ikke orker å samtale er det selvfølgelig helt i orden, men hvis alt er bra og de har det fint ville det vel kanskje vært naturlig å i det minste sende en snap hvis man ikke føler for å snakke? 

Noe liknende skjedde med meg og en venninne. Det var fordi barnet var født med et handicap som de ikke visste om før fødsel, og de trengte litt tid på å prosessere dette før de snakket med venner. Det innebar også at baby måtte gjennom noen behandlinger (eller noe, husker ikke detaljene) rett etter fødsel som gjorde at de var veldig slitne og opptatt av det. 

Anonymkode: ae5ab...fb1

Noe kan jo ha skjedd.. Ta det fra ei som har vært i den situasjonen. Barnet kom til verden med en medfødt sykdom. Jeg var knust, hormonell, sliten langt inn i sjela. Jeg slet veldig med hvordan jeg oppi alt det skulle formidle til familie, venner og bekjente at babyen var syk. 

Jeg ville prøvd å ringe henne. 

Ja, det er det jeg er litt bekymret for. Selvfølgelig kommer jeg til å være der for henne (og barnet) uansett hva som kan ha skjedd, jeg bare vet ikke helt hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Hva ville dere ha syntes hadde vært best? Å få tid til å fordøye det litt selv, eller å få en telefon eventuelt flere meldinger?

Jeg bekymrer meg for om noe har skjedd, og at hvis jeg ringer så vil hun kanskje ikke ta den fordi hun muligens tenker at jeg bare vil høre om dette nye barnet og på en måte søker "den gode historien" hvis dere skjønner? At hun ikke har lyst til å fortelle enda.. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS Her

Ja, jeg skjønner jo det. Jeg tenker bare at hvis du har fått en nyfødt så hadde det vel kanskje vært ganske vanlig å sende en snap av barnet når det sover, eller noe i den duren? Det har jo gått 8 dager, ikke 8 timer... Hvis hun er sliten og ikke orker å samtale er det selvfølgelig helt i orden, men hvis alt er bra og de har det fint ville det vel kanskje vært naturlig å i det minste sende en snap hvis man ikke føler for å snakke? 

Ja, det er det jeg er litt bekymret for. Selvfølgelig kommer jeg til å være der for henne (og barnet) uansett hva som kan ha skjedd, jeg bare vet ikke helt hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Hva ville dere ha syntes hadde vært best? Å få tid til å fordøye det litt selv, eller å få en telefon eventuelt flere meldinger?

Jeg bekymrer meg for om noe har skjedd, og at hvis jeg ringer så vil hun kanskje ikke ta den fordi hun muligens tenker at jeg bare vil høre om dette nye barnet og på en måte søker "den gode historien" hvis dere skjønner? At hun ikke har lyst til å fortelle enda.. 

Jeg ville sendt en melding om at du tenker på henne og at du er der når hun er klar for det. Og skrevet at du bekymrer deg litt fordi hun ikke svarer, men at du har forståelse for om hun er i sin egen boble akkurat nå. Og så at du gleder deg til å høre fra henne kår hun er klar for det. 

Anonymkode: 2a1f0...131

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

TS Her

Kanskje du kan skrive noe sånt som «Jeg ville bare si at jeg tenker på deg, og er her for deg når du trenger meg. Om du har overskudd og lyst så kan du ringe meg❤️
Da åpner du jo for at hun kan ringe deg, uten at hun får «sjokket» ved at du plutselig ringer henne?

Anonymkode: ec695...910

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt pris på en telefon for dersom noe har skjedd så kan det være forferdelig vanskelig å formulere det skriftlig. Og om hun ikke tar telefonen så ville jeg sendt en kort melding om at du tenker på henne og at du håper det går bra 💛

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal sende en melding om du kan ringe henne. Det kan jo høres ut som noe er skjedd.

Anonymkode: dc0fe...b94

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...