Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er 2 mnd gammel og han har fått mme i 1 mnd nå cirka. Gir han hipp, og vet at i råd fra helsedirektoratet så skal mme blandes i kokt vann på 70 grader. Jeg har vannkoker og blander med en gang det er ferdig kokt. Fant nettopp ut at vannkokere kokes til 100 grader 😱 og da lurer jeg på om det blir feil å blande med en gang det er ferdig kokt? Blir feks næringsstoffer ødelagte? Skal jeg da vente med å blande til det er typ 70 grader? Itillegg så står det på hipp pakken at det skal blandes med 40-50 grader. Så nå er jeg virkelig forvirret. Hva pleier dere å gjøre? 

Anonymkode: 0eece...86e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1.om du vil blande med 70 eller 40 spørst hvem du stoler mest på

2.ja kokende vann er 100 grader og ødelegger næringsstoffene , du kan stoppe vannkokere litt før den er ferdig ev. finnes det vannkokere som man kan stoppe på den tempen man ønsker.

eller du koker opp vann som kjøles ned og har dette i termos, når du koker vann så blander du det med det kalde vannet å blander i mme...og deretter litt mer kaldt slik ar det er drikke klart

3. kjøper tommee tipee mme maskin som fikser 70 grader for deg osv

Anonymkode: 9872e...d54

AnonymBruker
Skrevet

2FE7BC7B-35E2-4653-9897-0D661F0A258B.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker vannet til 100 grader, åpner lukket å venter til det har avkjølt seg til 75ish grader. Blander så i MME og setter flasken i vann bad. 

Anonymkode: 916cb...f5c

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (20 minutter siden):

Hvilke næringsstoffer ødelegges? 

Hvorfor skjer det ikke med vanlig melk når den varmes opp? 

Anbefalingen er at vannet har minst 70 grader når mme blandes ut. Se :

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/

Det er avhengig av hvem man hører på, HiPP mener det ødelegger vitaminer, WHO skriver vel bare at det tåler høy temp.

Hvor varmt må vannet være for at pulveret med morsmelkerstatning skal løses opp? 

Pulveret må ikke blandes i kokende vann. Da risikerer man å ødelegge vitaminene. Anvend kokt vann som er kjølt ned til 40-50 °C. Pulveret med HiPP morsmelkerstatning oppløses best ved denne temperaturen.

https://www.hipp.no/combiotikR/praktiske-raad/tilberedning-og-oppbevaring-av-combiotik/

AnonymBruker
Skrevet

Så man skal høre på hipp fremfor helse norge? Hva hvis det oppstår bakterier da? 

AnonymBruker
Skrevet

Bakterier dør ved 70 grader. 

Anonymkode: 3fe12...887

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så man skal høre på hipp fremfor helse norge? Hva hvis det oppstår bakterier da? 

Jeg hører på Hipp. Helsenorge sin oppdatering er jo bare en hysterisk hastereaksjon på den idiotiske reportasjen på "tv2 hjelper deg", som ikke har noe pålitelige bevis. Årsaken til WHOs anbefaling er fordi de skal dekke hele verden, inkludert uland og land uten så strenge krav som vi har i Skandinavia. 

Har blandet på 40 grader til to barn. Risikoen for de to bakteriene er så minimal at jeg velger å gi barna mine de næringsstoffene og vitaminene det trenger heller 😄 det er ganske strenge regler til produksjon og testing av mme, nettopp mtp disse bakteriene, i loven. Føles helt trygt. 

Men, hvem vet ikke at vann koker ved 100 grader? Og at da en vannkoker selvfølgelig går til kokepunktet 🤔 man må uansett koke vannet først, for så å justere det til 40 eller 70 grader. 

Anonymkode: 353f8...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I samme kategori som "hvem vet ikke at vann koker ved 100 grader"...

Hvem vet ikke at bakterier trives aller best i temperatur på mellom 10-50 grader? Dette er helt basic ungdomskolenivå mat og helse pensum (eller heimkunnskap som det het). Man må varme mat opp til over 70-75 grader for å være trygg på at man har fått drept de aller fleste sykdomsfremkallende bakterier. 

Anonymkode: 3fe12...887

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

. Helsenorge sin oppdatering er jo bare en hysterisk hastereaksjon på den idiotiske reportasjen på "tv2 hjelper deg", som ikke har noe pålitelige bevis.

Feil! Helsenorge anbefalte dette FØR reportasjen på tv 2 hjelper deg

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hører på Hipp. Helsenorge sin oppdatering er jo bare en hysterisk hastereaksjon på den idiotiske reportasjen på "tv2 hjelper deg", som ikke har noe pålitelige bevis. Årsaken til WHOs anbefaling er fordi de skal dekke hele verden, inkludert uland og land uten så strenge krav som vi har i Skandinavia. 

Har blandet på 40 grader til to barn. Risikoen for de to bakteriene er så minimal at jeg velger å gi barna mine de næringsstoffene og vitaminene det trenger heller 😄 det er ganske strenge regler til produksjon og testing av mme, nettopp mtp disse bakteriene, i loven. Føles helt trygt. 

Men, hvem vet ikke at vann koker ved 100 grader? Og at da en vannkoker selvfølgelig går til kokepunktet 🤔 man må uansett koke vannet først, for så å justere det til 40 eller 70 grader. 

Anonymkode: 353f8...37e

Herregud for noe pisspreik. Før du utaler deg om noe som går på helsen til barn, burde du ha faktaene dine i orden. 

70 graders anbefalingen fra helsenorge har vært siden 2007, mens Tv2 hjelper deg saken var i 2020.

Det er altså 13 års forskjell. 

Endret av Lillemorbare
Skriveleif
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis det var så sinnsykt viktig med å blande på 70 grader, så hadde ingen sluppet ut av sykehuset med babyen sin før de fikk den beskjeden. Vanligvis skal man jo kunne kjøpe et produkt på butikken, og tilberede det sånn som det står bak på pakken. Jeg stoler mao på produsentene.

Anonymkode: 589ee...95e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at hvis det var så sinnsykt viktig med å blande på 70 grader, så hadde ingen sluppet ut av sykehuset med babyen sin før de fikk den beskjeden. Vanligvis skal man jo kunne kjøpe et produkt på butikken, og tilberede det sånn som det står bak på pakken. Jeg stoler mao på produsentene.

Anonymkode: 589ee...95e

Og man får med skriv fra sykehuset før man drar fra sykehuset, hvor det står at MME skal blandes på 70 grader. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gutten min er 2 mnd gammel og han har fått mme i 1 mnd nå cirka. Gir han hipp, og vet at i råd fra helsedirektoratet så skal mme blandes i kokt vann på 70 grader. Jeg har vannkoker og blander med en gang det er ferdig kokt. Fant nettopp ut at vannkokere kokes til 100 grader 😱 og da lurer jeg på om det blir feil å blande med en gang det er ferdig kokt? Blir feks næringsstoffer ødelagte? Skal jeg da vente med å blande til det er typ 70 grader? Itillegg så står det på hipp pakken at det skal blandes med 40-50 grader. Så nå er jeg virkelig forvirret. Hva pleier dere å gjøre? 

Altså om du koker vann så er det å varme opp til 100 grader. 70 grader er bare oppvarming, så du må uansett kjøle det ned! 

Anonymkode: b1349...68c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er avhengig av hvem man hører på, HiPP mener det ødelegger vitaminer, WHO skriver vel bare at det tåler høy temp.

Hvor varmt må vannet være for at pulveret med morsmelkerstatning skal løses opp? 

Pulveret må ikke blandes i kokende vann. Da risikerer man å ødelegge vitaminene. Anvend kokt vann som er kjølt ned til 40-50 °C. Pulveret med HiPP morsmelkerstatning oppløses best ved denne temperaturen.

https://www.hipp.no/combiotikR/praktiske-raad/tilberedning-og-oppbevaring-av-combiotik/

Anbefalingen om å bruke vann som er minst 70 grader er for å være sikker på at mikrober i pulveret uskadeliggjøres. Pulveret er sikkert uten mikrober når pakken åpnes første gang. 

Det er først og fremst vitaminene B og C som tåler høye temperaturer dårlig. Men de blir ikke ødelagt alle spontant, det tar tid, lengere tid enn det tar for blandingen å kjøles ned. Reduksjonen er neppe så mye som 10 %, og så nøye måler de fleste neppe ut pulveret likevel. 

Det er stor forskjell på varmen i vann som driver å koker, og vann som er i ferd med å kjøles ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...