Gjest Ludmilla Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Og om 14 dager må vi stenge igjen. Lærer de aldri? Dette har skjedd gang på gang gjennom de siste 1.5 årene likevel gjøres det på den måten. Selv unger lærer jo fortere enn dette når ting ikke fungerer. Nå er vi så nær ved å få vaksinert befolkningen. Likevel...
Gjest Optimo Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Man må se det økonomiske i dette også. Det er tusenvis av folk som går arbeidsledig mens alt er stengt, og bedrifter går konkurs. Det gir ikke mening å holde ting stengt når det er lite smitte i samfunnet. Det er ikke hjemmel for det i lovverket heller. Det går mot sommer, folk er mer ute, stadig flere blir vaksinert. Det går nok bra i det store og hele. Sykehusene har kapasitet nå til å hjelpe de som eventuelt måtte trenge det.
Gjest Ludmilla Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Guile skrev (1 minutt siden): Man må se det økonomiske i dette også. Det er tusenvis av folk som går arbeidsledig mens alt er stengt, og bedrifter går konkurs. Det gir ikke mening å holde ting stengt når det er lite smitte i samfunnet. Det er ikke hjemmel for det i lovverket heller. Det går mot sommer, folk er mer ute, stadig flere blir vaksinert. Det går nok bra i det store og hele. Sykehusene har kapasitet nå til å hjelpe de som eventuelt måtte trenge det. Men det er ikke økonomi i å måtte stenge etter 14 dager heller. Mange arbeidsgivere har gitt uttrykk for dette. Det er bedre økonomi for dem med langvarig stengt enn å kunne ha åpent kort tid for så å måtte stenge ned igjen.
Lønnesirup01 Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Du blir aldri kvitt dette viruset, på samme måte som vi ikke på global basis får utryddet alle smittsomme sykdommer. Vi vil uansett ikke få vaksinert hele befolkningen - enten fordi de grunnet helseårsaker ikke kan, eller fordi de ikke vil. Disse menneskene vil bli smittet, enten av dette eller av en ny, mutert variant. Ved et punkt må vi si at nok er nok - de sosiale og økonomiske kostnadene er for store, og risikoen er liten. De eldre og de i risikosonen er i stor grad vaksinert, og de unge dør ikke av dette. 25
Drizzt Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Forskjellen er at vi har flere og flere vaksinerte nå. Til høsten er vi nesten som normalt med mindre en super-ultra-mega smittsom mutasjon som ikke påvirkes av vaksiner slår til. 7
Gjest Ludmilla Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Forskjellen er at vi har flere og flere vaksinerte nå. Til høsten er vi nesten som normalt med mindre en super-ultra-mega smittsom mutasjon som ikke påvirkes av vaksiner slår til. Da burde vi kanskje vente til høsten med å åpne opp?
Example Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 Slik smittevernsloven er oppbygd nå har man ikke noe valg. Når trusselen blir mindre, har man ikke lenger noen grunn til å ha tiltak. De strengeste tiltakene må avvikles i tråd med trusselen. Her har ikke regjeringen eller kommunene noe valg. Det vil også være vanskelig å innføre nye meget inngripende tiltak jo lenger man kommer i vaksineringen, og jo mindre farlig viruset er for de uvaksinerte gruppene. 12
Rosasko Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Dei skal tjene penger på at det norske folk skal feriere i det norske land 🇳🇴 3
Drizzt Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Ludmilla skrev (10 minutter siden): Da burde vi kanskje vente til høsten med å åpne opp? Neppe. Da er altfor mange gått konkurs og blitt varig arbeidsledige. 10
Tiuren Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 17 minutter siden, Ludmilla said: Men det er ikke økonomi i å måtte stenge etter 14 dager heller. Mange arbeidsgivere har gitt uttrykk for dette. Det er bedre økonomi for dem med langvarig stengt enn å kunne ha åpent kort tid for så å måtte stenge ned igjen. Hvordan kan det være bedre økonomi å holde stengt? 7
Druid Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Example skrev (10 minutter siden): Slik smittevernsloven er oppbygd nå har man ikke noe valg. Når trusselen blir mindre, har man ikke lenger noen grunn til å ha tiltak. De strengeste tiltakene må avvikles i tråd med trusselen. Her har ikke regjeringen eller kommunene noe valg. Det vil også være vanskelig å innføre nye meget inngripende tiltak jo lenger man kommer i vaksineringen, og jo mindre farlig viruset er for de uvaksinerte gruppene. Dette er grunnen. Vi lever i ett demokrati av ansvarlige mennesker: myndighetenes maktmidler er strengt regulert, derfor er det de akutte problemene som kan styre smittevernstiltak, ikke samfunnets beste. Problemet er sånn sett ikke det at det åpnes, men at Nordmenn generelt ikke kan tenke selv og følge helt rudimentære råd. Men det er et dårlig grunnlag å ta fra folk friheten på. 5
Gjest Ludmilla Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Tiuren skrev (1 minutt siden): Hvordan kan det være bedre økonomi å holde stengt? Det hadde med varebeholdning å gjøre. Lett å se at man ved åpning bestilte varer for å selge som ble stående på lager ved stenging. Det hadde også med at arbeidsgiver måtte betale de første dagene selv før NAV overtok, nå vet jeg ikke om det blitt lettelser i dette på grunn av pandemien. Det er også en psykisk belastning for både arbeidsgiver og arbeidstaker.
Druid Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 Tiuren skrev (5 minutter siden): Hvordan kan det være bedre økonomi å holde stengt? Det er enorme tap på varelager og administrasjon når man driver slik flekkvis åpning. Vinningen går opp i spinninga. 5
Hatsumomo Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 På ett eller annet tidspunkt MÅ vi åpne opp, nå er de eldre og mange i risikogruppene blitt vaksinerte, og flere andre utenom dette også - dette må være et greit tidspunkt å åpne opp på. Vi nærmer oss sommeren, mange er ganske tiltaksleie - hadde Norge holdt mye stengt i sommer skal en ikke se bort i fra at veldig, veldig mange vil gi blaffen dessverre. 4
Hatsumomo Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Ludmilla skrev (46 minutter siden): Da burde vi kanskje vente til høsten med å åpne opp? Den varianten kunne kommet til vinteren, til våren 2022, til sommeren 2040. Vi kan ikke sette livet på vent fordi det muligens, på et eller annet tidspunkt, KAN komme en kjip mutasjon av et eller annet virus. 8
Mekkapekka Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 Savner gamledager da folk ble innlagt med influensa og ingen brydde seg😜 17
Anonymus1986 Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 21 minutter siden, Hatsumomo said: På ett eller annet tidspunkt MÅ vi åpne opp, nå er de eldre og mange i risikogruppene blitt vaksinerte, og flere andre utenom dette også - dette må være et greit tidspunkt å åpne opp på. Vi nærmer oss sommeren, mange er ganske tiltaksleie - hadde Norge holdt mye stengt i sommer skal en ikke se bort i fra at veldig, veldig mange vil gi blaffen dessverre. Helt riktig. Nå er tiden inne etter 15 måneder med åpne-stenge-åpne-stenge. COVID-19 vil bli endemisk og vi må sesongvaksineres, samfunnsøkonomien må i mellomtiden rulles igang. 2
Gjest Sprettballen Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 Som den optimistiske realisten jeg er, tror jeg ikke det blir så ille. Vi går mot lysere og varmere tider, vaksineringen går sin gang, folk flest er stort sett bevisste på å etterleve reglene om hygiene og avstand, og de lokale og regionale helsemyndighetene vet hva de må gjøre for å slå ned smitteutbrudd før de blir for store. En oppgang i smitte tror jeg vil komme, og jeg tror ikke vi er tilbake til normalen på en god stund, men alt i alt tror jeg det skal mye til før det blir så massive nedstengninger som vi har opplevd de siste månedene igjen. Når det er sagt, jeg har tatt feil før, og jeg kommer sikkert til å ta feil flere ganger, men det er lov å håpe på at vi er over det verste nå.
Tiuren Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 1 hour ago, Druid said: Det er enorme tap på varelager og administrasjon når man driver slik flekkvis åpning. Vinningen går opp i spinninga. For noen næringer, som spise og drikke steder, kan jeg til en viss grad forstå det. Men med en tilpasset åpning og litt mer forutsigbarhet fra de som bestemmer over oss, så ville jeg holdt bedriften min åpen så fort jeg kunne og heller stenge ned når jeg måtte. 3
zemer Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 Sprettballen skrev (1 time siden): Som den optimistiske realisten jeg er, tror jeg ikke det blir så ille. Vi går mot lysere og varmere tider, vaksineringen går sin gang, folk flest er stort sett bevisste på å etterleve reglene om hygiene og avstand, og de lokale og regionale helsemyndighetene vet hva de må gjøre for å slå ned smitteutbrudd før de blir for store. En oppgang i smitte tror jeg vil komme, og jeg tror ikke vi er tilbake til normalen på en god stund, men alt i alt tror jeg det skal mye til før det blir så massive nedstengninger som vi har opplevd de siste månedene igjen. Når det er sagt, jeg har tatt feil før, og jeg kommer sikkert til å ta feil flere ganger, men det er lov å håpe på at vi er over det verste nå. Er varmt i India også 🙈jeg tror vi kommer til å oppleve at de stenger ned der det er utbrudd. Akuratt nå får jeg ikke sove pga full fest ikke så langt unna.
Anbefalte innlegg