Gå til innhold

Når bør jeg gi beskjed til sjefen min at jeg er gravid osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Håper noen kan forklare meg så enkelt som mulig hvordan dette skal gjøres? Det står på nettet «Arbeidstaker plikter å varsle arbeidsgiver (ikke søke) om fødsels-/foreldrepermisjon snarest mulig. For lengre fravær gjelder krav om flere ukers forvarsel. Behovet skal om nødvendig dokumenteres.»

Er dette når jeg nærmer meg permisjon eller bør jeg gi beskjed nå med en gang at jeg er gravid? Vil helst vente så lenge som mulig, for jeg har en utrolig streng sjef, med ingen sympati. 

Og når skal jeg begynne å søke om permisjon og foreldrepenger? Allerede nå?? (Fant ut at jeg er gravid igår)

setter veldig pris på svar, skjønner meg ikke så veldig på sånne ting🙈

Anonymkode: d1d2a...b80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver trenger jo tid for å finne vikar for deg, så si fra så raskt du kan. Mange venter til ca 12 uker.

Anonymkode: 66f52...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver trenger jo tid for å finne vikar for deg, så si fra så raskt du kan. Mange venter til ca 12 uker.

Anonymkode: 66f52...e0c

Okei takk😊 da venter jeg 12 uke, det må være greit 🙈👍🏼 
Ts

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er vanskelig jeg ventet i 6 måneder, da var det synlig.  Tok litt tid siden jeg var litt rund fra før, mistet apetitten, levde på epler (dille)og gikk ned i vekt. Etter fødselen veide jeg 13 kg mindre enn da heg ble gravid. Det er store forskjeller fra person til person.

det ble fint/godt mottatt, heldigvis, men jeg grudde.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å fortelle det etter ordinær ultralyd i uke 18 i begge graviditetene. Jeg ønsket å vite at alt så fint ut før jeg delte det med arbeidsgiver. Du kan tidligst søke nav om foreldrepenger når du er gravid i uke 26. Permisjon kan du søke om før det, for eksempel etter du forteller arbeidsgiver rundt uke 20. 

Anonymkode: ed879...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg valgte å fortelle det etter ordinær ultralyd i uke 18 i begge graviditetene. Jeg ønsket å vite at alt så fint ut før jeg delte det med arbeidsgiver. Du kan tidligst søke nav om foreldrepenger når du er gravid i uke 26. Permisjon kan du søke om før det, for eksempel etter du forteller arbeidsgiver rundt uke 20. 

Anonymkode: ed879...5eb

Det stemmer ikke, man søker fra uke 22. https://familie.nav.no/soke-om-foreldrepenger

Jeg tenker at etter ordinær ultralyd er en passende tid å si fra om graviditet. Da vet man endelig termin og det begynner å syntes. :)

Anonymkode: 1df6d...4af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på om du trenger tilrettelegging. Hvis du blir dårlig slik at du er borte fra jobb er det lurt å si fra. Ved svangerskapsrelaterte plager får arbeidsgiver refundert penger fra dag 1(i stedet for 16, eller noe sånt), og hvis du har en jobb der det f.eks må settes inn vikar så er kanskje sjefen litt vennlig innstilt om h*n vet at det blir dekka. 
Hvis det ikke påvirker jobben ville jeg venta til tidligst uke 12, men ikke noe særlig lenger enn til etter ordinær ultralyd. 

Anonymkode: 9cf3b...9e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det stemmer ikke, man søker fra uke 22. https://familie.nav.no/soke-om-foreldrepenger

Jeg tenker at etter ordinær ultralyd er en passende tid å si fra om graviditet. Da vet man endelig termin og det begynner å syntes. :)

Anonymkode: 1df6d...4af

Okei takk☺️👍🏼 Da gjør jeg nok det jeg også😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er vel senest 3 mnd før permisjonsstart man er pliktig til å varsle? I hvertfall ve det slik i 2018 når jeg var gravid. Men jeg ga beskjed mye tidligere naturligvis, vanskelig å lyve på seg kvalme og turer på do og for ikke å snakke om når klærne ikke passet lengre 🙃

Anonymkode: b3250...6dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...