Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blant noen kvinner virker det som om det er en intern konkurranse der det er om å gjøre å føde naturlig. Fordi man da får frem urkvinnen i seg. Epidural eller lystgass skal ikke brukes, da har man ikke født skikkelig mener mange. 

Jeg er så lei av at alle kvinner settes i den samme båsen. Noen føder lett og andre gjør det ikke. Man kan ikke sammenligne fødsler og for noen med lange fødsler trenger man kanskje epidural. Det er forskjell på å ha rier i 6 timer og 30 timer som enkelte har.

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 55b9d...8ae

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, kjenner det igjen. Enkelte klarer ikke å innse at de har vært heldig, og hatt enkle fødsler. 

Anonymkode: a0772...1f4

• Liker 13
Skrevet

Nja, følte det mer sånn før. Nå driter jeg i hva slags fødsel andre har og hadde og syns det er et underlig skue å se folk ha sterke meninger om andres fødsel, vaginal, KS eller jomfrufødsel

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen liker en utfordring, andre velger enkleste utvei. Sånn er livet, vinnere og tapere.

Anonymkode: 86ec8...50c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, kjenner det igjen. Enkelte klarer ikke å innse at de har vært heldig, og hatt enkle fødsler. 

Anonymkode: a0772...1f4

😂😂😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blant noen kvinner virker det som om det er en intern konkurranse der det er om å gjøre å føde naturlig. Fordi man da får frem urkvinnen i seg. Epidural eller lystgass skal ikke brukes, da har man ikke født skikkelig mener mange. 

Jeg er så lei av at alle kvinner settes i den samme båsen. Noen føder lett og andre gjør det ikke. Man kan ikke sammenligne fødsler og for noen med lange fødsler trenger man kanskje epidural. Det er forskjell på å ha rier i 6 timer og 30 timer som enkelte har.

Noen som kjenner seg igjen?

Har ikke født enda, men ja lese om det hele tiden, fødsel og amming er konkurranse virker det som. 

Trist egentlig!

Anonymkode: 23291...923

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke helt igjen egentlig. Er det en konkurranse? Jeg har født to ganger med epidural. Det var mer enn tøft nok for meg. Og tenker jo at de som har født helt uten smertelindring er råtøffe som fikk det til. Men det gjør ikke min prestasjon mindre synes jeg. Og så synes jeg de som fant «urkvinnen» i seg skal få lov til å være veldig fornøyd med det. 

Det at andre fremhever at de fødte uten smertelindring er jo ikke kritikk rettet mot meg 🤔

Anonymkode: 7b250...914

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du mener, trådene ødelegges av at folk ønsker å fortelle sine fødselsopplevelser -noen fantastiske og noen forferdelige. Det virker som om mange kvinner som har født mener de vet alt om fødsel og ikke skjønner at andre har hatt helt andre opplevelser! Smerteopplevelsen er nok vidt forskjellig fra person til person, ingen vet hvordan andre hadde det. Folk har forskjellig smerteterskel og møter i varierende grad mentalt forberedt til en fødsel. Jeg skulle ønske jeg hadde forberedt meg mer til fødsel, da hadde jeg kanskje sluppet epidural (som jeg egentlig ikke ville ha av frykt for komplikasjoner), men endte med det og var overlykkelig for det. Oops nå kom jeg og med egenerfaring🙈

Anonymkode: ca59f...db8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Men det gjelder om man har født vaginalt eller tatt keisersnitt. Om baby sover eller ikke. Om man ammer eller ikke ammer. Om man har rutiner på plass etter x antall dager etter fødsel eller ikke. Lista er lang. Alt skal forsvares og slt en selv har gjort skal er mye bedre enn alt alle andre har gjort. Alt er en konkurranse. Akkurat nå driter jeg i hvem som har tatt keisersnitt, hvem som har født vaginalt, amming eller ikke. Og den som bryr seg veldig mye om hvordan min unge kom ut, orker jeg ikke bry meg om faktisk. Og det syns jeg alle andre også bør drite i. Så lenge du gjør hva du kan for at baby har det bra og sørger for at baby får delt sine behov, så går det meste bra, og da spiller det ikke noen rolle hva naboen din gjorde eller ikke gjorde 🥰 

Anonymkode: ac14a...476

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En fødsel er bare én fødsel og kan ikke sammenlignes med en annen kvinnes fødsel. Noen er lange, andre er korte, noen barn kommer som stjernekikkere, noen i seteleie osv. Forskjellene er enorme og det er derfor helt meningsløst å skulle «konkurrere» om hvem som er flinkest til fødsel. Jeg tenker at de som gjør det, må ha stusselig liv uten noen særlig evne til refleksjon og få andre ting å skryte av. 

Anonymkode: 8f6fb...671

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Pluss "jeg klarte å føde uten å revne!" Eller "bare et lite pyntesting😌" Som om det er noe man har kontroll over.

Anonymkode: a1657...c99

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Alle fødsler er jo forskjellige, så synes detxer helt urimelig at noen kan si sånn. 

Jeg personlig synes alle kvinner som har født (både keisersnitt og vaginalt) er like tøffe både med eller uten smertelindring! 

Kan vi ikke heller bare være superstolt over hva man har fått til, altså skapt et nydelig barn, fremfor å være så opptatt av om man hadde smertelindring eller ikke! 

Anonymkode: a6521...f83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Pluss "jeg klarte å føde uten å revne!" Eller "bare et lite pyntesting😌" Som om det er noe man har kontroll over.

Ja den er fin 😂😅

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle fødsler er jo forskjellige, så synes detxer helt urimelig at noen kan si sånn. 

Jeg personlig synes alle kvinner som har født (både keisersnitt og vaginalt) er like tøffe både med eller uten smertelindring! 

Kan vi ikke heller bare være superstolt over hva man har fått til, altså skapt et nydelig barn, fremfor å være så opptatt av om man hadde smertelindring eller ikke! 

Anonymkode: a6521...f83

Jazz 👏🏻👏🏻

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen liker en utfordring, andre velger enkleste utvei. Sånn er livet, vinnere og tapere.

Anonymkode: 86ec8...50c

Mener du at KS, for eksempel, er en lett utvei, og at de som velger det av fysiske eller psykiske årsaker er "tapere"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var det så mange som skrev på termingruppa på fb 😂 lang fødselshistorie med fødsel uten smertelindring, og avsluttet med: revnet ikke, eller pyntesting, sååå flink og fornøyd 😂 

Anonymkode: ac14a...476

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, spot on! Her fikk jeg en skikkelig alvorlig rift under fødsel, også må jeg høre på alle venninnene som bare sydde ett pyntesting😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke direkte opplevd eller oppfattet at det har vært en konkurranse om å være tøffest i. Men jeg har flere ganger tenkt at folk rundt meg nærmest har konkurrert om å ha hatt den tøffeste fødselen. Kanskje ligger det i det en tanke om at en er tøff hvis en har klart en tøff fødsel? Eller et forsøk på å rettferdiggjøre at en syns det var tøft?

Men jeg er enig at det ikke er mulig å sammenligne. Man kan ikke vite sikkert om egne fødsler var tøffere eller lettere enn andres, og man kan ikke si at det "fødsel er vondt, men overkommelig" fordi man opplevde det slik selv. Jeg hadde to ganske like fødsler på papiret, men riesmertene var ulike. De jeg hadde andre gang var lettere for meg å holde ut. 

Det er sikkert visse ting man kan gjøre selv som gjør fødsel lettere (pust, slappe av, mental trening eller fokus på å la kroppen jobbe og slikt), og det er nok noen som håndterer smerte bedre enn andre. Men det er likevel meningsløst å si at det handler om dette når noen har fine og andre vonde fødselsopplevelser. Det kan være en del av bildet, men det kan like gjerne handle om andre ting. Vi kan vel til en viss grad vite at vi kom oss godt gjennom en fødsel til oss å være. Men det er helt umulig å vite om det hadde føltes like greit hvis vi fysisk sett hadde gjennomgått fødselen til venninna som syntes det var helt grusomt å føde. Sannsynligvis ikke, tenker jeg. 

Anonymkode: f926c...651

• Liker 3
Skrevet

Smerte er en subjektiv opplevelse. Å sammenligne det blir som å sammenligne f eks smaksløker. Jeg liker ikke eplekake, andre synes det er nydelig. Så kan vi diskutere hvem som har rett. Akkurat så meningsfullt/løst er det å sammenligne fødsler. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født tre barn. 

Den ene uten noe smertelindring.  Jeg var sprek som en fole etterpå. 

Den andre med lystgass, epidural, og til slutt spinalbedøvelse og keisersnitt. Jeg lå i ei uke etter fødsel.  Og jeg gråt da jeg måtte hjem etter ei uke på sykehus. 

Den tredje var lik den første. Og jeg reiste hjem dagen etter fødsel. 

Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og vekter fødslene mine ulikt. Men om jeg gjorde, så er det jo fødsel nr 2 jeg er stolt av. Det var den som var en strabias, som jeg overlevde.  Uten varige men hos meg og baby. Og uten for store traumer. 

De to uten smertelindring, det var jo ikke fordi jeg var så tøff. Men fordi fødslene var så enkle, og raske , at det ikke var nødvendig med noe annet enn ektefelles trøstende ord. 

Jeg skjønner ikke dette med å måle seg hele tiden.  

Kan vi ikke bare si at alle som føder er knalltøffe? 

Hvorfor må vi kvinner være kvinner verst hele tiden?

Anonymkode: 41997...638

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...