AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Hei. Jeg har et barn i barnehage som har vært tørr siden hen var 3 år. Barnet ble 6år nå i vår. Hen har nå begynt å tisse på seg igjen. Flere ganger både på dagtid og på nettene. Barnet klager ikke over smerter når hen tisser eller utenom det. Har prøvd å spørre om noe annet plager barnet men får til svar at ting er fint. Ellers virker hen glad og fornøyd. Er det noen med lignende erfaringer? Har bestilt legetime for å få sjekket det men kjenner på bekymringen akkurat nå. Nå nærmer det seg skolestart og jeg er redd for at barnet skal fortsette sånn til høsten. Er det noen med tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: bb2a9...f8e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Hei:) kjedelig situasjon. Jeg legger ved en link til deg her hvor du kan lese litt om sekundær enurese, slik ditt barn har. Skift i sekken og et hav mørke klær gjør det mindre pinlig. Viktig tips: Ikke kjeft. Det gjør det bare verre, da føler barna skam i tillegg. Det er klart det er frustrerende, men det er svært svært sjelden at barn tisser på seg med vilje, bare fordi de har lyst. Det løser seg nok. Lurt å oppsøke hjelp☺️ Lær barnet ditt å skifte på egenhånd når uhellet er ute. (Bortsett fra sengetøy da..) https://www.google.no/amp/s/www.lommelegen.no/barnehelse/artikkel/enurese--ufrivillig-vannlatning-hos-barn/69002511/amp Anonymkode: 4a9c4...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Tusen takk for svar og gode råd 🙂 Har prøvd å snakke med hen om det men jeg er redd for det du sier med skam. Vil ikke at hen skal skamme seg samtidig som jeg prøver å forberede hen litt på hva som er forventet av barn på den alderen. Men så er det jo grunnen også. Tenker kanskje det kan ha noe med stress pga overgangen fra barnehage til skole å gjøre men vet jo ikke. Anonymkode: bb2a9...f8e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Jente på straks 5 har samme problem for andre gang siden hun sluttet med bleie for ca 1,5 år siden. Alt virker fint, testet for uvi, ingen problemer i familien eller barnehagen. Men tror hun er veldig følsom, og at små ting stresser henne som at feks xxxx ikke vil leke med henne en dag i barnehagen. Siste perioden startet for ca 1 måned siden og varer enda. Tror ikke alle coronaregler og kohorter i barnehagen hjelper noe på heller.. Anonymkode: d18d8...492
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er den som svarte deg over. Fortsetter litt til jeg☺️ Jeg synes det er fint å finne tid til å snakke med barnet om dette. En slik samtale vil jo neppe innby til skam. Heller tvert i mot. Prøv å se litt når uhellene skjer. Er det noe mønster? Det kan jo godt hende barnet har gjort seg noen tanker om dette selv. Forklar at det er slik for mange barn noen ganger. At man tisser på seg. Var leken for spennende så man glemte seg? Er barnet redd for å gå glipp av noe i leken? Nattvæting kan jo ikke barnet noe for da. Og så er det jo spørsmål om det psykososiale. Å grue/glede seg til skolestart (da skal man jo også slutte i barnehagen) kan jo bidra til dette. Har barnet det fint med venner? Har det skjedd noe spesielt? Skjedde endringen fra tørr til uhell plutselig eller gradvis? Anonymkode: 4a9c4...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå