Gå til innhold

Dialekt - bokmål/nynors

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Ja, vi har lært å skrive både bokmål og nynorsk på skolen. Det er veldig fint. Så kan folk forstå hverandre over hele landet.

Nå ser jeg dessverre at flere og flere velger å skrive innlegg på sin egen dialekt i landsdekkende fora på nett og fb.  Det ekskluderer mange som ikke forstår,  De samme personene gjør ofte grammatiske feil, og vanlige trykkfeil, blander å og og, har trykkfei og sms-forkortelser.  Jeg unnskylder selvfølgelig dyslektikere og innvandrere.

jeg vil ikke prøve å gi eksempler, men det skjer ofte, og noen landsdeler mer enn andre.

jeg liker veldig godt at folk prater dialekten sin, og det er fullt akseptert. Jeg forstår det meste, men det er verre skriftlig, uten lyd.

Hvorfor gjør de dette?  For å provosere, eller skryte av at de har landets flotteste dialekt?  Jeg snakker selv en litt sær dialekt, men skriver ikke slik av hensyn til dem som leser.  Skriftspråk er jo verktøy for kommunikasjon.

Endret av Hvemsomhelst
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dialekt er identitet. Og jo mer eksklusiv en dialekt er, desto mer utpreget er identiteten og dermed statusen. Jeg snakker en dialekt som jeg er alene om. Det er den mest eksklusive dialekten i Norge og alle beundrer meg for den. Hvorfor skal jeg ikke få vise identiteten min skriftlig? Vi må få bukt med janteloven.

Anonymkode: f80ac...e75

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Hvemsomhelst said:

Hvorfor gjør de dette?  For å provosere, eller skryte av at de har landets flotteste dialekt?

Mitt inntrykk er at det først og fremst er fordi de vet at de er dårlige i grammatikk og å uttrykke seg skriftlig. Da blir dialekten en liksom koselig måte å kamuflere det på.

Anonymkode: 2c029...b47

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dialekt er identitet. Og jo mer eksklusiv en dialekt er, desto mer utpreget er identiteten og dermed statusen. Jeg snakker en dialekt som jeg er alene om. Det er den mest eksklusive dialekten i Norge og alle beundrer meg for den. Hvorfor skal jeg ikke få vise identiteten min skriftlig? Vi må få bukt med janteloven.

Anonymkode: f80ac...e75

Hehe, jo da, og det er flere vakre dialekter 😀. Min er ikke det har jeg hørt, og den blir ganske uforståelig for mange om jeg skriver den. Ok nok muntlig, men den er ikke høylytt og veldig skarp og tydelig.

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...