AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Jeg har aldri hatt støv på hjernen og greier fint leve med litt rot. Problemet er at min samboer roter noe ekstremt og nesten ikke gjør husarbeid. Det blir for meg en enorm belastning når det ender opp med at jeg må gjøre nesten alt. Han er en god mann og dette handler ikke om et konservativt kvinnesyn eller dårlig oppdragelse, men han får det rett og slett ikke til. Han lover ofte å rydde, men når han starter blir han distrahert av andre ting og det ender med at ting ikke blir gjort. Jeg mistenker udiagnostisert ADHD. Han sliter også med avtaler, tid og generelt konsentrasjon om det er noe som er "uinteressant". Jeg har hatt rolige samtaler med ham om tema. Han anerkjenner 100 % at dette er er problem og sier han går rundt med mye skyldfølelse. Jeg har skjønt at å mase ikke hjelper, men at vi må finne andre løsninger. Er det noen som har gode råd, evt som er i samme situasjon? Skulle gjerne leid vaskehjelp, men det største problemet er rotet, ikke rengjøringen. Anonymkode: 0104c...a37
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Hvis han ikke vil ta utredning Kan dere bo hver for dere? Du kan jo ikke løpe etter han og rydde opp etter ekstremrotinga hans resten av livet, heller. Han må uansett få hjelp. Anonymkode: 42254...627 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 Steg 1 for å bli diagnosert er å bestillte tid hos fastlege, og be om å få bli testet. Fra der går det av seg selv, sånn at dere kan finne ut om det faktisk ligger noe i det. ADHD er IKKE "oops jeg rota hehehe jaja", det er en nevrologisk forstyrrelse der hjernen ikke er i balanse. Det går så mye dypere enn det du ser på utsida. Medisiner kan hjelpe. Først vil han måtte prøve Ritalin, den er dritt og burde gå bort fra markedet, men sånn er det nå. Jeg klagde sånn etter 1 dag at jeg fikk prøve neste type med en gang. Den funka, og for første gang i mitt liv kan jeg avslutte en tanke når jeg vil, bli ferdig med oppvask før jeg gjør noe annet og mye annet. Noen sier de får et nytt liv på medisiner, jeg ser bare på det som at jeg får være mitt optimale selv. Hvis han ikke får diagnosen, så er det mest sannsynlig motivasjonen det står på, og den kan trenes. Greit å vite hvilken plass man skal starte fra. Anonymkode: 8a778...498 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Først vil han måtte prøve Ritalin, den er dritt og burde gå bort fra markedet, Nei. Først vil han måtte prøve ritalin, fordi det er den som er den rette medisinen for FLERTALLET. Bare fordi den ikke var riktig for deg, AB, så er den ikke "dritt" og "burde gå bort fra markedet". Men uansett bra at det du fikk en løsning som fungerte for DEG. Og så får vi håpe at typen får en løsning som passer for seg, enten det skulle være medisiner eller terapi eller rutiner, eller en tur hjem til mor med ny opplæring. Anonymkode: 42254...627
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Snakke med legen om utredning og kom inn i løpet med utredning. Det går kvikt. 3 timer har jeg hatt og neste gang skal vi snakke medisiner. Anonymkode: 44ab7...b03
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #7 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei. Først vil han måtte prøve ritalin, fordi det er den som er den rette medisinen for FLERTALLET. Bare fordi den ikke var riktig for deg, AB, så er den ikke "dritt" og "burde gå bort fra markedet". Men uansett bra at det du fikk en løsning som fungerte for DEG. Og så får vi håpe at typen får en løsning som passer for seg, enten det skulle være medisiner eller terapi eller rutiner, eller en tur hjem til mor med ny opplæring. Anonymkode: 42254...627 Ta en titt på diskusjoner blant diagnoserte, flertallet vil si at ritalin er dritt, både på kvinneguiden og reddit. Den brukes først fordi den er billigst, og det er bare sånn de gjør det. Eneste grunnen til at jeg nevner dette er fordi, hvis mannen blir diagnosert, og prøver ritalin, får dårlig reaksjon og gir opp hele greia, så må de vite at dette er vanlig! Fordi jeg vet om 2 godt voksne som ble diagnosert, hatet ritalin, gav opp, og fortsatte livet med høyt stressnivå og coping mechanisms. Det er så trist, når et lettere liv er tilgjengelig bak en annen dør. Å reagere negativt på medisiner kan være kjempeskummelt, så det er fullt forståelig at de ikke tør å prøve noe annet. Derfor må folk opplyses. At andre trives på ritalin er bare kjempeflott. Vanskelig for meg å se for meg da jeg hadde det utrolig vondt den ene dagen jeg brukte den, det betyr ikke at jeg tror det er umulig eller en løgn. Anonymkode: 8a778...498
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #8 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta en titt på diskusjoner blant diagnoserte, flertallet vil si at ritalin er dritt, både på kvinneguiden og reddit. Åja, jeg glemte å sjekke Kvinneguiden og reddit før jeg uttalte meg :-P Anonymkode: 42254...627
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå