Gå til innhold

Sjefen prøver å forlenge den midlertidige kontrakten min ved å endre på arbeidsoppgaver og heve lønnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i et 1-års vikariat i høst, og ble ved ansettelse forespeilet veldig gode muligheter for fast stilling, fordi jeg gikk inn i stillingen for en som gikk av med pensjon ved 1.1.2021.

I starten av året fikk jeg derimot vite at denne stillingen skal bli kuttet for å spare penger i organisasjonen, så plutselig var ikke fast stilling så sikker likevel. Sjefen har likevel mange idéer om hvordan han skal få penger til å beholde meg, og han er veldig fornøyd med arbeidet jeg gjør. Han kan likevel ikke kunne si noe om når jeg vil få vite mer, men har lovd at han skal prøve å få noe konkret på plass så raskt som mulig.

Nå er det snart sommer og sommerferie og jeg er ikke noe særlig nærmere  å få fast stilling. Jeg har hatt flere oppfølgingssamtaler med sjefen om fremtiden min, og han mener stadig at han er nærmere å få gjennom et forslag som gjør til at vi vil få midler til fast stilling, men han rett ut at jeg ikke vil få noe fast stilling før tidligst 1.1.2022 nå. For bare noen uker siden mente han at han hadde noe konkret på plass over sommeren. Så er her det veldig sprikende beskjeder.

I starten av året sa jeg at kunne være interessert i fast stilling, men at det er avgjørende for meg å ikke måtte gå inn i enda en ny midlertidig stilling og dermed forsette å leve i usikkerhet og sette livet på vent med tanke på muligheten for å kjøpe bolig.

Jeg er i mitt 2. vikariat og er lei av å ikke ha noen sikker fremtid.

Vi har hatt en god dialog om dette, og han er innforstått med at jeg i mellomtiden ser og søker på nye faste stillinger om det skal dukke opp noe relevant, og jeg har ikke lyst å sitte pal og vente på fast stilling som kanskje ikkje blir realitet. Dette skjønner han veldig godt, og han tilbud seg å være referanse i jobbsøk.

Nå begynner han å skjønne at det haster å finne en løsning for å få meg til å bli, og han prøver nå å lokke ved å gi meg noen nye arbeidsoppgaver slik at jeg også kan stige ganske mye i lønn ganske umiddelbart og få en litt mer utfordrende arbeidshverdag. For å gjøre dette må kontrakten min endres. Men hans forslag var å inngå en ny kontrakt som gir meg ny midlertidig stilling frem til neste sommer!! Altså han forskyver hele prosessen med midlertidig stilling frem i tid, og at jeg dermed skal måtte gå i et år til i midlertidig stilling før jeg evt. får noe fast. Jeg føler han nå prøver å lokke meg inn i en ny midlertidig stilling ved å gi meg andre arbeidsoppgaver som jeg har ønsket meg.

Jeg ønsker meg de nye oppgavene og høyere lønn (vi snakker potensielt 4000-5000 kr mer i mnd utbetalt), men ønsker ikke å gå med å inngå enda en midlertidig 1-års kontrakt. Jeg har sagt jeg ikke ønsker å gå med på dette og har i stedet bedt han om se på muligheten å endre vilkårene på nåværende kontrakt med samme lengde. Jeg vet ikke om jeg får det til uten å gjøre noe med arbeidslengden, og jeg risikerer jo potensielt å stå uten jobb etter kontrakten går ut i høst, men vil selvfølgelig bruke tiden aktivt til å søke på andre jobber.

Er jeg vanskelig i denne situasjonen eller jeg er smart som stiller harde krav? Noen som har vært ut for det samme og hvordan gikk det? Jeg ønsker faktisk heller å stå uten jobb/kontrakt i høst enn å måtte forsette i en ny midlertidig stilling og denne usikkerheten knytt til hva jeg vil få. Denne usikkerheten frem og tilbake, lovnader som ikke blir holdt er ganske frustrende. Jeg føler også det generelt er et dårlig tegn at han prøver å forskyve prosessen med fast stilling et år frem. Han sier hele tiden at står først i kø for å få fast stilling, men per nå må faktisk noen slutte for at det skal skje.

Anonymkode: 077d3...081

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første, ikke bruk denne mannen som referanse. Han kommer til å snakke på en slik måte at han beholder deg selv. Det er jo det han prøver på, å beholde deg. 

Jeg tror jeg ville prøvd å forhandle på nye arbeidsoppgaver, høyere lønn, midlertidig stilling i f.eks 3 mnd til, og så fast stilling. Ikke jobb en dag videre uten ny kontrakt! Du søker selvsagt ny jobb hele tiden. 

Anonymkode: 662c9...eb8

• Liker 2
Skrevet

Skjønner dette er frustrerende, men jeg skjønner ikke at du tenker at det faktisk er bedre å takke nei og dermed stå uten jobb, enn å ta imot forlenget midlertidig stilling. Bli værende, takk ja, men fortsett å søke jobber aktivt. Og husk at for nye potensielle arbeidsgivere er du mer attraktiv når du allerede står i en stilling, enn som arbeidsledig. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jegvil si dette avhenger helt av hvor du jobber, hvor enkelt det er å få ny jobb, og hva som er vanlig innenfor yrket ditt.

Innenfor mitt yrke er det nemlig helt vanlig med midlertidige stillinger og denne type arbeidsforhold, og fast stilling er noe man først får etter flere år. 

Hvis du ellers er fornøyd med jobben, lønnen og arbeidsoppgavene, ville jeg blitt, og heller søkt jobber fortløpende. Innenfor mitt felt er det nemlig normen. Men bare du kan si hva som er fornuftig innenfor ditt felt, og arbeidsmarkedet for din kompetanse.

Anonymkode: 28cdb...530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 8.07):

Jegvil si dette avhenger helt av hvor du jobber, hvor enkelt det er å få ny jobb, og hva som er vanlig innenfor yrket ditt.

Innenfor mitt yrke er det nemlig helt vanlig med midlertidige stillinger og denne type arbeidsforhold, og fast stilling er noe man først får etter flere år. 

Hvis du ellers er fornøyd med jobben, lønnen og arbeidsoppgavene, ville jeg blitt, og heller søkt jobber fortløpende. Innenfor mitt felt er det nemlig normen. Men bare du kan si hva som er fornuftig innenfor ditt felt, og arbeidsmarkedet for din kompetanse.

Anonymkode: 28cdb...530

Er det forresten lov hvis sjefen ikke forlenger din kontrakt, og gir deg altså sparken, men ansetter en helt ny person og gir h*n din jobb? 

Anonymkode: f1251...95e

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar.

Burde presisert kanskje at den opprinnelige kontrakten ikke går ut før i november, altså det er enda lenge til. Kontrakten står seg uavhengig om jeg sier nei til den nye kontrakten. Så det er ikke sånn at jeg enten må ta til takke til ny kontrakt eller så har jeg ikke jobb lenger, men skal jeg få nye arbeidsoppgaver og bedre lønn må det inngås ny kontrakt, og det er der sjefen ønsker å forskyve den midlertidige kontrakten lenger frem i tid enn den opprinnelige kontrakten. Planen er selvfølgelig å søke så mye jobber som mulig frem til kontrakten går ut i november om jeg velger å ikke signere ny kontrakt. Men ender jeg opp med å ikke finne ny før november, så er jeg villig til å ta risikoen med å stå uten jobb en stund. Kommer så sagt ikke til å inngå noe ny midlertidig kontrakt, det har jeg gitt beskjed om for lenge siden.

Jeg er enig i at flere midlertidige stillinger sikkert er vanlig noen plasser, men det er slettes ikke det jeg ble forspeilet da jeg begynte.  Når kontrakten ble inngått i fjor høst hørtes det ut som jeg i løpet av dette året ville kunne gå inn i en fast stilling. Jeg var innforstått med å gå ut tiden med midlertidig kontrakt før fast, men forventet å få et fast tilbud innen kontraktslutt. Det så veldig lovende ut og var en av grunnene til at jeg takket ja til stillingen fordi det lå i kortene at dersom jeg gjorde en god jobb og jeg likte oppgavene, så ville jeg innen vikariatet tok slutt ha fast stilling. Det har vært en kalkulert tanke rundt at tiden er inne for å begynne å tenke på boligkjøp i høst etter 2 år med vikariat og sparing og det er også grunnen til at jeg nå ønsker fast stilling. Nå som jeg skjønner at jeg ikke ville kunne få fast stilling nå heller begynner jeg å bli veldig lei av å gå og vente og kanskje vente opp mot et år før jeg i det hele tatt vet om jeg får fast stilling.

Problemet er også at sjefen har vært veldig vinglete ang. hva fremtiden min er. Han sier først en ting, f.eks. at deler av stillingen var sikker, så ble den kuttet, så forteller han om det andre prosjektet sitt som han er sikker på vil gi midler til meg som en løsning. Så sier han at han vil ha noke konkret på plass etter sommerferien for noen uker siden, men så sier han plutselig nå før helgen at jeg ikke vil få tilbud om fast stilling før nyttår, men at jeg kan få forlenget kontrakten min til neste sommer. Samtidig så sier han at han snart vil vite sikkert om det kommer midler til oss, så da forstår jeg heller ikke hvorfor han bare skal tilby meg ny midlertidig stilling.

Jeg er også enig i at det er lurt å ikke bruke han som referanse, selv om han sier til meg at han bare har bra ting å si om meg, er også redd at han skal si noe fordi han vil beholde meg i vikariatet.

Er forøvrig ikke fornøyd med arbeidsoppgavene og lønn slik det er nå, det er for lite utfordrende og det er også derfor han ønsker å gi meg nye oppgaver. Men samtidig så benytter han mulighet til å prøve å få meg til å bli mest mulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her, takk for svar.

Burde presisert kanskje at den opprinnelige kontrakten ikke går ut før i november, altså det er enda lenge til. Kontrakten står seg uavhengig om jeg sier nei til den nye kontrakten. Så det er ikke sånn at jeg enten må ta til takke til ny kontrakt eller så har jeg ikke jobb lenger, men skal jeg få nye arbeidsoppgaver og bedre lønn må det inngås ny kontrakt, og det er der sjefen ønsker å forskyve den midlertidige kontrakten lenger frem i tid enn den opprinnelige kontrakten. Planen er selvfølgelig å søke så mye jobber som mulig frem til kontrakten går ut i november om jeg velger å ikke signere ny kontrakt. Men ender jeg opp med å ikke finne ny før november, så er jeg villig til å ta risikoen med å stå uten jobb en stund. Kommer så sagt ikke til å inngå noe ny midlertidig kontrakt, det har jeg gitt beskjed om for lenge siden.

Jeg er enig i at flere midlertidige stillinger sikkert er vanlig noen plasser, men det er slettes ikke det jeg ble forspeilet da jeg begynte.  Når kontrakten ble inngått i fjor høst hørtes det ut som jeg i løpet av dette året ville kunne gå inn i en fast stilling. Jeg var innforstått med å gå ut tiden med midlertidig kontrakt før fast, men forventet å få et fast tilbud innen kontraktslutt. Det så veldig lovende ut og var en av grunnene til at jeg takket ja til stillingen fordi det lå i kortene at dersom jeg gjorde en god jobb og jeg likte oppgavene, så ville jeg innen vikariatet tok slutt ha fast stilling. Det har vært en kalkulert tanke rundt at tiden er inne for å begynne å tenke på boligkjøp i høst etter 2 år med vikariat og sparing og det er også grunnen til at jeg nå ønsker fast stilling. Nå som jeg skjønner at jeg ikke ville kunne få fast stilling nå heller begynner jeg å bli veldig lei av å gå og vente og kanskje vente opp mot et år før jeg i det hele tatt vet om jeg får fast stilling.

Problemet er også at sjefen har vært veldig vinglete ang. hva fremtiden min er. Han sier først en ting, f.eks. at deler av stillingen var sikker, så ble den kuttet, så forteller han om det andre prosjektet sitt som han er sikker på vil gi midler til meg som en løsning. Så sier han at han vil ha noke konkret på plass etter sommerferien for noen uker siden, men så sier han plutselig nå før helgen at jeg ikke vil få tilbud om fast stilling før nyttår, men at jeg kan få forlenget kontrakten min til neste sommer. Samtidig så sier han at han snart vil vite sikkert om det kommer midler til oss, så da forstår jeg heller ikke hvorfor han bare skal tilby meg ny midlertidig stilling.

Jeg er også enig i at det er lurt å ikke bruke han som referanse, selv om han sier til meg at han bare har bra ting å si om meg, er også redd at han skal si noe fordi han vil beholde meg i vikariatet.

Er forøvrig ikke fornøyd med arbeidsoppgavene og lønn slik det er nå, det er for lite utfordrende og det er også derfor han ønsker å gi meg nye oppgaver. Men samtidig så benytter han mulighet til å prøve å få meg til å bli mest mulig.

Er det ikke mulig å si opp når man er på midlertidig kontrakt?

Hadde en slik sjef , når jeg sto der med et jobbtilbud fra noen andre så , ble det plutselig; selvfølgelig skal du få fast kontrakt. Ble etterhvert lei av vinglingen og uforutsigbarheten, så begynte i en annen jobb allikevel senere. 

Anonymkode: a9856...304

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her, takk for svar.

Dette er jo oppskriften på å miste folk. Hvis jeg noen gang tar en midlertidig stilling vil jeg aldri ta det for gitt at jeg får fast der etterhvert. I så fall vil jeg ha det kontraktfestet at evt ny avtale skal inngås innen "dato", slik at jeg vet nøyaktig hvor jeg står. 

Midlertidig stilling betyr for meg å søke ny jobb i god tid før kontrakten går ut. Det er altfor mange historier om at dette blir utnyttet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er jo oppskriften på å miste folk. Hvis jeg noen gang tar en midlertidig stilling vil jeg aldri ta det for gitt at jeg får fast der etterhvert. I så fall vil jeg ha det kontraktfestet at evt ny avtale skal inngås innen "dato", slik at jeg vet nøyaktig hvor jeg står. 

Midlertidig stilling betyr for meg å søke ny jobb i god tid før kontrakten går ut. Det er altfor mange historier om at dette blir utnyttet. 

Mange arbeidsgivere bryr seg ikke om å "miste folk". Det står jo en lang kø arbeidsledige utenfor døra, sier sjefen vår...

AnonymBruker
Skrevet

Din sjef gjør tydeligvis så godt han kan for å beholde deg. Antagelig et det noen over ham som hindrer han i å gi deg fast stilling. Jeg antar dette er en kommunal stilling. Lignende praksis som den du beskriver har vært standard i de kommunene jeg har jobbet i. Det er antagelig ikke din sjef som er vinglete, mens hand ledere, ansettelsesutvalget, osv. kanskje din arbeidsplass har ansettelsesstopp, eller de kun opererer med avlange stillingen.

Anonymkode: 7b39a...d79

• Liker 1
Skrevet

Mer ansvar og høyere lønn vil jo sette deg i en bedre posisjon når/hvis du søker jobber andre steder uansett, og som andre her sier, du kan jo si opp midlertidige kontrakter og (med oppsigelsestid da). Men er det utsikten til boliglån som er den viktigste faktoren for å gå videre? Da må du jo bare takke ja og samtidig søke faste jobber som bare det.

For øvrig: Det at dette i det hele tatt er en midlertidig stilling, er jo galskap, ettersom du tar over etter en som pensjonerer seg. Det er åpenbart at du fyller et fast behov for arbeidskraft, men med Høyre-regjering er altså det behovet lov å fylle med dine midlertidige kontrakter. De rødgrønne vil reversere endringen, bare et lite tips til valget ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange arbeidsgivere bryr seg ikke om å "miste folk". Det står jo en lang kø arbeidsledige utenfor døra, sier sjefen vår...

Det gjør det nok. Men ryktet går ofte om dårlige arbeidsplasser, særlig på små steder. Og hvis de nå har behov for en person fremover, hvorfor ikke sørge for å få i orden stilling til en de er fornøyd med og som allerede er opplært? Og som attpåtil er motivert til å fortsette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det gjør det nok. Men ryktet går ofte om dårlige arbeidsplasser, særlig på små steder. Og hvis de nå har behov for en person fremover, hvorfor ikke sørge for å få i orden stilling til en de er fornøyd med og som allerede er opplært? Og som attpåtil er motivert til å fortsette? 

Hvor går ryktet? Mange har mistet jobb hos oss grunnet dårlig ledelse, men bedriften har fortsatt bra omdømme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Hvorfor er det så viktig for deg å ha fast jobb? Har du en mann/samboer med fast jobb? Jeg hadde søkt andre jobber og beholdt den jobben til du finner en ny. Takket ja til nye oppgaver og utfordringer dersom de gjør at du går opp i lønn. Hadde ikke brukt ham til referanse nei. 

Det er ikke uvanlig med midlertidlig ansettelse og jeg tenker at så lenge du ikke er avhengig av fast inntekt for en evt lån så hadde jeg bare holdt ut.

Anonymkode: bd411...acf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hvorfor er det så viktig for deg å ha fast jobb? Har du en mann/samboer med fast jobb? Jeg hadde søkt andre jobber og beholdt den jobben til du finner en ny. Takket ja til nye oppgaver og utfordringer dersom de gjør at du går opp i lønn. Hadde ikke brukt ham til referanse nei. 

Det er ikke uvanlig med midlertidlig ansettelse og jeg tenker at så lenge du ikke er avhengig av fast inntekt for en evt lån så hadde jeg bare holdt ut.

Anonymkode: bd411...acf

Men det er jo ikke lov! Alle har krav på fast ansettelse etter 3 eller 4 år

AnonymBruker
Skrevet

Utnytt denne situasjonen til ditt beste. Si ja til andre arbeidsoppgaver og høyere lønn. Det kan gjøre deg mer attraktiv for andre jobber og gi deg høyere lønn

Anonymkode: 53064...dc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men det er jo ikke lov! Alle har krav på fast ansettelse etter 3 eller 4 år

I noen bransjer er «lufting» en vanlig ting å bli utsatt for. Engasjementet går ut rett før fristen for fast stilling og blir ikke fornya, men så blir en tatt inn igjen i et nytt engasjement etter fx tre mnd. 
Nåværende regjering er for økt midlertidighet…

Anonymkode: eb475...a22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

I noen bransjer er «lufting» en vanlig ting å bli utsatt for. Engasjementet går ut rett før fristen for fast stilling og blir ikke fornya, men så blir en tatt inn igjen i et nytt engasjement etter fx tre mnd. 
Nåværende regjering er for økt midlertidighet…

Anonymkode: eb475...a22

Men hvis den blir fornyet og fornyet, og man har jobbet der sammenhende i 3 år i 100% stilling, MÅ man bli fast ansatt etter hvert 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...