Gå til innhold

Arbeidsgiver har ikke spurt om karakterer, må man levere inn vitnemål for høyere utd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå ferdig sosionom. Arbeidsgiver har ikke etterspurt karakterer i intervju. Jeg trodde man fikk et bevis på å være utdannet uten karakterene og et vitnemål med karakterene. Har bare fått tilsendt vitnemål. Må jeg levere det inn? Jeg er ikke stolt av alle karakterene mine.

Anonymkode: ad590...118

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke levere noe de ikke ber om. 

Anonymkode: 2349a...ee3

Skrevet

Tror ikke det er så vanlig å fokusere på karakterer i helse- og sosialsektoren. Hvis du er nyutdannet og noen spør om dokumentasjon på utdanning, kan du jo gi dem det de trenger, men jeg hadde nok ventet til de ba om det.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er så vanlig å fokusere på karakterer i helse- og sosialsektoren. Hvis du er nyutdannet og noen spør om dokumentasjon på utdanning, kan du jo gi dem det de trenger, men jeg hadde nok ventet til de ba om det.

Jeg har jo fått jobben uansett? Og kontrakt er skrevet under.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jo fått jobben uansett? Og kontrakt er skrevet under.

Da trenger du nok ikke å levere noe. Jeg vet en venninne av meg ble bedt om å levere papirer som dokumentasjon på utdanning i forbindelse med fastsetting av lønn, men hvis du allerede har alt det på plass, er nok alt i orden :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke levere inn noe hvis du ikke blir spurt, bare lever det hvis du får spørsmål om det. 

Anonymkode: b91b3...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du trenger ikke levere inn noe hvis du ikke blir spurt, bare lever det hvis du får spørsmål om det. 

Fordi det er grunn til bekymring om jeg gjør det,eller hva tenker du er grunnen for å ikke levere det inn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det er grunn til bekymring om jeg gjør det,eller hva tenker du er grunnen for å ikke levere det inn?

Her overtolker du. Du må forstå det på følgende måte: du trenger ikke gjøre noe du ikke blir bedt om. Blir du bedt om å sende inn karakterutskrift, så gjør du det. Blir du ikke bedt om å sende inn karakterutskrift, så gjør du ikke det. Så enkelt. 

Men høgskolen/universitetet utsteder vel et vitnemål der ikke hele karakterutskriften kommer fram? Hovedkarakter tror jeg skal stå der i henhold til lovverket, men ikke alle karakterene. 

Anonymkode: 6bae5...313

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier: Jeg trodde man fikk et bevis på å være utdannet uten karakterene og et vitnemål med karakterene. 

Som utdannet helsepersonell, så har du vel en autorisasjon? 

Anonymkode: 0ca9a...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du sier: Jeg trodde man fikk et bevis på å være utdannet uten karakterene og et vitnemål med karakterene. 

Som utdannet helsepersonell, så har du vel en autorisasjon? 

Anonymkode: 0ca9a...22b

sosionomer får ikke det, men det jobbes med. vi får kun vanlig vitnemål, niks mer.

Anonymkode: 3461c...843

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor lurer du på om du skal sende det inn når arbeidsgiver ikke har bedt om det?

AnonymBruker
Skrevet
Fiffig skrev (5 timer siden):

Hvorfor lurer du på om du skal sende det inn når arbeidsgiver ikke har bedt om det?

Hvordan skal man ellers bevise at man er utdannet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som logoped, og var på mange intervjuer som nyutdannet for et par år siden. Det var bare ett av stedene jeg ble spurt om å vise/levere vitnemål. Har aldri vist noe "bevis" på at jeg er logoped til min nåværende arbeidsgiver. Lurer på om det er mulig å jukse når det er så slapt 🤔 

Anonymkode: 07669...0fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, tenker ikke i baner at det skulle være grunn til bekymring. Ikke tvil på egen kompetanse :). Men det er bare så enkelt som at hvis man ikke blir bedt om å sende inn noe/gjøre noe i forhold til intervju eller ansettelse, så trenger man heller ikke sende det inn/gjøre det. Det betyr at du bare sender inn vitnemål/karakterutskrift dersom du faktisk blir spurt om å gjøre det, ellers trenger du faktisk ikke å gjøre det. Håper det var mer forståelig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsgiver og det er sjeldent vi ber om sex.

Anonymkode: 1094b...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er arbeidsgiver og det er sjeldent vi ber om sex.

Mener karakter. Får ikke endret pga anonym.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal man ellers bevise at man er utdannet?

Hvis de ikke har spurt og du har fått jobben, så betyr det at de tror på deg uten at du trenger å bevise det. Kjipt hvis noen lyver om utdannelse, men det er deres problem dersom de ansetter noen som lyver.

Anonymkode: 53015...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Karakterene betyr ikke så mye, det er fraværer de er interessert i.

Anonymkode: 8b9f4...546

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, hvilke type jobb er det?

Har aldri vist vitnemål, har ikke blitt spurt om det.

Anonymkode: 2a288...217

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Karakterene betyr ikke så mye, det er fraværer de er interessert i.

Anonymkode: 8b9f4...546

fravær føres på vitnemål for flere universiteter eller høyskoler.

har du kvalifisert for ta eksamen har du mer enn 80 nærvær (som er kravet)

Anonymkode: 3461c...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...