Gå til innhold

blir det forskuddstrekk av overtid opptjent i mai?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I juni er det jo ingen skattetrekk på lønn opptjent i juni, men åssen er det med overtidsbetaling opptjent ila mai, men som kommer til utbetaling i juni? blir det trukket forskuddstrekk på de?

Anonymkode: 62ada...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste arbeidsgivere trekker lønn i juni for ferie og utbetaler feriepenger trekkfritt i juni.

Dersom du har opparbeidet deg overtidsbetaling i mai så vil jeg anta at dette kommer som en tilleggsbetaling i juni med vanlig skattetrekk for ytelser utover vanlig lønn. Du kan kontakte din arbeidsgiver og høre om dette stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er skatt på lønna i juni også. Det er feriepengene det ikke er skatt på.

MEN... Siden man også pleier å trekkes for ferie i juni, så ender man opp med at summen av lønna er negativ (da man har mer enn én mnd ferie). 

MEn har man da såpass med overtid at man ender opp med positiv lønn, så blir det jo skatt på disse.

Eks:

Har 40 000 i mnd-lønn. 
Trekk i lønn for ferie: ca 45 000
Overtidsbetaling: 10 000
Feriepenger: 57 000

Inntekt det betales skatt av: 40 000 - 45 000 + 10 000 = 5 000

Hvis lønnen er slik, trekkes det dermed skatt av 5 000 av lønna. 

Utbetalingen blir dermed med 30 % skatt:

57 000 + (5 000-30%) = 60 500

Anonymkode: b468a...5b8

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg aner ikke hvilken arbeidsgiver det er som ikke har skattetrekk på lønn opptjent i juni. Jeg kjenner ingen av den sorten.

For de som har feriepengeutbetaling, med fratrekk for ferietid i juni (med 5 ferieuker), vil en lønnslipp kunne se slik ut:

Månedslønn juni 2021, kr 40.000
- Trekk, ferie 25 dager, kr 45.455
+ Feriepenger opptjent i 2020, kr 67.200 
= kr 61.745
+ Arbeidet overtid periode mai til juni, 10 timer 50 %, kr 3.636
- Skatt av overtid 36 %, kr 1.308,96
= kr 2.327

Totalt til utbetaling, kr 64.072

Med andre ord: Du blir ikke trukket for skatt i juni 2021 for feriepenger opptjent i 2020. Men overtid som er opptjent og utbetales i juni vil bli beskattet som normalt.

NB! FORUTSETNINGER: Jeg har "tenkt på et tall" og ikke drevet med finjusteringer. Jeg er ute etter å vise prinsippet.

AnonymBruker
Skrevet

Skattebetalingsloven:

§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i

(1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:
a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul. Departementet kan i forskrift bestemme at det for skattytere som har kortvarig tilknytning til riket, skal foretas forskuddstrekk gjennom hele året uten noen trekkfrie perioder.

Anonymkode: 56570...d69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feriepengene det ikke er skatt på.

Du vet det sikkert, men for andre lesere vil jeg påpeke at feriepengene er ikke skattefri. Du må betale skatt også av feriepengene, men de er trekkfrie. Dvs skattetrekket er fordelt over resten av året.

Anonymkode: 5211c...a07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Jeg aner ikke hvilken arbeidsgiver det er som ikke har skattetrekk på lønn opptjent i juni. Jeg kjenner ingen av den sorten.

Min. Jeg har gitt opp å forsøke å forklare det og unngår heller å sette mertid til utbetaling i juni.

Hva slags arbeidsgiver sa du? Regnskapskontor....

Anonymkode: 99018...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min. Jeg har gitt opp å forsøke å forklare det og unngår heller å sette mertid til utbetaling i juni.

Hvorfor ikke endre skattekortet i stedet?

Iflg hjemmelen jeg la ut lenger opp har regnskapsfører sitt på det tørre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

Anonymkode: 52281...6f5

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er IKKE regnskapskontoret som bestemmer dette. Regnskapskontor kan komme med forslag og så må arbeidsgiver si ja takk eller nei takk.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skattebetalingsloven:

§ 5-7.Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i

(1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:
a) lovbestemt feriegodtgjørelse, lønn og ytelser som skattlegges som lønn, i ferietiden. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul. Departementet kan i forskrift bestemme at det for skattytere som har kortvarig tilknytning til riket, skal foretas forskuddstrekk gjennom hele året uten noen trekkfrie perioder.

Jeg forstår ikke innlegget her i det hele tatt og jeg forstår i hvert fall ikke relevansen. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke innlegget her i det hele tatt og jeg forstår i hvert fall ikke relevansen. 

Det som å står i skattebetalingsloven er at det ikke skal trekkes skatt på lønn utbetalt i ferietiden dvs normalt i juni. Som denne tråden handler om.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (8 timer siden):

Det er IKKE regnskapskontoret som bestemmer dette. Regnskapskontor kan komme med forslag og så må arbeidsgiver si ja takk eller nei takk.

Arbeidsgiver er et regnskapskontor.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det som å står i skattebetalingsloven er at det ikke skal trekkes skatt på lønn utbetalt i ferietiden dvs normalt i juni. Som denne tråden handler om.

Er ferietiden normalt i juni? Blander du ikke veldig feriepenger og ferietid her?

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver er et regnskapskontor.

"Artig". Vel, da gjør du som du selv har foreslått: du fører overtiden på en annen måte i stedet.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Er ferietiden normalt i juni? Blander du ikke veldig feriepenger og ferietid her?

Den trekkfri perioden er normalt i juni og den er hjemlet i denne paragrafen.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den trekkfri perioden er normalt i juni og den er hjemlet i denne paragrafen.

DET er jeg helt enig i. Nå har jeg lest paragrafen i sin sammenheng, og jeg kom frem til akkurat det du skriver over.

Mener du å si at dersom man arbeider overtid som normalt kommer til utbetaling i juni, så skal det ikke trekkes forskuddsskatt av det med hjemmel i denne paragrafen? Dette vil jo for den ansatte bety restskatt hvis ikke skattetrekket ellers er høyt nok, dersom overtiden utbetales uten skattetrekk sammen med feriepengene.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (33 minutter siden):

DET er jeg helt enig i. Nå har jeg lest paragrafen i sin sammenheng, og jeg kom frem til akkurat det du skriver over.

Mener du å si at dersom man arbeider overtid som normalt kommer til utbetaling i juni, så skal det ikke trekkes forskuddsskatt av det med hjemmel i denne paragrafen? Dette vil jo for den ansatte bety restskatt hvis ikke skattetrekket ellers er høyt nok, dersom overtiden utbetales uten skattetrekk sammen med feriepengene.

Jeg har ikke funnet noe unntak om overtidsbetaling. Jeg tror det er forskjellig hva arbeidsgivere gjør, noen trekker og andre gjør det ikke. Noen trekker hvis man ber om det.

Den totale skatten blir den samme uansett, så jeg hadde nok endret skattekortet i stedet for å krangle med arbeidsgiver om trekk.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke funnet noe unntak om overtidsbetaling. Jeg tror det er forskjellig hva arbeidsgivere gjør, noen trekker og andre gjør det ikke. Noen trekker hvis man ber om det.

Den totale skatten blir den samme uansett, så jeg hadde nok endret skattekortet i stedet for å krangle med arbeidsgiver om trekk.

Jeg har ALDRI opplevd en arbeidsgiver som utbetaler overtiden brutto i juni måned. Jeg har opplevd at man ikke får variabel lønn den måneden feriepengene utbetales, men det er noe helt annet enn at man betaler ut bruttolønn.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ALDRI opplevd en arbeidsgiver som utbetaler overtiden brutto i juni måned. Jeg har opplevd at man ikke får variabel lønn den måneden feriepengene utbetales, men det er noe helt annet enn at man betaler ut bruttolønn.

Jeg har hørt om noen som får overtidsbetaling uten trekk i juni.

Men som sagt - den totale skattepliktige inntekten blir den samme uansett om det er foretatt skattetrekk eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...