AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Det høres kanskje dumt ut, hvorfor trenger vi å beskytte hatefulle ytringer liksom, det er jo hatefullt! Men hva om en gruppe "trenger" hat mot seg. Tenk f.eks at noen skikkelig onde folk, starter en skikkelig ond religion eller livssyn og forsøker spre det. Forbudet mot hatefulle ytringer mot de som promoterer den hatefulle religionen, beskytter dermed religionens promotører mot kritikk, og forbudet mot hat vil dermed fremme mer hat totalt sett siden de får dure på uten motstand. Det eneste lovlige blir å spre hat mot den spesifikke religionen som enn så lenge er lov (selv om mange også vil gjeninnføre blasfemi lovene, særlig for "minoritets guder"). Det blir et slags toleranse paradoks, med forbud mot å være utolerant mot utolerante folk Hvordan ender det da... Hva tror dere ville skjedd om Norge hermet etter USA, og innførte virkelig ekte ytringsfrihet? Ville samfunnet kollapse, eller ville det blitt et bedre samfunn? Hva er folk redd for? Kjør debatt ! Anonymkode: 21a0f...996 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Det er grenser for ytringsfrihet. Naivt å tro noe annet. Men selvfølgelig det er en viktig diskusjon, hvor går grensen? I Norge er det lov å fornekte å Holocaust. Men at folk omtaler innvandrere enten Jøder, Romfolk eller muslimer som undermennesker og dyr? Ofte problematisk. En annen ting er oppfordring til hat og vold. Ytringsfrihetsfundamentalisme er virkelighetsfjernt tøv. Rasismeparagrafen må bevares. Anonymkode: ccade...654 2
Gjest Jaconandersen Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er grenser for ytringsfrihet. Naivt å tro noe annet. Men selvfølgelig det er en viktig diskusjon, hvor går grensen? I Norge er det lov å fornekte å Holocaust. Men at folk omtaler innvandrere enten Jøder, Romfolk eller muslimer som undermennesker og dyr? Ofte problematisk. En annen ting er oppfordring til hat og vold. Ytringsfrihetsfundamentalisme er virkelighetsfjernt tøv. Rasismeparagrafen må bevares. Anonymkode: ccade...654 Naivt å tro at det ikke er grenser for ytringsfriheten? Det er jo en spesiell tanke. For det er vi som bestemmer hvor grensen for ytringsfriheten går, dette er ikke gitt av Gud. Jeg er enig med trådstarter. Dessverre er det for ofte rasismeparagrafen fungerer til å legge lokke på reell diskusjon. Det hindrer nordmenn fra å nå realistiske konklusjoner relatert blant annet til innvandring. Reell ytringsfrihet er nødvendig fordi begrensningene fort blir misbrukt. Den eneste grensen som burde eksistere er beskyttelsen av individer relatert til ærekrenkelser (kan ikke utnyttes politisk) og oppfordringer til vold.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Vesten er vell det stedet hvor hatefulle ytringer får minst konsekvenser. Så per nå er det ikke noe problem. Men det kan kanskje bli det, om vi blir mindre liberale. Anonymkode: 36744...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er en hatefull person og jeg føler meg diskriminert og undertrykket av disse lovene. Å hate er min rett, på samme måte som andre har religiøs og politisk frihet. Anonymkode: b4f64...84d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå