Karitas01 Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Hei alle sammen! Jeg skal gå lektor til høsten på uib, men jeg er usikker på valg av fag, jeg har snittet til alle fag men vil ikke undervise i naturfag eller matte. Men sosloigi norsk, religion og historie er fag jeg kunne tenkt meg. Jeg vil bli lærer på videregående. Hva fag er lurest å ta, hva fag bør jeg ta som fag 1 og fag 2, å hvilket fag er det lurest å ha utveksling i, om det er fag 1 eller fag 2 som egner seg best på utveksling. Men også hva fag som er kjekkest å undervise i. Å hva bør jeg ta som fag 1 ?
stan Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Har du norsk er du sikker på å få jobb. Historie eller andre samfunnsfag som fag 2. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #3 Skrevet 22. mai 2021 Fremmedspråk! I kombinasjon med et stort fag (norsk/engelsk) + et tilleggsfag som feks religion, historie eller samfunnsfag. Det er innertier! 😎 Går selv lektorstudiet i fremmedspråk, men ved uio og har fagkombinasjonen som jeg nevnte over. Valgte det fordi man blir veldig ettertraktet som lærer (stor mangel på fremmedspråklærere, spes med master) og det er mye lettere enn å ha store rettefag som feks norsk. Elevene skriver kortere tekster, kan ha gloseprøver og korte muntlige presentasjer. Og så er det vel ikke så dumt å bli stødig i et nytt språk :) Krevet at man har en liten forståelse av språket før man begynner, men er man innstilt på å jobbe hardt det første året så er det ikke noe problem. Jeg hadde kun fremmedspråk fra ungdomsskolen (5 år siden) og har klart meg greit med et C/B snitt mot litt ekstra innsats den første tiden :) Så det er mulig! Anonymkode: 851d1...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #4 Skrevet 22. mai 2021 stan skrev (21 timer siden): Har du norsk er du sikker på å få jobb. Historie eller andre samfunnsfag som fag 2. Ja, men også lavere livskvalitet om man ikke får energi av å rette elevtekster. Anonymkode: 9c403...115 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #5 Skrevet 22. mai 2021 Dropp samfunnsfag, historie, religion osv. dette er noe "alle" har, og få får lov til å undervise i. Har både samfunnsfag og religion, men er på 5. året uten at jeg har fått undervise i dette fast. Har engelsk som hovedfag, og dette tar opp det meste, og straks ferdig med norsk. Men ser at man er mye mer safe med realfag som nr 2.. naturfag f.eks, eller et av de nye som programmering. Men fremmedspråk er det mangel på. Anonymkode: fbefa...dbd
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #6 Skrevet 22. mai 2021 Jeg skal søke lektor på UiO, norsk master og 60 stp religion. Tar årsenhet i historie nå. Velger master i norsk for å være sikret jobb. Anonymkode: 8204b...129
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Har norsk, engelsk og spesialpedagogikk. Har omtrent fått jobber kastet etter meg alle steder. Anonymkode: 27259...0ba
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Engelsk og norsk er mye retting, anbefaler ingen som vil bli lærere å ta den kombinasjonen, selv om en også bruker alternative vurderinger. Programmering og fremmedspråk er mangelvare i grunnskolen, i alle fall. Usikker på vgs, men vil tro det er det samme der. KRLE og Samfunnsfag/historie er greie fag, men mange som har de. Spes. ped er mangelvare og uansett fint å ha i bagasjen i resten av arbeidet. Anonymkode: a518c...928 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Det kan også nevnes at i ungdomsskolen og studiespesialisering skal det settes tre karakterer i norsk: muntlig, skriftlig og sidemål. Arbeidsbyrden for norsklærere er blytung. Man bør være oppriktig interessert i faget for å holde ut over tid. Uttaler meg som tidligere lærer. Anonymkode: 68fc3...f36 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.5.2021 den 11.53): Fremmedspråk! I kombinasjon med et stort fag (norsk/engelsk) + et tilleggsfag som feks religion, historie eller samfunnsfag. Det er innertier! 😎 Går selv lektorstudiet i fremmedspråk, men ved uio og har fagkombinasjonen som jeg nevnte over. Valgte det fordi man blir veldig ettertraktet som lærer (stor mangel på fremmedspråklærere, spes med master) og det er mye lettere enn å ha store rettefag som feks norsk. Elevene skriver kortere tekster, kan ha gloseprøver og korte muntlige presentasjer. Og så er det vel ikke så dumt å bli stødig i et nytt språk Krevet at man har en liten forståelse av språket før man begynner, men er man innstilt på å jobbe hardt det første året så er det ikke noe problem. Jeg hadde kun fremmedspråk fra ungdomsskolen (5 år siden) og har klart meg greit med et C/B snitt mot litt ekstra innsats den første tiden Så det er mulig! Anonymkode: 851d1...4a0 Helt enig i det du skriver her altså, men hva tenker du om at fremmedspråk kan bli valgfag i vgs nå? Er du redd det skal snevre inn jobbmulighetene? Anonymkode: b9e0c...86a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Helt enig i det du skriver her altså, men hva tenker du om at fremmedspråk kan bli valgfag i vgs nå? Er du redd det skal snevre inn jobbmulighetene? Anonymkode: b9e0c...86a Jeg ble litt slått i bakken når fullføringsreformen ble gjort offentlig, og håper selvfølgelig ikke at det blir gjennomført. Men på en annen side så tror jeg ikke at det vil være verdens undergang heller. Fremmedspråk kommer fortsatt til å være obligatorisk på ungdomsskolen. Og mtp at jeg har tre fag (de fleste andre nyutdannede lektorer har kun to) så stiller jeg forhåpentligvis litt lengre frem i køen mtp jobb. Får bare håpe at det fortsatt kommer til å være mangel på fremmedsrpåklærere Men etter min mening er det nesten "bortkastet" å ha master i fremmedsrpåk og kun skal undervise i språket på ungdomsskolen der nivået er så lavt. Det er viktig med godt kvalifiserte fremmedspråklærere, men jeg kommer nok til å føle meg overkvalifisert og at jeg ikke får brukt noe særlig av dybdekunnskapene mine... I tillegg til at det er veldig få timer av en 100% stilling som brukes til å undervise i masterfaget mitt. Håper virkelig at fremmedspråk fortsetter å være obl på vgs! Det er forøvrig veldig kjekt å studere fremmedspråk på universitetet, så jeg anbefaler det om du vurderer det! Anonymkode: 851d1...4a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå