AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 Usikker om denne egentlig burde ligge under et annet emne, men jeg prøver. Jeg er i foreldrepermisjon, fødte i februar og har permisjon frem til midten av september. Jeg jobber i restaurantbransjen, og min bedrift har en del online-kurs som jeg i følge arbeidskontrakt er forpliktet til å følge opp og ta. Da jeg gikk ut i permisjon, hadde jeg tatt de kursene som lå ute. Fikk nylig melding av arbeidsgiver, der han minner meg på at jeg må huske å ta de nye kursene som er lagt ut. Det blir lagt ut nytt materiale jevnlig, i forbindelse med nye kampanjer, menyforandringer og også innen smittevern. Han skrev at han ser jeg mangler seks kurs, og disse må tas innen utgangen av mai. Svarte arbeidsgiver at jeg er i permisjon, og derfor ikke må ta de. Han mener jeg må. Men hvem av oss har egentlig rett her? Anonymkode: 22421...322
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 Du må ta de kursene. Anonymkode: ae4a1...698
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Vel, minner veldig om de kursene vi må ta i BK. De tar jo ikke mange minuttene og helt ærlig pleier jeg bare å mute videoene og la dem spille ferdig mens jeg gjør andre ting. Gidder ikke å ta pause på jobb, gjør det bare hjemme. Men er det snakk om ting som tar mange timer ville jeg muligens ikke vært så samarbeidsvillig. Anonymkode: 15dce...fb1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Kan du ikke bar ta de kursene og få overtidsbetaling? Anonymkode: 599dc...929
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar kurs på fritiden. Dette skal du ha betalt for. Er du i permisjon skal du ikke ta kurs. Hvis ikke arbeidsgiver har hvert frekk i arbeidskontrakter og gjort et unntak. Ville sjekket. Anonymkode: 04a71...ffc 19
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Hør med fagforeningen, om du har en!:) Anonymkode: d4943...f10 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ta de kursene. Anonymkode: ae4a1...698 Hvorfor må hun det? 🤔 Anonymkode: 38db1...b64 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må ta de kursene. Anonymkode: ae4a1...698 Nei, man MÅ ikke ta kurs mens man er i permisjon. Men som jeg allerede har skrevet, vi har noe lignende i BK og de kursene er jo bare små videosnutter som vi må spille av. Krever null innsats å sette dem på avspilling og hos oss tar det kanskje maks ti minutter for hver gang vi må oppdatere oss, som regel mindre enn det. Så tviler litt på at dette krever mye innsats fra TS's side. Har hatt noen kolleger som absolutt ikke har giddet å ta online kurs selv om de fikk timer for det. Skjønner ikke den holdningen. Anonymkode: 15dce...fb1 13
Laraa Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ta de kursene. Anonymkode: ae4a1...698 Hvilke kilder har du på det? 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, minner veldig om de kursene vi må ta i BK. De tar jo ikke mange minuttene og helt ærlig pleier jeg bare å mute videoene og la dem spille ferdig mens jeg gjør andre ting. Gidder ikke å ta pause på jobb, gjør det bare hjemme. Men er det snakk om ting som tar mange timer ville jeg muligens ikke vært så samarbeidsvillig. Anonymkode: 15dce...fb1 Er nok ganske likt, ja. Jobber ikke i BK, men er en kjent kjede. Tar dog litt mer enn noen minutter, og jeg kan ikke bare mute de da det kommer spørsmål om videoen og hva jeg har lært helt til sist. Tar nok iallfall et par timer å komme gjennom alle. Anonymkode: 22421...322 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Du skal ikke måtte ta de. Du er i permisjon. Anonymkode: 86178...6eb 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er nok ganske likt, ja. Jobber ikke i BK, men er en kjent kjede. Tar dog litt mer enn noen minutter, og jeg kan ikke bare mute de da det kommer spørsmål om videoen og hva jeg har lært helt til sist. Tar nok iallfall et par timer å komme gjennom alle. Anonymkode: 22421...322 Det er spørsmål i være kurs også, men man må jo være temmelig kort om man ikke klarer å svare rett. De er som regel temmelig innlysende. Da skal du ikke måtte ta dem, om det tar flere timer. Du er i permisjon. Regner med dette er samme opplegg som hos oss, inkompetente ledere som pålegger folk ting uten å ane noe om lovverket. Anonymkode: 15dce...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 Får du lønn for å ta kursene? Det er jo ikke lov å jobbe samtidig som du har 100 % permisjon. Anonymkode: dfa15...981 12
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 Litt usikker på hva lovverket sier, men jeg hadde tatt de kursene om det ikke var veldig omfattende. Tenker litt gjensidig goodwill kan slå positivt tilbake for deg senere når du har barnehagebarn, kanskje arbeidsgiver har noe skjema som må registreres at alle har tatt kursene for å få noe støtte/godkjenning, eller kanskje kursene forsvinner etter den datoen. Anonymkode: 0fc10...606 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Vi tar kursene på jobb selv om vi er i permisjon så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 49a54...c5b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt usikker på hva lovverket sier, men jeg hadde tatt de kursene om det ikke var veldig omfattende. Tenker litt gjensidig goodwill kan slå positivt tilbake for deg senere når du har barnehagebarn, kanskje arbeidsgiver har noe skjema som må registreres at alle har tatt kursene for å få noe støtte/godkjenning, eller kanskje kursene forsvinner etter den datoen. Anonymkode: 0fc10...606 Det er jo sant... er ikke det at jeg er helt negativ til å ta de, jeg bare synes lite om å få en tidsfrist. De blir ikke borte, de ligger jo der. Jeg har en 2-åring også, så det er ikke så veldig enkelt å bare sette seg ned og se gjennom videoer og svare på spørsmål. Jeg har som nevnt fulgt opp kursene fra jeg startet der, så det er jo ikke slik at jeg henger etter med noe eller har vist liten vilje til å gjennomføre før heller. Anonymkode: 22421...322 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo sant... er ikke det at jeg er helt negativ til å ta de, jeg bare synes lite om å få en tidsfrist. De blir ikke borte, de ligger jo der. Jeg har en 2-åring også, så det er ikke så veldig enkelt å bare sette seg ned og se gjennom videoer og svare på spørsmål. Jeg har som nevnt fulgt opp kursene fra jeg startet der, så det er jo ikke slik at jeg henger etter med noe eller har vist liten vilje til å gjennomføre før heller. Anonymkode: 22421...322 Må du gjennomføre dem på dagtid eller i ett da? Våre kurs kan man gjennomføre i ganske små bolker av gangen, om du deler det opp og setter av en halvtime hver et par kvelder burde det vel være gjennomførbart. Jeg er all for at man ikke skal la seg presse til for mye av arbeidsgiver, men jeg har også opplevd hvor unødig vanskelig mange av mine kolleger har vært angående slikt. Anonymkode: 15dce...fb1 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 Du trenger selvfølgelig ikke å ta disse kursene i tiden du er i permisjon. Dette er noe arbeidsgiver ikke kan pålegge deg. Be arbeidsgiver vis til arbeidsmiljøloven og hvor du pålegges å ta disse kursene. Det beste er å få en kommentar fra foreningen du forhåpentligvis er med i. Arbeidsgiver kan spørre deg om du har lyst å ta disse kursene og du kan takk ja. Du står fritt til å takke nei.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 Si at du gladelig tar igjen disse kursene når du er tilbake på jobb igjen. Eventuelt si at du tar kursene, og meld fra til nav at du har gjennomført en arbeidsdag, og så dermed få forlenget permisjonen med en dag. Anonymkode: 9d895...a43 9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 Jeg tok noen kurs i min permisjon, da meldte jeg det inn til nav som jobb de dagene, og fikk permisjonen forlenget. Anonymkode: 322b3...e56 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå