Gå til innhold

Kollega kommer for sent på jobb. Melde til sjefen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jobber som nattevakt. Gjentatte ganger kommer han for sent til vakten sin, noe som fører til at jeg og andre kollegaer må bli sittende etter vakten for å vente på han. Han kan komme opp til en time for sent enkelte ganger. Etter endt kveldsvakt vil man jo hjem og ofte har man også dagvakt dagen etter. Har forsøkt å snakke med personen men det er mange forskjellige unnskyldninger han kommer med. Bør vi melde fra til leder eller er det dårlig gjort å sladre? 

Anonymkode: 4280f...076

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med leder om det gjentok seg oftere enn en til to ganger i året. Hvorfor skal du bruke din fritid på jobb? Og lever overtid på de timene du har ventet. 

Anonymkode: 1d327...5e9

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg sagt ifra om. 

Anonymkode: b813d...6e5

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er et gjentagende problem, så synes jeg det er innafor å melde fra til leder. Dere må jo væe igjen på jobb til han kommer, å siden dere ikke har meldt ifra om det så antar jeg at dere heller ikke får betalt for den ekstra tiden dere må være igjen på jobb.

Anonymkode: 837e8...c42

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo skrive overtid. Så regner med sjefen har merket det? Eller er du så dum at du venter der gratis!?

Hadde meldt fra til sjefen allerede første gangen om vedkommende er 1 (!) time for sent. Uansett skal sjefen varsles når du er for sen. Noe jeg regner med vedkommende ikke har gjort?

Anonymkode: 4f7ed...909

• Liker 20
Skrevet

Ja, det synes jeg dere må si i fra om. Får dere betalt for det dere må vente...? Det må jo dere få. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det hadde vært lurt å ta det opp med kollegaen en gang til, og samtidig da si til vedkommende at blir det ikke slutt på dette må dere snakke med leder. Det bør ha en effekt. Kommer det flere unnskyldninger må dere si at det er ikke deres problem, og kan hn ikke jobbe natt, så må hn ta det opp med leder. 

Anonymkode: 90fb3...405

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snitches get stitches, loose their bitches and end up in ditches :fnise:

Anonymkode: 7e91f...d8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gammel er du?

Er du voksen og jobber netter skal du faktisk komme tidsnok. Ikke nok med at du ikke har respekt for arbeidsgiver og arbeidssted men ikke har respekt for andres tid. Noen må faktisk være 1 (!) time på overtid.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, bare å prøve seg hvis noen syntes det er kjipt for at jeg "sladrer" hvis noen kommer en time for sent slik at det går utover meg stadig vekk. 

Hadde dette skjedd ofte, hadde jeg glatt sagt fra og krevd overtid. Man skal ikke være dumsnill.

Anonymkode: afce7...a4c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, slik sier de, på gata. Der ingen får lønn, og i vertfall ikke tapt overtid for frivillig oversitting i påvente av når kollegaen dukker opp. 
I det virkelige arbeidsliv, så er det jo helt klart påkrevd å gi beskjed. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig sier dere fra til leder. 

Anonymkode: 86400...5f1

• Liker 5
Skrevet

Spøre sjefen om dere skal føre timer på det dere må jobbe overtid.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er gjentagende selv etter dere har gitt beskjed, så si i fra til leder. Om dere har dagvakt dagen etter så er det jo potensielt brudd på hviletid som er AML brudd. Si gjerne til sjefen at fra nå av blir dere å kreve overtid siden dette skjer så ofte.

Anonymkode: e66a0...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for innspill.

Har ikke skrevet overtid fordi da vil sjefen spørre om hvorfor. Jeg har ventet på han en time ved ett tilfelle. Ellers har det vært snakk om max 20 min, så da har jeg latt det passere. Men jeg har hørt fra flere kollegaer at de har ventet en time de også. Jeg har hatt lyst til å si ifra til leder, men har drøftet det med kollegaer som mener det er å sladre. Så hvis jeg sier noe blir jeg den store stygge ulven 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har ikke skrevet overtid fordi da vil sjefen spørre om hvorfor. Jeg har ventet på han en time ved ett tilfelle. Ellers har det vært snakk om max 20 min, så da har jeg latt det passere. Men jeg har hørt fra flere kollegaer at de har ventet en time de også. Jeg har hatt lyst til å si ifra til leder, men har drøftet det med kollegaer som mener det er å sladre. Så hvis jeg sier noe blir jeg den store stygge ulven 

Herregud. Skaff deg baller og varsle. Du bryter faktisk AML om du ikke har 8 timers hviletid mellom kveld-dag. Vedkommende har NULL respekt for hverken deg eller dine kolleger

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar kollegaen kontakt og sier ifra at han er forsinket?

Jeg forventer som leder at dersom noen er mer enn 5 minutter forsinket så skal de varsle MEG direkte om at de er forsinket og hvorfor - og forventet ankomst. Og jeg forventer også at andre medarbeidere sier ifra til meg så jeg kan kontakte den som er "MIA" dersom verken de eller jeg har hørt noe og vedkommende er mer enn 5 minutter forsinket til skiftstart.

Anonymkode: 06ab7...b2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er folk mer en 15 min forsinket sender jeg sendt melding til sjefen å spurt om de kommer. 

Anonymkode: 66607...cda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg er litt nysgjerrig på hvilke unnskyldninger denne kollegaen har, siden det skjer så ofte.

Anonymkode: 2fe38...450

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt lyst til å si ifra til leder, men har drøftet det med kollegaer som mener det er å sladre.

Men det er vel verre at denne person stadig utnytter deres dumhet?
H*n kommer for sent fordi h*n kan. Det er jo ingen konsekvenser.
Det må jo selvfølgelig sies fra om dette.

Det kommer jo litt an på hva slags type sted dette er, men jeg hadde nok bare gått.
Men det er kanskje innen et omsorgsyrke?  
Da er det ihvertfall grunn til å melde fra om dette. Det er jo ikke riktig at dere skal måtte bruke tiden deres på å vente på denne personen.

Anonymkode: cb966...325

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...