AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #1 Skrevet 21. mai 2021 om du opplever at noen lager ulike brukernavn og sender deg stygge meldinger på et nettsted, f.eks. fetlife, nytter det å anmelde? Har en anelse om hvem det kan være, men ikke helt sikker. Er brukernavn godt nok for politiet til å finne ut hvem som står bak? Har fått meldinger med fysiske trusler et par ganger, og fra et annet brukernavn plagsomme, ekle meldinger. Tar politiet sånt seriøst? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #2 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): om du opplever at noen lager ulike brukernavn og sender deg stygge meldinger på et nettsted, f.eks. fetlife, nytter det å anmelde? Har en anelse om hvem det kan være, men ikke helt sikker. Er brukernavn godt nok for politiet til å finne ut hvem som står bak? Har fått meldinger med fysiske trusler et par ganger, og fra et annet brukernavn plagsomme, ekle meldinger. Tar politiet sånt seriøst? Anonymkode: b2c6b...e4d Ingen som vet noe om dette? Om f.eks. noen skriver stygge meldinger på datingsteder som sukker.no, fetlife.com, match.com, via anonyme brukernavn, tar politiet det på alvor? Kan de spore opp disse personene som står bak? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #3 Skrevet 21. mai 2021 Fysiske trusler tar de vel på alvor, håper jeg. Å finne ut hvem som står bak klarer de nok. Ville ringt politiet å hørt hva de har å si. Anonymkode: 71ba5...016 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fysiske trusler tar de vel på alvor, håper jeg. Å finne ut hvem som står bak klarer de nok. Ville ringt politiet å hørt hva de har å si. Anonymkode: 71ba5...016 Så er det nok oppgi brukernavn jeg har fått meldinger fra, screenshots etc., eller må de inn på min PC? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 Ignorér/blokkér bruker, rapporter inn bruker på den aktuelle siden det skjer osv. At du får stygge meldinger, bryr nok ikke politiet seg om. Men om du derimot mottar trusler, kan det jo være grunn til å ta det videre. Anonymkode: 230b2...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Politiet gjør ingenting. Anonymkode: 5ef18...57e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så er det nok oppgi brukernavn jeg har fått meldinger fra, screenshots etc., eller må de inn på min PC? Anonymkode: b2c6b...e4d Jeg vet ikke. Om du ringer politiet så sier du hva det gjelder og blir da satt over til riktig avdeling. De vil hjelpe deg. Anonymkode: 71ba5...016
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ignorér/blokkér bruker, rapporter inn bruker på den aktuelle siden det skjer osv. At du får stygge meldinger, bryr nok ikke politiet seg om. Men om du derimot mottar trusler, kan det jo være grunn til å ta det videre. Anonymkode: 230b2...2b9 En deaktiverte/slettet profilen sin etter å ha sendt meg mange stygge meldinger. Kan politiet likevel spore opp fyren? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Politiet gjør ingenting. Anonymkode: 5ef18...57e Jeg har inntrykk av at politiet tar netthets mer seriøst i disse dager, er dett feil i praksis? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Politiet gjør ingenting. Anonymkode: 5ef18...57e Politiet har en egen nettpatrulje som jobber med digitale trusler av ulike slag. Anonymkode: 71ba5...016 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Politiet har en egen nettpatrulje som jobber med digitale trusler av ulike slag. Anonymkode: 71ba5...016 Ja, men tar de også stygge, trakasserende meldinger seriøst nok til å spore opp de som sender dem, eller er det kun voldstrusler som tas seriøst nnok til å spore opp IP-adresser? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, men tar de også stygge, trakasserende meldinger seriøst nok til å spore opp de som sender dem, eller er det kun voldstrusler som tas seriøst nnok til å spore opp IP-adresser? Anonymkode: b2c6b...e4d Hvis du googler Politiets nettpatrulje så får du opp link til ulike steder i landet. De gir bl.a.råd og veiledning alt etter hva problemet er. Synes du skal prøve det. Anonymkode: 71ba5...016 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #13 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Politiet har en egen nettpatrulje som jobber med digitale trusler av ulike slag. Anonymkode: 71ba5...016 Ja, har sett på nettsidene. Men jeg forstår ikke hva som er så ressurskrevende med å spore opp en anonym bruker som sender stygge, trakasserende meldinger? Anonymkode: b2c6b...e4d
Taluno Skrevet 22. mai 2021 #14 Skrevet 22. mai 2021 Hvor alvorlig de tar meldingene kan jeg ikke svare på. Men det holder oppgi meldinger og brukernavn. Da vil politiet kunne be nettstedet utlevere informasjon registrert på bruker, inkludert ip-adresser. Slik informasjon vil i stor grad kunne hjelpe politiet identifisere person. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #15 Skrevet 22. mai 2021 Taluno skrev (16 minutter siden): Hvor alvorlig de tar meldingene kan jeg ikke svare på. Men det holder oppgi meldinger og brukernavn. Da vil politiet kunne be nettstedet utlevere informasjon registrert på bruker, inkludert ip-adresser. Slik informasjon vil i stor grad kunne hjelpe politiet identifisere person. Men da virker det jo ikke å være så vanskelig for politiet å spore opp anonyme brukere på diverse nettsteder. Hvorfor fremstilles det da som at det er så ressurskrevende? Det avskrekker jo folk fra å anmelde. Anonymkode: b2c6b...e4d
Taluno Skrevet 22. mai 2021 #16 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men da virker det jo ikke å være så vanskelig for politiet å spore opp anonyme brukere på diverse nettsteder. Hvorfor fremstilles det da som at det er så ressurskrevende? Det avskrekker jo folk fra å anmelde. Anonymkode: b2c6b...e4d Fordi det krever tid og ressurser å begjære uthentelse av informasjon, og bearbeide informasjon for å finne personen. En ip-adresse er ikke like tydelig som en bostedsadresse, den gir ikke nødvendigvis ett klart og tydelig svar på hvem som skjuler seg bak brukernavn. Om man kobler seg opp på ulike steder, som kafeer, kjøpesenter, bibliotek så vil det ikke si mye om personen. Og mange bruker VPN som vanskeliggjør sporing. Noen ganger er det lett finne personen bak aliaset, andre ganger er det omtrent umulig. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #17 Skrevet 22. mai 2021 Taluno skrev (6 minutter siden): Fordi det krever tid og ressurser å begjære uthentelse av informasjon, og bearbeide informasjon for å finne personen. En ip-adresse er ikke like tydelig som en bostedsadresse, den gir ikke nødvendigvis ett klart og tydelig svar på hvem som skjuler seg bak brukernavn. Om man kobler seg opp på ulike steder, som kafeer, kjøpesenter, bibliotek så vil det ikke si mye om personen. Og mange bruker VPN som vanskeliggjør sporing. Noen ganger er det lett finne personen bak aliaset, andre ganger er det omtrent umulig. Hva med når jeg har fått stygge meldinger fra ulike profiler, som slettes etter de har sendt meldinger? Kan politiet få hjelp av nettstedet til å spore opp hvem som står bak sånne profiler? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #18 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med når jeg har fått stygge meldinger fra ulike profiler, som slettes etter de har sendt meldinger? Kan politiet få hjelp av nettstedet til å spore opp hvem som står bak sånne profiler? Anonymkode: b2c6b...e4d Noen som vet noe om dette? Anonymkode: b2c6b...e4d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #19 Skrevet 23. mai 2021 Kanskje du burde slutte å henge på slike sider om dette er så belastende. Anonymkode: ad5a8...266
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #20 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du burde slutte å henge på slike sider om dette er så belastende. Anonymkode: ad5a8...266 Men får jo den som trakasserer det som hen vil, det synes jeg ikke er riktig. Anonymkode: b2c6b...e4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå