Gå til innhold

IB-skole barn med spesielle behov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som bruker rullestol. Kvikk, smart og sosial. Vi vurderer å flytte utenlands i forbindelse på grunn av jobb om noen få år, og har derfor tenkt at det kanskje kunne vært et fortrinn for barneskoleeleven vår å ha bakgrunn fra internasjonal skole. Utfordringen er rullestolen.. 

Har dere erfaring med hvordan det tilrettelegges for elever med spesielle behov på internasjonale skoler/IB-skoler? Og hvordan fungerer det sosialt i lokalsamfunnet når man går på en annen skole enn nærskolen? Blir snakk om ti minutters kjøring i stedet for fem.

Anonymkode: 44ad5...a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det "bare" er rullestolbruk, er det null problem. Skolebygg er universelt utformede i dag i Norge, og dette skal ikke være noen problem.

Når det gjelder andre tilrettelegginger, for andre typer vansker (f.eks. for dyslektikere eller elever som trenger ekstra oppfølging og utvidet tid, støttetimer osv) har jeg inntrykk av at IB-regimet ikke er like tilpasningsdyktig som vanlig norsk skole. I min arbeidshverdag kommer jeg ofte borti søknader om tilrettelegging, og det er en gjenganger fra søkere med bakgrunn fra IB at de får mindre faglig tilrettelegging enn de som har vært elever i vanlig norsk vgs.

Jeg gikk selv på IB. Vi hadde et svært godt miljø i klassen vår, og pga at vi hadde et annerledes skoleopplegg, holdt vi mye sammen, og var tett på hverandre på fritiden også. Anbefaler denne linjen, spesielt når dere vurderer å flytte utenlands!

Anonymkode: 6df5f...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Hva er IB? International Baccalaureate el lign?

Anonymkode: cad24...10d

Skrevet

Rullestol har ikke noe å gjøre med ib å gjøre. Ib er ofte bare en av linjene på skolen, og det er de større skolene som har denne linjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis det "bare" er rullestolbruk, er det null problem. Skolebygg er universelt utformede i dag i Norge, og dette skal ikke være noen problem.

Når det gjelder andre tilrettelegginger, for andre typer vansker (f.eks. for dyslektikere eller elever som trenger ekstra oppfølging og utvidet tid, støttetimer osv) har jeg inntrykk av at IB-regimet ikke er like tilpasningsdyktig som vanlig norsk skole. I min arbeidshverdag kommer jeg ofte borti søknader om tilrettelegging, og det er en gjenganger fra søkere med bakgrunn fra IB at de får mindre faglig tilrettelegging enn de som har vært elever i vanlig norsk vgs.

Jeg gikk selv på IB. Vi hadde et svært godt miljø i klassen vår, og pga at vi hadde et annerledes skoleopplegg, holdt vi mye sammen, og var tett på hverandre på fritiden også. Anbefaler denne linjen, spesielt når dere vurderer å flytte utenlands!

Anonymkode: 6df5f...cfc

Er bare ca 20 % av skolene i Norge som er universelt utformet, men tenker mer på tilrettelegging for turer, fysioterapi, assistent, og generelt alt som en i rullestol trenger. Har ikke lærevansker.

Ellers, takk for info 😊 Har veldig godt inntrykk av elever som har gått på IB. Har studert sammen med noen, og de er ofte veldig gode på framlegg, har selvtillit i studentrollen osv.

Summeer skrev (1 time siden):

Rullestol har ikke noe å gjøre med ib å gjøre. Ib er ofte bare en av linjene på skolen, og det er de større skolene som har denne linjen.

Ser det er International School, men at de har IB-linje. Var det jeg tenkte på 😊

Anonymkode: 44ad5...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...