Gå til innhold

Er ikke dette ekskludering? Russefeiring. Noe å gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er russ. Hun har opp gjennom årene opplevd jenter som ekskluderer av ulike årsaker. Dette har gjort at hun nødvendigvis har strevd med selvfølelse. Men vi har prøvd å hjelpe og støtte alt vi kan og syns det går bedre. Hun har blitt sterkere men det er SÅ fælt som mor å se hvor stygge jenter kan være mot hverandre!

På VGS har hun byttet litt venner. Hun går også på VGS i en annen by men det er flere herfra som går der. Men ikke noen hun kjente godt fra før. Har nå en god venninne på skolen og flere andre, både gutter og jenter. Men, disse andre er med i diverse russegrupper. Bortsett fra bestevenninna, hun er ikke så interressert i russefeiring.

Siden datteren min har byttet litt venner så ble hun aldri med i en russegruppe. Disse ble jo allerede dannet fra ungdomsskolen av, og ihvertfall i fjor senest. Nå er det 8 jenter i klassen som har en gruppe. Det er en del drama internt i denne gruppen, fordi 4 av dem ofte finner på ting sammen kun de. Dette blir de andre ganske sure pga. Datteren min kjenner de fleste av disse 8 jentene ganske godt og er venninne med noen av dem, ikke de 4 mest klikkete men de andre. Disse prøvde å få datteren min med i gruppa ved skoleårets start men da var de "for mange" og alle følte ikke de "kjente henne godt nok". Jentene har ikke bil eller buss eller noe så det burde ikke være en grunn til å ikke invitere henne med.

Det som skjer nå er at hun prøver å invitere seg med på russefeiringen. Hun får bli med av og til men opplever veldig ofte at de andre avtaler uten å spørre henne. Dermed blir jo de vennskapene som har blitt dannet satt på prøve. Og datteren vår taper selvfølgelig da venninnene jo vil være med på russefeiringen. Hun ble så glad da de hadde laget en messenger gruppe av jentegruppa og to guttegrupper PLUSS henne, men det ble ikke særlig mye aktivitet i den gruppa. De har jo helt sikkert andre grupper de avtaler i. Så det er jo helt tydelig at NOEN ikke vil ha henne med.

Hun har fått være med guttevennene sine "å rulle" og fått være med på et par/3 fester. Men hun blir litt lei av å invitere seg selv. Hun er populær blant guttene, nydelig jente, livlig og sprudlende. Lager "god stemning". Så guttene vil jo ha henne med. De har kommentert flere ganger hvor dårlig gjort det er av jentene å ikke invitere henne med.

Ingen av disse 8 jentene var særlig populære på ungdomsskolen ihvertfall ikke de jeg kjenner, så for meg virker det som om de prøver å få status ved å være i posisjon til å utestenge vår datter. Hun har aldri selv spurt om å få bli med i gruppa og er stort sett blid og positiv, lager ikke drama. Men en kveld hun var med noen gutter og de traff disse jentene så hadde hun fått tilbakemelding på at hun hadde "snakket for lite" og "virket kald" med ei av venninnene. Da svarte hun som sant var at hun følte seg utestengt og at det var veldig rart at hun var med dem på skolen men ikke ble invitert med på kveldstid. Da hadde hun svart at hun syns det var veldig dumt at datteren vår falt utenfor. Så virker jo som om hun bryr seg. Men datteren vår orker ikke å mase mer på henne heller.

Nå har det jo vært mye begrensninger pga korona. Datteren vår kunne ha invitert til fest hos oss, vi har stort hus og hage. Men hun har jo ikke følt for det pga korona. Nå tør hun ikke heller pga det som skjer. Siden hun så tydelig har blitt plassert utenfor.

Det er jo mange andre også som ikke er med i en gruppe og datteren vår har prøvd å være med disse litt. Det er også mange andre som ikke blir inkludert, spesielt gutter. Når bestevenninna til datteren vår har vært med har de prøvd å invitere hele klassen til å treffes (ute). Men jentene i russegruppa på 8 er ikke interresserte i dette, de kommer ikke når alle blir invitert. De er tydeligvis for kule. Jeg tenker av og til at foreldrene (som jeg kjenner) skulle visst hvordan døtrene oppfører seg!

Dette er jo et I-lands problem og hun har det ikke verst av alle heller. Men allikvel kjenner vi jo på det. Russegrupper burde være forbudt! Da jeg var russ var jo alle inkludert.

Noen råd? Hva skal jeg si til datteren min? Nå åpnes det kanskje mer opp igjen men jeg tror allerede hun begynner å bli lei av å være russ.

Anonymkode: 531ad...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Russetiden er over og til høsten trenger hun ikke å forholde seg til disse jentene med mindre hun selv vil.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (10 minutter siden):

Russetiden er over og til høsten trenger hun ikke å forholde seg til disse jentene med mindre hun selv vil.

Nei heldigvis reiser hun bort og studerer. Men russetiden varer til slutten av juni etter hva jeg har forstått. Det er dette med å klare å holde selvfølelsen oppe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde omtrent ingen venner i 3. vgs og var ikke russ. Det plaget meg lite. Jeg var jo vant til å ikke være inkludert, så det var ikke noe som var «nytt» med russetiden akkurat. 

Anonymkode: 8bbde...37c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde rett og slett henge seg på gutta og rulle med dem. Disse jentene utestenger og legger skylden på henne, typisk jentemanipulering, er nok sjalusi i bildet.. De vil aldri bli vennene hennes uansett hvor mye hun utsletter seg for dem, så be henne henge med på gutta og rett og slett prøve gi litt f... i jentene. Til høsten blir det vel studier et annet sted i landet og mulighet for å skaffe nye ekte venner uansett. Klem til jenta di og deg ❤️ 

Anonymkode: 329a6...ede

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Heng med guttene og venninnene da, og la disse jentene i russegruppa på 8 styre med sitt. Hun har venner, og hun er godt likt. Hvorfor er det så viktig for henne å være med akkurat disse dramajentene? Om gruppa ble dannet på ungdomsskolen og de føler de er for mange allerede, må hun faktisk godta det. Det er en klikk som holder seg for seg selv og kommer ikke når de inviteres til fellesarrangement, så det høres ikke dette ut som de spesifikt utestenger din datter. De utestenger alle. Og som sagt, det må man bare godta. 

Anonymkode: b3f59...7b3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil hun på død og liv henge med noen som ikke vil ha henne med?  Kan hun ikke finne på ting med sine egne venner? Og evt gutta? 

Anonymkode: 36b1b...e84

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Russetiden var over på mandag  

Anonymkode: f8fef...52f

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har aldri selv spurt om å få bli med i gruppa 

Her er problemet. Hun har aldri spurt. Hvordan skal de vite at hun vil være med hvis hun aldri har spurt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (7 timer siden):

Her er problemet. Hun har aldri spurt. Hvordan skal de vite at hun vil være med hvis hun aldri har spurt?

Jeg er i litt samme posisjon bare det at jeg går 1vgs. Og jeg har spurt om å bli med men det knakk meg totalt sammen da de ikke gadd å vurdere det en gang. Var alltid venn med disse jentene men spm mitt falt rett i glemme boksen. Har slitt med angst og depresjon etter gjentatte ubehagelige jente gjeng relaterte opplevelser. Selvom ingen mener det er noe galt med meg

Anonymkode: dfac7...fcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg hadde omtrent ingen venner i 3. vgs og var ikke russ. Det plaget meg lite. Jeg var jo vant til å ikke være inkludert, så det var ikke noe som var «nytt» med russetiden akkurat. 

Anonymkode: 8bbde...37c

❤️ Håper det går bra med deg nå.

Anonymkode: 28ca9...181

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hun burde rett og slett henge seg på gutta og rulle med dem. Disse jentene utestenger og legger skylden på henne, typisk jentemanipulering, er nok sjalusi i bildet.. De vil aldri bli vennene hennes uansett hvor mye hun utsletter seg for dem, så be henne henge med på gutta og rett og slett prøve gi litt f... i jentene. Til høsten blir det vel studier et annet sted i landet og mulighet for å skaffe nye ekte venner uansett. Klem til jenta di og deg ❤️ 

Anonymkode: 329a6...ede

Takk for fint svar. Har også mistenkt veldig at det er sjalusi inni bildet...

AnonymBruker
Skrevet

Heng med guttene og venninnene da, og la disse jentene i russegruppa på 8 styre med sitt. Hun har venner, og hun er godt likt. Hvorfor er det så viktig for henne å være med akkurat disse dramajentene? Om gruppa ble dannet på ungdomsskolen og de føler de er for mange allerede, må hun faktisk godta det. Det er en klikk som holder seg for seg selv og kommer ikke når de inviteres til fellesarrangement, så det høres ikke dette ut som de spesifikt utestenger din datter. De utestenger alle. Og som sagt, det må man bare godta. 

Akkurat denne gruppa ble ferdig dannet rett før start i 3 VGs. 

Hun er venner med noen av jentene i gruppa. Og bestevenninna er sjelden med på russefeiring. Så da var disse jentene i gruppa de mest naturlige å henge med utenom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er jo et I-lands problem og hun har det ikke verst av alle heller. Men allikvel kjenner vi jo på det. Russegrupper burde være forbudt! Da jeg var russ var jo alle inkludert.

Det er enkelt å ta deg seriøs TS, når man balanserer innlegget. Du har helt rett i at dette er ett i-landsproblem. Russegrupper burde være forbudt, men hva kan vi gjøre når voksne (de fleste russ er vel myndige) skal få bestemme selv?

Anonymkode: 7c8ea...a59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil hun på død og liv henge med noen som ikke vil ha henne med?  Kan hun ikke finne på ting med sine egne venner? Og evt gutta? 

Anonymkode: 36b1b...e84

Hun har lyst å være russ og er venninne (trodde hun ihvertfall) med noen av disse 8 jentene. Bestevenninna er ikke så interressert i russefeiring men datteren vår er det. Hun får prøve å henge seg mer på gutta igjen men hun syns det blir så vondt at de jentene hun har vært venn med hele skoleåret plutselig ekskluderer henne. Bare fordi det er ei russegruppe. De har som sagt mye drama internt og er ikke veldig gode venninner alle de 8 uansett. Så de burde inkludert alle jentene som ville være med. Det er ikke SÅ mange jenter i klassen, så når 8 klikker seg sammen og ekskluderer resten er det ikke mange igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er enkelt å ta deg seriøs TS, når man balanserer innlegget. Du har helt rett i at dette er ett i-landsproblem. Russegrupper burde være forbudt, men hva kan vi gjøre når voksne (de fleste russ er vel myndige) skal få bestemme selv?

Anonymkode: 7c8ea...a59

Takk for det, jeg er fullt klar over at det virker som et lite problem. Men for vår datter er det ikke lite. Det er sårt og vondt og hun lurer veldig på hvem av de 8 som ikke liker henne og som har bestemt seg for at hun ikke får bli med. Av og til har de invitert henne med, sikkert litt avhengig av hvem som inviterer.

AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (18 timer siden):

Hun må ikke være med i gruppa, hun vil være med på russefeiringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun må ikke være med i gruppa, hun vil være med på russefeiringen.

Skjønner det, men det er dessverre ganske vanlig å bli utestengt fra russegrupper/-bil/-buss og da også bli utestengt fra mye av det som hører russetiden til. Hun må bare akseptere det og gjøre det beste ut av denne siste måneden på skolen og heller se frem til studiestart. 

Anonymkode: 07d82...8c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Skjønner det, men det er dessverre ganske vanlig å bli utestengt fra russegrupper/-bil/-buss og da også bli utestengt fra mye av det som hører russetiden til. Hun må bare akseptere det og gjøre det beste ut av denne siste måneden på skolen og heller se frem til studiestart. 

Anonymkode: 07d82...8c4

Hvis dette er vanlig så burde russegrupper bli forbudt!!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så stas med akkurat denne gruppa? Din datter kan finne en annen. Og nei, russegrupper bør ikke forbys. Bare tanken er absurd.
De vil ikke ha flere medlemmer, du og din datter må nesten bare godta det. Det er mye drama i gruppen, så å tenke at de er misunnelige på din datter, og at de prøver å heve sin status ved å utestenge din datter, har ingen hensikt, annet enn å lage seg bekymringer. La det ligge.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...