Gå til innhold

Flere som synes at boligkjøp er utrolig vanskelig/krevende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangskjøper, enslig, og det er ikke mye veiledning å hente fra foreldrene mine (de tror at boligmarkedet er som på 80-tallet). 

Jeg synes det er utrolig vanskelig å kjøpe bolig. Hvor mye er boligen verdt? Hvor mye lån bør jeg ta opp? Kan jeg forvente prisstigning, eller er markedet kunstig høyt akkurat nå?

Jeg har mulighet til å ta opp 3 mill i lån, og har formue på 1,5 mill.

De boligene jeg har råd til, er generelt trange og krever vedlikehold. Det er vanskelig å vurdere standard/kvalitet, selv etter å ha studert salgsoppgaven nøye. Man er 15 min på visning, og så skal man ta en enorm avgjørelse som kan påvirke resten av livet?

Ingen av de boligene jeg ser på skriker «her vil jeg bo». De koster bortimot 5 mill, og det har jeg ikke råd til. Jeg vil først om fremst inn på boligmarkedet fordi jeg vil sikre pengene mine, og jeg trenger tross alt et sted å bo og leve. Men liker ingen av leilighetene jeg har råd til, og selv disse går ofte for helt i grenseland av hva jeg kan betale. Det er svært viktig for meg at jeg gjør et riktig valg økonomisk sett slik at jeg ikke går med tap når jeg selger.

Er det flere som synes dette er vanskelig? Jeg blir veldig stresset over å gruble på dette, og vet ikke helt hva jeg bør gjøre. 

Anonymkode: 38dad...038

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du finner ingen leiligheter til 4,5 mill? Da må du ha et rimelig snevert geografisk område du ser på eller forventning om stor leilighet.

Anonymkode: 71c6c...f7a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids flytte senere om du ikke liker boligen

Se hvordan du bor nå. Eller hvordan du har bodd før. Du har ikke hatt topp standard på alle steder du har leid? men du har levd bra. Alt trenger ikke være topp for at du skal trives. Se ettter hva som har potensiale og muligheter på sikt. Unngå kostnad-verstingene som krever oppussing av kjøkken og bad i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 1ee4b...318

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å være voksen er vanskelig/krevende 🙂 Bolig er bare en av tingene som gjør det slik. Har du vurdert å leie eller bytte leiebolig? Tror mange unge i dag er litt hjernevasket av "eie bedre enn leie"-mantraet som ofte messes av folk som tjener på det selv. Bankansatte, meglere. Bukken og havresekken. Dette var et bra råd da prisene var lavere, men det finnes et punkt der det ikke lenger gjelder. Jeg tror vi for mange unge har passert dette punktet i mange byer nå. Selv om renten er lav så skal jo lånet tross alt tilbakebetales. Er det meningen at hele livet skal brukes til det? Man kan så klart håpe at inflasjon vil spise opp noe av tilbakebetalingen, og at lønnsøkningen holder tritt med den, men ting kan gå galt både i økonomien og i privatlivene våre.

Anonymkode: eccb3...6a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har råd til det du virkelig ha, så ville jeg satt opp en liste over "må ha" og "gjerne vil ha" - og så gå for det som har mest på den første lista. Og tenk på at bad og kjøkken er dyrt å pusse opp, mens andre rom kan ordnes billig med maling og bytte av gulv. Og beliggenhet er det umulig å endre på :)

Er ofte beliggenhet som er viktigst når man skal tenke på å selge videre.

Anonymkode: ec782...66c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan alltids flytte senere om du ikke liker boligen

Å bytte fra én kjøpt bolig til en annen kjøpt bolig er dyrt. Så det bør ikke skje for ofte i livet med mindre man lever av "flipping"/oppussing og vet hva man gjør. De som er usikre på hvor lenge de skal bo et sted bør leie. Å betale megler for å selge koster vel 60-80 tusen. Og så kommer eierskifteforsikring samt dokumentavgift (for en del boliger ikke alle) oppå der igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig, synes også det er vanskelig. Jeg er enslig og vil bli andregangskjøper, og har mye mindre i EK enn deg, pluss et barn..

Anonymkode: 61ac7...8d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du finner ingen leiligheter til 4,5 mill? Da må du ha et rimelig snevert geografisk område du ser på eller forventning om stor leilighet.

Anonymkode: 71c6c...f7a

Det er jo 100.000 i omk + møbler og evt oppussing, så kan ikke kjøpe bolig for 4,5. dessuten så går jo leiligheter med prisant 3,5 for 4,1 her i området. Jeg har ikke lappen eller bil, så å se langt unna sentrum er uaktuelt. Dessuten er det i sentrum at prisene øker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du, som enslig førstegangskjøper, klarer ikke å finne noe som du synes er stort nok for 4,5 mill? Med mindre du tenker å kjøpe på Frogner, Sørenga og lignende områder, så burde du helt fint kunne kjøpe en leilighet på 40-50 kvm på sentrale, populære områder i Oslo. Og mye større utenfor sentrum eller Oslo. Her tenker jeg at du har altfor urealistiske forventninger.

Anonymkode: c09cd...872

• Liker 7
Skrevet

Å kjøpe bolig er en enorm investering, med stor risiko og feiltrinn kan koste deg enorme summer. 

Noen tar veldig lett på det, men det bør man ikke gjøre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du, som enslig førstegangskjøper, klarer ikke å finne noe som du synes er stort nok for 4,5 mill? Med mindre du tenker å kjøpe på Frogner, Sørenga og lignende områder, så burde du helt fint kunne kjøpe en leilighet på 40-50 kvm på sentrale, populære områder i Oslo. Og mye større utenfor sentrum eller Oslo. Her tenker jeg at du har altfor urealistiske forventninger.

Anonymkode: c09cd...872

I realiteten kan jeg bruke rundt 3,8-4,1 anhengig av hvor høye fellesutgifter det er. 4,5 er hvis jeg skraper absolutt alt jeg har, og dvs. ingen penger til møbler, omkostninger, vedlikehold eller buffer. Jeg eier jo heller ikke noe inventar som jeg kan ta med meg, og har ikke lappen eller bil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bytte fra én kjøpt bolig til en annen kjøpt bolig er dyrt. Så det bør ikke skje for ofte i livet med mindre man lever av "flipping"/oppussing og vet hva man gjør. De som er usikre på hvor lenge de skal bo et sted bør leie. Å betale megler for å selge koster vel 60-80 tusen. Og så kommer eierskifteforsikring samt dokumentavgift (for en del boliger ikke alle) oppå der igjen.

Men det er ikke det som er problemet til ts. Problemet er at hun er redd. Men nå er det slik at dersom det absolutt verste skjer og hun mistrivst i et hus hun trodde hun ville like, så kan hun flytte. Det kan også være at hun selger over takst og da har penger til flyttebil

Skrevet

Men hvor stor leilighet i hvilket område jakter du i? Kan ikke skjønne at det skal være voldsomme problemer med å finne et objekt i Sagene, Øvre Torshov eller deromkring i prisintervallet 3,6-4,2 mill... Har du som krav minimum 80m2 og stor balkong? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lån til pipa, plutselig skjer det noe når du flytter inn og da er det lurt å ha litt penger på lur. Tenk gjennom hva du likte og mislikte med andre steder du har bodd, og lag en må-ha-liste. Og tenk GODT gjennom hva den skal inneholde, se gjerne på leilighetene i din prisklasse og vurder hva du kan ofre. Jeg klarer meg eksempelvis fint med fellesvaskeri delt med 3 andre, men parkeringsplass måtte jeg ha for jeg er avhengig av bil for å komme til og fra jobb(turnus, funker ikke med buss) såfremt jeg ikke flyttet i gangavstand som ble alt for dyrt. Heldigvis endte jeg opp med garasje fremfor kun parkering det er deilig! Bil gjorde det også mulig å ikke måtte bo så sentralt.

Annet tips er å kjøpe brukt når du skal ha møbler; finn, facebook marketplace, kjøp/salg grupper, bruktbutikker osv. Jeg kjøpte veggseksjon, sjenk, spisebord + stoler, stuebord og en lenestol for ca 2000kr totalt. Strykebrett, tørkestativ, parasoll, trimsykkel, noe utemøbler med puter ++ har jeg fått gratis. Fikk et brukt juletre av en kollega:P Bor i en storby så det gjør det litt enklere å finne brukt, ikke ha så mye hast med å fylle opp leiligheten om du er uten barn. Det er utrolig hvor lenge man overlever med feltseng, en solstol og en pappeske som bord, for det var omtrent det eneste jeg eide da jeg flyttet inn i min leilighet.

Anonymkode: 93121...8c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes selv det er vanskelig. Vi skal kjøpe enten enebolig eller vertikaldelt, og det er mye vi må ta stilling til som jeg synes er vanskelig. 

Anonymkode: c2b9f...d46

Skrevet (endret)

Om du kjøper i byer og populære steder er sjansen stor for prisstigning om du bor der lenge nok. Men du burde beregne å bo der minst 3-5 år. Og om du vil tjene på det økonomisk burde du også være fleksibel. Sånn at du ikke må selge akkurat i en prisdump. Selveierleiligheter koster selve kjøpet mer, mens aksjeleilighet og andelsleilighet er lettere å kjøpe og selge. Har du familie eller er du singel? Jeg synes det er utrolig mange flotte, relativt romslige leiligheter under 4,5 om du ikke har barn hvor som helst i Norge.

Ellers finnes det tips på nettet. Det er ofte et godt tegn at andre byr på en leilighet, men man burde ikke by alt for mye mer enn prisantydning om man ønsker å tjene på det økonomisk. 

I Norge er bolig veldig gunstig måte å investere pengene. Man må ikke skatte av det man tjener, formuen beskattes mye mindre om det er plassert i bolig og du får lån med veldig lav rente som det er sannsynlig du vil få avkastning av. 

Om du er forvirret ville jeg spurt en venn som du synes det virker som har peil, eller enda bedre, koste på deg en time eller to med økonomisk rådgiver. Banker er partiske og selgere, ikke rådgivere, men finnes økonomiske rådgivere som jeg tror kunne gitt deg innsikt og ikke minst trygghet rundt økonomiske valg.

Endret av Hanna!
Manglende ord som gjorde at en setning ikke ga mening
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon selv (dog mye lavere budsjett) , og synes det er kjempevanskelig! Har lett i snart 2 år. 

Føler selv ikke jeg er så kravstor, men synes å kjøpe ei falleferdig rønne er for stor risiko. Da må jeg heller vente til resten av Norge har kjøpt seg bolig da.. 

Anonymkode: 9ad1b...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Min første leilighet var en 1-roms i Oslo. Solgte den med flere millioner i gevinst noen få år senere. Så mitt råd er: Din første bolig kommer ikke til å være drømmeboligen, men et steg opp trappa til drømmeboligen.

Anonymkode: 6192f...d32

• Liker 4
Skrevet

Tipper du har samme utfordring som vi hadde; du har gått på en del visninger og kombinert det beste fra flere leiligheter du har likt. Resultatet er at du drømmer om en leilighet som er akkurat utenfor ditt prissjikt, fordi du ikke er villig til å fire på noe. 
Ta en runde med deg selv og finn ut hva du kan senke eller justere kravene på.

Det er absolutt mulig å finne bolig i Oslo, sentrumsnært nok, som ikke er falleferdig og stor nok til 1, til 4 mill. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (9 timer siden):

Men hvor stor leilighet i hvilket område jakter du i? Kan ikke skjønne at det skal være voldsomme problemer med å finne et objekt i Sagene, Øvre Torshov eller deromkring i prisintervallet 3,6-4,2 mill... Har du som krav minimum 80m2 og stor balkong? 

Du får ikke ett kott en gang der for 4.5. Det er området med høyest kvm pris om dagen

Anonymkode: 1caa9...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...