Gå til innhold

Utleier trenger hjelp. Kaste ut barnefamilie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utleier her som har havnet i en skvis. 

Jeg har en kjempetrivelig barnefamilie som i mange år har leid en leilighet. De har nå funnet en annen bolig nærmere deres venner og har avslutter leieforholdet hos oss 01.06.

Da er det en annen familie som overtar 01.07. Men siden leiligheten skal stå tom fra 01.06, har jeg lovet den nye familien at de bare kan flytte inn før tiden, siden det haster for dem. 

Igår kveld fikk jeg en telefon fra nåværende leietaker om at de ikke fikk flytte inn i den nye leiligheten likevel og de vil veldig gjerne fortsette leieforholdet hos oss.

Begge familiene har barn i barnehagealder og begge familiene må ha et sted å bo. Jeg vil så gjerne hjelpe begge, men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal eller kan gjøre. 

Hvordan går jeg frem her? Jeg har sjekket leilighet til utleie andre steder, men de krever depositum og altfor høy leie enn mine nåværende leietaker har råd til. Jeg hater tanken på at jeg kanskje må kaste ut nåværende leietaker. 

Anonymkode: d85e8...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de har sagt opp skriftlig så må de ut 01.06?

Anonymkode: 3db30...7eb

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør? Dine ex leietagere er ikke ditt problem, så du sier "beklager men har dessverre signert inn nye leietagere som flytter inn i juni". Har ex leietagerene mistetet den nye leiligheten på skittent vis er de dem som eier den sitt problem. De må påkoste mellom-bolig.

Anonymkode: 368f1...e5e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er kjipt, men her har faktisk leietaker sagt opp forholdene. Da er det eneste juridiske riktige å si at de må flytte ut, og de andre få flytte inn som avtalt

Anonymkode: ea844...84b

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

De har sagt opp leiekontrakten med nåværende leietaker og du har skrevet kontrakt med ny leietaker. Da må du faktisk gå for den nye leietakeren, men du kan si at dere må justere innflytningsdatoen så den stemmer med kontrakten. Det var jo tullete av nåværende leietaker å si ja til en for dyr leilighet, men det er ikke noe du får gjort med det - ut over å gi gode referanser da.

Anonymkode: 9853f...bdd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig så kan du hjelpe de med et nytt sted. Men hvis de i utgangspunktet inngikk en avtale med en annen part om en leilighet så har de krav på det. Hvis leiligheten ikke er tilgjengelig eller lignende, må utleieren finne et sted til de

Anonymkode: ea844...84b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Muntlig eller skriftlig oppsigelse da TS? 

Tenker uansett at sålenge de har avsluttet leieforholdet, så har de faktisk det. De du har lovd utleie til fra juli av, stoler jo på at de får leie din leilighet, og du setter de i en kjedelig situasjon om du trekker deg. Ikke lett å finne leieleiligheter om dagen, og enda vanskeligere om man har barn. 

Endret av *Marihøna*
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dine nåværende leietagere må ut. Det er de selv som har sagt opp leieforholdet og de kan ikke forvente at du bryter en kontrakt med andre. 

Anonymkode: e92ba...220

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Igår kveld fikk jeg en telefon fra nåværende leietaker om at de ikke fikk flytte inn i den nye leiligheten likevel og de vil veldig gjerne fortsette leieforholdet hos oss.

Kjedelig situasjon men dette er ikke ditt problem, men den nye utleierens problem. Det er den andre utleieren som må sørge for midlertidig bolig til leietakeren og ta den kostnaden hvis de ikke klarer å overholde innflyttingsdatoen i kontrakten. 

(Går ut fra at alt det formelle er i orden når det gjelder oppsigelsen)

Anonymkode: 11ad2...1ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
*Marihøna* skrev (8 minutter siden):

Muntlig eller skriftlig oppsigelse da TS? 

Tenker uansett at sålenge de har avsluttet leieforholdet, så har de faktisk det. De du har lovd utleie til fra juli av, stoler jo på at de får leie din leilighet, og du setter de i en kjedelig situasjon om du trekker deg. Ikke lett å finne leieleiligheter om dagen, og enda vanskeligere om man har barn. 

Skriftlig oppsigelse. 

De som leier av meg er en kjempetrivelig familie og jeg er litt redd for at siden de ikke har et sted å bo så vil de kanskje ikke flytte ut. De er ganske desperate og fortvilet og jeg forstår dem godt. Det er som du sier, meget vanskelig å finne et nytt sted å leie. I tillegg har de betalt meget lav leie i mange år. 

Den nye familien har jeg foreløpig ikke informert om problemstillingen da jeg tenker at denne skal løse seg før innflytningsdatoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan tipse de om Airbnb, der får de korttidsleie

Anonymkode: 2f7b4...0a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjedelig situasjon men dette er ikke ditt problem, men den nye utleierens problem. Det er den andre utleieren som må sørge for midlertidig bolig til leietakeren og ta den kostnaden hvis de ikke klarer å overholde innflyttingsdatoen i kontrakten. 

(Går ut fra at alt det formelle er i orden når det gjelder oppsigelsen)

Anonymkode: 11ad2...1ed

Jeg kjenner ikke til årsaken til hvorfor de ikke får leie der, men hvordan kan mine leietakere gå frem for at den andre utleieren skal ta kostnaden for midlertidig bolig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om de nye har signert leiekontrakt, så er du bundet. Da kan de flytte inn til avtalt tidspunkt og de har 3 mnd oppsigelse

Anonymkode: 839c1...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har sagt opp, du har funnet nye leietakere så da er det ikke mye du kan gjøre for de.

Men det er vel litt rart at de får beskjed med så kort varsel at de ikke kan flytte inn i den andre leiligheten. De hadde vel undertegnet leiekontrakt der også? 

Anonymkode: 648f4...767

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde sagt at de kan få bo til  1.6 . Da får de litt mer tid.

Forklar situasjonen for de andre at denne barnefamilien som har bodd der før dem ikke har funnet et nytt sted.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er kjedelig, men du er bundet til å leie til den nye barnefamiliene dersom dere har signert kontrakt.

Sørg for å gi tydelig beskjed til nåværende slik at de forstår at de virkelig må ut. Og prøv å hold deg i jevnlig kontakt med dem fram til datoen slik at du kan holde øye med at de faktisk forbereder seg på flytting... I tilfelle de prøver seg på å bare bli boende.

Anonymkode: 7c094...ed8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De har sagt opp, du har funnet nye leietakere så da er det ikke mye du kan gjøre for de.

Men det er vel litt rart at de får beskjed med så kort varsel at de ikke kan flytte inn i den andre leiligheten. De hadde vel undertegnet leiekontrakt der også? 

Anonymkode: 648f4...767

Jeg ringte nettopp og spurte om de har signert kontrakt, men det har de ikke. Avtalen var å signere på innflyttingsdatoen. 

De har sms bevis på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til årsaken til hvorfor de ikke får leie der, men hvordan kan mine leietakere gå frem for at den andre utleieren skal ta kostnaden for midlertidig bolig? 

Du virker å være veldig personlig engasjert. Er det du selv som er leietakeren her og har havnet i en vanskelig situasjon? 

Anonymkode: fc907...8e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ringte nettopp og spurte om de har signert kontrakt, men det har de ikke. Avtalen var å signere på innflyttingsdatoen. 

Be de ringe leieboerforeningen, melde seg inn der pronto, da får de advokat hjelp i løpet av noen timer. 

Anonymkode: 9afa7...4f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Vet du ikke om du som utleier har signert kontrakt med de?

Anonymkode: 839c1...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...