Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min er 5 mnd og ikke noe særlig glad i magetid. Aldri vært det.. har maks ligget 5 minutter av gangen og jeg begynner å bli dritstresset av det. Har forsøkt speil, ha babygym på bordet så hun ser meg hele tiden og andre ting, men kan liksom ikke gå fra henne på magen. Når hun er lei så gir hun beskjed til hun er rød i ansiktet ☹️ 

Når jeg tar det opp med HS så virker hun ikke bekymret, men jeg blir det når jeg leser på mr.google om hvor mye de bør ligge på magen hver dag. 

Er dette noe jeg bekymrer meg unødvendig over, går det seg til? 

Er jo redd for at babyen ikke lærer seg å krabbe osv, fordi hun ikke trener opp mage og bekken musklene. 

Anonymkode: 7c4c2...381

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min var heller ikke glad i det. Jeg tok henne på magen på min mage/bryst og lå med henne og dullet. Det likte hun godt og ble sterk på den måten :)

Anonymkode: a9254...896

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg godt tilbake i sofaen og ha henne på brystet ditt. Tull og tøys, syng eller snakk med henne. Greit få litt hjelp i starten, det er tungt for de å ligge helt flatt på magen. Hun kommer selvfølgelig å krabbe, gå osv selv om hun ikke er glad i å ligge på magen ved fem mnd-alder, jeg kjenner ingen fireåringer som fortsatt bare ligger på ryggen og ikke kan noe annet. 

Anonymkode: 8673c...879

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig at de hater magetid, de må jo jobbe masse. Men det finnes mange ulike måter å lure inn magetid på og når de blir sterkere så liker de det bedre :) 

Mye gode tips om hvordan gjøre det kreativt på nett, google "Tummy Time ideas" ol :)

Anonymkode: 66f99...46c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer tidsnok. Fem minutter her og der er bedre enn ingenting, og ingen barn er like, så utvikling vil skje ulikt. 

Etter hvert nå så vil hun interessere seg mer og mer for hva som er rundt henne, og ikke bare over henne (babygym). Kan hun snu seg over i mageleie? Du kan oppmuntre til snu-bevegelser ved å lage lyder på gulvet ved siden av henne. Så hun akkurat/akkurat ikke kan se hva som lager lyd (f.eks leke eller musikk). Er det spennende nok, vil hun kanskje snu seg over på magen på eget initiativ for å se bedre. Da oppmuntrer du til positiv utvikling. Ligger hun ikke så lenge, så gjør ikke det noe. 

Anonymkode: 39812...e26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Babyen min er 5 mnd og ikke noe særlig glad i magetid. Aldri vært det.. har maks ligget 5 minutter av gangen og jeg begynner å bli dritstresset av det. Har forsøkt speil, ha babygym på bordet så hun ser meg hele tiden og andre ting, men kan liksom ikke gå fra henne på magen. Når hun er lei så gir hun beskjed til hun er rød i ansiktet ☹️ 

Når jeg tar det opp med HS så virker hun ikke bekymret, men jeg blir det når jeg leser på mr.google om hvor mye de bør ligge på magen hver dag. 

Er dette noe jeg bekymrer meg unødvendig over, går det seg til? 

Er jo redd for at babyen ikke lærer seg å krabbe osv, fordi hun ikke trener opp mage og bekken musklene. 

Anonymkode: 7c4c2...381

Du skal jo ikke etterlate henne på gulvet og gå din vei, ts. Folk flest gjør ikke det med babyer. 

De fleste foreldre gjør "krabbe"-øvelser med barnet over tid, og starter tidlig. Man beveger i lek barnets ben og armer slik et krabbende eller ålende barn beveger dem. Så sett eller legg deg ned og finn på noe. Stryk over ryggen, rasle med en leke, øv på å rulle over, om hun er i sonen der hun blir sinna fordi hun ikke får tak i noe - gi henne en dytt under bena eller baken så hun opplever fremdrift. 

Det er vi voksne som må lære barn alt. Joda, de må selv få opp muskelstyrken, men riktige bevegelsesmønster må du lære bort. Og det - å bevege seg i lek med en voksen - er morsomt for de fleste babyer.

Anonymkode: 94424...cca

Skrevet

Min hatet det også, ville ikke ligge mer enn maks to minutter, selv ikke når jeg lå på magen foran henne så hun kunne se på meg. Hun hatet det, og ble illsint. Så vi brukte sofaen mye, da lå jeg litt bakover i sofaen og hun på magen på brystet mitt så hun fikk trent nakken sin. Også lå hun litt på magen på stellebordet sitt, hver morgen og kveld under stell. Det godtok hun, da vasket vi samtidig i valker og bak ørene. Hun var en skikkelig gulpebaby, så hun trengte den vasken hver dag. 

Hun lærte seg å krabbe da hun var rundt ti måneder, hun begynte å åle fremover fra ca sju måneder, så hun lærte det allikevel. Hun ålte seg bakover fra ca fem måneder.

Ikke stress, bare ta det i hennes tempo, lek masse med henne og gi henne lange, gode pauser med masse kos mellom hver gang. Og skryt masse :) 

AnonymBruker
Skrevet

Heller oftere og kortere økter enn så mye som 5 min per gang når baby er så liten. Husker ikke hvordan det var med min første, men min andre er 4 mnd og ligger maks et par min på magen i ny og ne. Men ligger masse på ryggen på babygym. Viktig for utviklinga det og.

Husker helsesøster snakkka om trening/øving av diverse. Var ganske laidback på det vi, det kom av seg selv uten å bevisst "trene". Tror ikke det er nødvendig med veeldig mye magetid.

Anonymkode: f06d3...2aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skal jo ikke etterlate henne på gulvet og gå din vei, ts. Folk flest gjør ikke det med babyer. 

De fleste foreldre gjør "krabbe"-øvelser med barnet over tid, og starter tidlig. Man beveger i lek barnets ben og armer slik et krabbende eller ålende barn beveger dem. Så sett eller legg deg ned og finn på noe. Stryk over ryggen, rasle med en leke, øv på å rulle over, om hun er i sonen der hun blir sinna fordi hun ikke får tak i noe - gi henne en dytt under bena eller baken så hun opplever fremdrift. 

Det er vi voksne som må lære barn alt. Joda, de må selv få opp muskelstyrken, men riktige bevegelsesmønster må du lære bort. Og det - å bevege seg i lek med en voksen - er morsomt for de fleste babyer.

Anonymkode: 94424...cca

Jeg er enig i at det er lurt å sitte der sammen med babyen, ikke alltid, hvis den godtar at du gjør andre ting. Det er læring og fellesskap i å liggende mage/side/rygg og se mamma eller pappa gjøre husarbeid også for eksempel. Men liker ikke babyen å ligge på magen, er det forståelig med protester om den ligger alene. 

Å trene på åle- eller krabbebevegelser eller lære babyene hvordan de skal gjøre det, har vi aldri gjort. Jeg har ikke hørt om at det er noe en må. Ikke at det er noe i veien med å gjøre det selvsagt, men det er i hvert fall ikke noen selvfølge for meg. Og begge barna lærte å krabbe i normal tid. Jeg syns egentlig det er veldig fascinerende at de er i stand til å finne ut av dette og stort sett går gjennom de samme stadiene på veien (vår første ålte seg aldri ordentlig, men begynte å krabbe relativt tidlig). 

Den av våre som virkelig ikke likte å ligge på magen, tolererte det om hun lå oppå en av oss fram til hun ble sterkere. En periode kunne hun snu seg fra rygg til mage, men ikke tilbake og snudde seg, hylte og ville ha hjelp, snudde seg hylte og ville ha hjelp, snudde seg osv. hele tiden. Det ble bare korte stunder på magen de første månedene, men det gikk seg til. Å kikke i speil engasjerte nok til at hun holdt ut litt. 

Anonymkode: e7d6e...b4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må presse babyen i korte perioder hvis hun ikke liker det. Hun skal selvsagt ikke presses lenge, men hun bør ikke slippe unna.

En trøst er at jeg, som har en 6 mnd gammel baby som er tidlig ute motorisk, er veldig misunnelig på de som har "trege" babyer. Babyen her har rullet og aket i mange måneder allerede, før hun nylig begynte å krabbe og dra seg opp etter møbler. Jeg kunne tenkt meg en litt rolig periode nå som kolikk og andre mageplager var over, men den gang ei. Her er det full fart. 

Anonymkode: f3838...38b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at det egentlig er noe å stresse med, men vi pleide å legge baby på magen i vogna når vi gikk tur av og til, hvis det var "våkentid". Da ble baby liggende og se over kanten på bagen, og følge med på det som skjedde i verden. 
Det var i det minste veldig god trening. 
Nå hadde vår vogn myggnetting i nedre del av kalesjen, så det var lett å ligge og se fremover. Antar det hadde betydning. 

Anonymkode: ecace...88b

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo forsøke å leke med henne når hun har magetid, i stedet for å gå fra henne. Da vil du nok opprettholde interessen hennes lengre.

Anonymkode: 72185...392

Skrevet

Kan han ha noen låsninger i rygg/nakke? Sønnen min hadde det og etter noen timer hos kiropraktor var han helt fin. Plutselig var det helt topp å ligge på magen

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi har heller ikke likt det, har bare pleid å snu henne når hun signaliserer at hun er sliten. Har heller forsøkt å ta hyppigere økter i stedet for at de skal være så langvarige. 

Nå er hun 6,5 mnd å har lært seg å snu seg begge veier. Nå har det løsnet siden hun regulerer selv hvilken vei hun vil ligge. Så nå snur hun seg over på magen hele tiden 😊

Anonymkode: 34bb9...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...