Gå til innhold

Tankefull etter å ha tatt koronavaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nylig fullvaksinert (AZ+Phizer), og er egentlig glad for det. Men så dukker tankene opp når jeg leser om bivirkninger etter vaksinering, hvor det står at vaksinen antas å være trygg, men at ingen vet om evt. farlige/skadelige bivirkninger på lang sikt og at man kan søke pasientskadeerstatning. Da kjenner jeg uroen. Jeg kommer til å leve med dødsangst de neste 3 ukene før jeg føler jeg er ute av «fare» i første omgang, men hva med de neste årene? Hvilke alvorlige bivirkninger KAN potensielt melde seg?

Huff, dette blir jeg bare nervøs av. Hjelper ikke at enkelte familiemedlemmer er skeptiske til vaksinen, og jeg føler jeg må argumentere for hvorfor jeg ville ta den. Jeg har jo alltid ment at jeg vil mye heller ha vaksinen enn å få selve koronasykdom. 

Hva tenker dere andre som er blitt vaksinert? Går dere rundt og er engstelige?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest ATLAS6
Skrevet

Nei. Ser ingen behov for å gå rundt å være engstelig for noe man ikke vet noe om. Det er ingen meldte langtidsbivirkninger per dags dato, husk de har testet vaksiner i over et år nå, så å dikte opp ev. bivirkninger kun for å stresse seg selv opp er unødvendig og bortkastet energi. 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke blitt vaksinert, men tror du kan ta det helt med ro. Prøv å tenk rasjonelt. Vi hadde Pandemrix i forbindelse med Svineinfluensan som kan ha forårsaket Narkolepsi, men se på tallene. 0.4-0.9 per 100 000 kan ha fått den av pandemrix, men dette kan også ha skyldes selve svineinfluensavaksinen: https://forskning.no/vaksiner-sykdommer/ny-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-for-narkolepsi/357799. Det er meldt om rundt 1000 alvorlige bivirkninger av vaksine, av 1 500 000 satte doser: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210520 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Gå en tur ut i naturen og ikke fall for fristelsen for Google-søk, YouTube filmer og tvilsomme nettsteder. Kan i grunn være greit å logge av KG koronavirusforumet også.

Endret av kermit123
  • Liker 13
Skrevet

Takk for beroligende svar❤️ Akkurat nå er jeg ikke så veldig engstelig for bivirkninger som kan dukke opp etter mange år, for det kan jo skje helt tilfeldig og uavhengig av vaksinen. Men i skrivende stund er jeg mer engstelig for blodpropp og blødningsfare, da dette også er sett hos dem som har fått phizervaksinen. 

• Liker 5
Gjest ATLAS6
Skrevet
Tuttifrutt skrev (Akkurat nå):

Takk for beroligende svar❤️ Akkurat nå er jeg ikke så veldig engstelig for bivirkninger som kan dukke opp etter mange år, for det kan jo skje helt tilfeldig og uavhengig av vaksinen. Men i skrivende stund er jeg mer engstelig for blodpropp og blødningsfare, da dette også er sett hos dem som har fått phizervaksinen. 

Stress øker også blodpropp- og blødningsfare, så hva velger du? 

Skrevet
ATLAS6 skrev (13 minutter siden):

Stress øker også blodpropp- og blødningsfare, så hva velger du? 

Skal prøve å avlede meg selv med andre ting så jeg slipper å stresse over dette😅 

Skrevet

Nå har ikke jeg blitt vaksinert enda, men pfizer og moderna er veldig trygge. Pfizer spesielt har jo blitt satt på flere hundre millioner snart og bare noen veldig få har fått blodpropp eller blødning. Astra Zeneca har det skjedd i større grad, men der er du helt utenfor fare nå som det har gått langt over to uker.

• Liker 3
Skrevet

Vi vet ingenting om langtidsvirkninger/ bivirkninger, men de vil trolig ramme et fåtall akkurat slik pandemrix gjorde. Jeg tenker at du bør være positiv og glad nå som du først har tatt vaksinen. Hvorfor skal du være en av de få utvalgte som får alvorlige bivirkninger på kort eller lang sikt? Ville du tenkt sånn dersom du var med i et mer positivt lotteri? 

Lev som normalt og glem hele greia. Det hjelper ihvertfall ikke å dvele ved angsten. Angsten vil uansett ikke kunne omgjøre valget du tok da du lot deg vaksinere. Pust med magen og forsøk å tenke på noe annet. 

Det vil gå bra :)

• Liker 3
Skrevet

Er forholdsvis avslappet til hele opplegget, men innimellom slår det meg; tenk om keg skulle være en av de uheldige som pådrar seg f.eks en autoimmun sykdom som følge av vaksinen, som påvirker livskvaliteten. Uff, nei man kan ikke bekymre seg for alt, gjort er gjort og man kan få negative ettervirkninger etter selve viruset også. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er skeptisk til vaksinen, men hadde jeg allerede tatt den ville jeg forsøkt å se fordelene ved det heller enn ulempene. Det er jo på mange måter i forkant av beslutningen at refleksjon behøves. Kroppene våre er jo proppfulle av vaksiner fra før (jf vaksinasjonsprogrammet) og det har jo gått bra. En vaksine fra eller til øver nok liten negativ innvirkning. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet
Psilocybe skrev (7 minutter siden):

Ingen grunn til bekymring, for du kan lese Legemiddelverkets beroligende rapport her. Som du ser så har de kun mottatt 13 365 meldinger om mistenkte bivirkninger. 

Var det ironi? 

• Liker 1
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Vintermorgen, mod

Skrevet

Av alle ting vi kan være engstelige for i verden så kommer bivirkninger fra vaksine laaangt ned på listen min.

På plass nr femti kanskje.

Jeg tror at psykologisk er mange slik at nye ting eller ting som er mye i nyhetene automatisk kommer lenger opp på listen hos mange enn det er grunn for. Mens andre mer glemte ting hadde fortjent en høyere plass.

• Liker 2
Skrevet
Tuttifrutt skrev (2 timer siden):

Du kan få blodpropp når som helst. Men regner med du ikke er engstelig for blodpropp når du slår deg på noe, eller faller, eller får et kutt. Men det kan føre til blodpropp. Å sitte for lenge, å fly, å være gravid, å gå på p-piller, å være overvektig, eller undervektig, å stresse, alt det kan føre til blodpropp. Hvor ofte er du engstelig for å få blodpropp av det? 

Skrevet
Saph skrev (5 minutter siden):

Du kan få blodpropp når som helst. Men regner med du ikke er engstelig for blodpropp når du slår deg på noe, eller faller, eller får et kutt. Men det kan føre til blodpropp. Å sitte for lenge, å fly, å være gravid, å gå på p-piller, å være overvektig, eller undervektig, å stresse, alt det kan føre til blodpropp. Hvor ofte er du engstelig for å få blodpropp av det? 

Veldig sjelden :) men tror dere vaksinen kan øke faren for autoimmune sykdommer? 

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets regler

Vintermorgen, mod

Skrevet

Trolig gjør både du og jeg mange ting hver eneste dag som har langt større helserisiko enn å vaksinere seg. Det er skadelige stoffer i mye vi får i oss på annet vis, og vanlige medisiner har og mye bivirkninger, men det tenker du neppe så mye på om du tar Paracet, antibiotika eller noe annet. 

• Liker 3
Gjest ATLAS6
Skrevet
Tuttifrutt skrev (1 time siden):

Veldig sjelden :) men tror dere vaksinen kan øke faren for autoimmune sykdommer? 

Hvorfor mater du frykten din? Du gjør masse i hverdagen som har stor risiko, men alikevel så gjør du det fordi du vet nytteverdien er større en en ev. risiko. Du tar vel ibux innimellom selv om risikoen for magesår er der?

Skrevet

Jeg vil bare si at det er viktig å ha i bakhodet at bivirkninger som er klassifisert som alvorlig, betyr bare at man er blitt innlagt i sykehus. De fleste som får en alvorlig bivirkning blir frisk igjen etter kort tid. Jeg er selv en av de få som fikk alvorlig bivirkning, men det gikk bra med meg. Så om jeg må ta den igjen om de finner ut at vi trenger en dose til om en stund, så kommer jeg til å ta den. 

• Liker 3
  • Opprett ny...