AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 https://www.nrk.no/sorlandet/en-av-norges-mest-kjente-fortellinger-blir-til-film-1.15499936 Jeg liker Kardemommebyen og synes det er gøy at den blir filmatisert, tror det blir kjempebra ut fra bildene! Men er det ikke merkelig at man argumenterer med at dette er en fortelling om "toleranse og at folk er folk"? Alle karakterene er hvite menn, med unntak av Kamomilla og tante Sofie, som er så streng og kjip at hun blir "kidnappet" tilbake. Konene til noen av mennene dukker opp, men bare i bakgrunnen. Det er ikke en film som fremmer toleranse slik vi trenger i dag. Det er en fortelling fra en annen tid og det er en fin fortelling, så jeg gleder meg til filmen. Men at den lærer oss om at "folk er folk" i dag er tull og tøys, i så fall sier den at de eneste folkene som teller nok til å ha en rolle i historien er menn, med unntak av én streng dame. Anonymkode: 85c3d...75b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Må alt være så jævlig politisk korrekt hele tiden? Anonymkode: e465e...4c4 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Historien blir noe tweaket. Spesielt med tanke på rollen som tante Sofie har. Man er fullt klar over originalhistorien innehar en del gammeldagse holdninger som ikke vil passere i dag. Men regner med det fort vil bli kritikker den ene eller den andre veien uansett, for det er jo alltid kritiske røster når man tar i "helligbrøde" som disse gamle, norske klassikerene. Da skal man liksom ikke forandre noe, men det er man uansett nødt for å gjøre for å tilpasse seg dagens normer. Anonymkode: 2617a...27f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må alt være så jævlig politisk korrekt hele tiden? Anonymkode: e465e...4c4 Mulig jeg misforstår deg nå, men jeg tror du misforstår det jeg sier. Jeg mener ikke at de trenger å gjøre om på Kardemommebyen, men at det er feil at de later som dette er en historie som lærer oss om toleranse. Så problemet mitt er at de later som at dette er en PK historie, når det ikke er det. De burde bare la den være som den er. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Historien blir noe tweaket. Spesielt med tanke på rollen som tante Sofie har. Man er fullt klar over originalhistorien innehar en del gammeldagse holdninger som ikke vil passere i dag. Men regner med det fort vil bli kritikker den ene eller den andre veien uansett, for det er jo alltid kritiske røster når man tar i "helligbrøde" som disse gamle, norske klassikerene. Da skal man liksom ikke forandre noe, men det er man uansett nødt for å gjøre for å tilpasse seg dagens normer. Anonymkode: 2617a...27f Ja, det kan hende. Problemet mitt er ikke med historien, men at de gir den ut for å være noe jeg mener at den ikke er. Ja, den er gammeldags, men den er jo gammel. Så hvorfor kan de ikke være ærlige på det i stedet for å late som at den sier noe viktig om dagens samfunn? Anonymkode: 85c3d...75b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Det er jo flere måter å illustrere at folk er folk på I kardemommeby så handler det om at de som er "røvere" ikke nødvendigvis er de slemme, de er vanlige folk de også med styrker og svakheter som alle andre. Det kan jo overføres til mye Anonymkode: 405f1...e11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå