AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Del Skrevet 20. mai 2021 Hei! Jeg er en jente på 21. Jeg har tatt opp fag som privatist siden høsten 2020 (altså 2 semestere) Jeg har ikke klart å få de karakterene jeg ønsker så langt, utenom på 2 eksamener (som var samfunn/språk). Jeg hadde eksamen i blant annet kjemi 1 ifjor høst, og så kjemi 2 og biologi 2 nå i vår. Men jeg fikk bare karakter 4 på alle de. Det er så vanskelig å lære seg så mye stoff i alle kapitlene, og selektere ut det man bør kunne. Jeg tror jeg fokuserer alt for mye på detaljer, men jeg har jo blitt spurt om et par detaljerte spørsmål... Jeg er sannsynligvis ikke flink nok på å selektere ut det viktigste å fokusere på, slik at jeg bruker masse masse energi på å øve på ting jeg ikke får bruk for. Jeg kunne alle kapitlene svært detaljert, trodde jeg, men jeg var så stresset også at jeg fikk tidvis "hjerneteppe". Temaene som jeg trakk var blant de beste jeg kunne få, og sensoren i kjemi sa at det ville holdt til en 6er med hovedtemaet + forsøksdelen. Men tilleggstemaet som jeg ikke fikk vite om, fikk jeg mange spørsmål som jeg rett og slett ikke hadde fokusert på, og så blandet jeg veldig mye. Var også ting jeg ikke klarte å svare på. Så jeg ble trukket ned til 4. Jeg snakket jo selvfølgelig litt, men det var mange detaljer og måten de formulerte spørsmålene på jeg ikke svarte ordentlig på. Det var nok det eneste kapitlet jeg hadde nedprioritert også, siden jeg leste det ikke var så veldig vanlig å få på muntlig... Det er så vanskelig å vite hva man bør fokusere på også, og ikke minst kunne alt sammen itillegg til andre fag også... Jeg er veldig lei meg, men ønsker ikke å gi opp drømmen min heller. Jeg har adhd diagnose og sliter med litt dårlig konsentrasjon. Medisinene har liten effekt på meg, så i det daglige har jeg litt for dårlig konsentrasjon til å klare å lese intensivt. Derfor har jeg lest jevnt hver dag, men ikke i timesvis, gjennom halvåret. Og så har jeg brukt dobbel dose med medisiner de siste par ukene for å kunne sitte veldig lenge og øve. Men jeg har reflektert litt over at måten jeg lærer på, kanskje er veldig ineffektiv? Når jeg ikke har brukt dobbel dose medisiner, har jeg sett mest videoer og notert, og også gjort oppgaver hvor jeg ofte har fått hjelp av fasit, slik at jeg har sluppet å bruke for mye "hjernekapasitet". Jeg har på en måte ikke lært tingene, men bare "pugget" med hjelpemidler i bakgrunnen. Men jeg tror kanskje det har vært ekstra tungt for meg også, fordi jeg bruker så mye tid på å øve på "unødvendige" ting. Jeg ønsker å studere studiet jeg vil inn på neste høst (2022), og jeg hadde planlagt å ta årsstudium på universitetet denne høsten for å få 2 tilleggspoeng. Nå må jeg ta opp både kjemi 1, 2 og biologi 2, itillegg til 5 andre fag. Jeg har flere 6ere på standpunkt fra da jeg gikk på vgs, men jeg synes det er mye vanskeligere å ta opp fag som privatist, sikkert også fordi jeg ikke passer så godt til "intensiv lesing". Jeg tenkte å holde kjemi 1 og 2 og biologi 2 ved like helt frem til denne høsten for å ta fagene på nytt, og begynne å lese på de andre fagene allerede nå før sommeren, slik at jeg "lærer" mer enn jeg "pugger".... Men vet ikke om det er realistisk å ta opp totalt 8 fag på 1 år, i tillegg til universitet... De andre fagene er norsk muntlig, historie, tysk og matematikk S1 + S2.... De 2 første tror jeg skal gå veldig fint, uten alt for krevende forberedelse Har noen av dere tips til hva jeg bør gjøre? Har noen av dere selv fått toppkarakterer på privatisteksamener, og hvordan leste dere? Anonymkode: 34410...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Del Skrevet 20. mai 2021 Anbefaler deg å fokusere på kompetansemålene. Skriv gode sammendrag til hvert eneste kompetansemål, der du legger inn litt egne refleksjoner og gjerne drar inn dagsaktuelle tema (noe avhengig av hvilket fag det er snakk om selvfølgelig), og trekker linjer mellom de forskjellige temaene. Når det er muntlig eksamen du skal ha, øv på å snakke sammenhengende om alle kompetansemålene i 15-20 minutter. Forklar prosesser og fenomener, gjerne for noen andre - og øv på å se disse i sammenheng med de andre temaene. Dette gjorde jeg, hvilket gjorde at jeg var godt forberedt og kunne svare veldig utfyllende på alt eksaminator spurte om - som jo ofte er ganske generelle spørsmål til å begynne med. Da kan man vinkle samtalen litt videre, og har litt mer kontroll på hva man blir spurt om. Det er for øvrig ikke noe poeng i å ta på seg for mye. Hva som er for mye for deg, kan ikke noen som ikke kjenner deg svare på - men tar du på deg så mye at det går over hva du har kapasitet til å gjennomføre, vil du jo ikke oppnå resultatene du ønsker. Kanskje kan det være en idé å bruke et år lengre enn du hadde tenkt? Hva med undervisning ved en privatistskole? Eller å kjøpe notater fra andre elever som har oppnådd gode resultater? Lykke til 😊 Anonymkode: ac1b1...57c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 21. mai 2021 #3 Del Skrevet 21. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg er en jente på 21. Jeg har tatt opp fag som privatist siden høsten 2020 (altså 2 semestere) Jeg har ikke klart å få de karakterene jeg ønsker så langt, utenom på 2 eksamener (som var samfunn/språk). Jeg hadde eksamen i blant annet kjemi 1 ifjor høst, og så kjemi 2 og biologi 2 nå i vår. Men jeg fikk bare karakter 4 på alle de. Det er så vanskelig å lære seg så mye stoff i alle kapitlene, og selektere ut det man bør kunne. Jeg tror jeg fokuserer alt for mye på detaljer, men jeg har jo blitt spurt om et par detaljerte spørsmål... Jeg er sannsynligvis ikke flink nok på å selektere ut det viktigste å fokusere på, slik at jeg bruker masse masse energi på å øve på ting jeg ikke får bruk for. Jeg kunne alle kapitlene svært detaljert, trodde jeg, men jeg var så stresset også at jeg fikk tidvis "hjerneteppe". Temaene som jeg trakk var blant de beste jeg kunne få, og sensoren i kjemi sa at det ville holdt til en 6er med hovedtemaet + forsøksdelen. Men tilleggstemaet som jeg ikke fikk vite om, fikk jeg mange spørsmål som jeg rett og slett ikke hadde fokusert på, og så blandet jeg veldig mye. Var også ting jeg ikke klarte å svare på. Så jeg ble trukket ned til 4. Jeg snakket jo selvfølgelig litt, men det var mange detaljer og måten de formulerte spørsmålene på jeg ikke svarte ordentlig på. Det var nok det eneste kapitlet jeg hadde nedprioritert også, siden jeg leste det ikke var så veldig vanlig å få på muntlig... Det er så vanskelig å vite hva man bør fokusere på også, og ikke minst kunne alt sammen itillegg til andre fag også... Jeg er veldig lei meg, men ønsker ikke å gi opp drømmen min heller. Jeg har adhd diagnose og sliter med litt dårlig konsentrasjon. Medisinene har liten effekt på meg, så i det daglige har jeg litt for dårlig konsentrasjon til å klare å lese intensivt. Derfor har jeg lest jevnt hver dag, men ikke i timesvis, gjennom halvåret. Og så har jeg brukt dobbel dose med medisiner de siste par ukene for å kunne sitte veldig lenge og øve. Men jeg har reflektert litt over at måten jeg lærer på, kanskje er veldig ineffektiv? Når jeg ikke har brukt dobbel dose medisiner, har jeg sett mest videoer og notert, og også gjort oppgaver hvor jeg ofte har fått hjelp av fasit, slik at jeg har sluppet å bruke for mye "hjernekapasitet". Jeg har på en måte ikke lært tingene, men bare "pugget" med hjelpemidler i bakgrunnen. Men jeg tror kanskje det har vært ekstra tungt for meg også, fordi jeg bruker så mye tid på å øve på "unødvendige" ting. Jeg ønsker å studere studiet jeg vil inn på neste høst (2022), og jeg hadde planlagt å ta årsstudium på universitetet denne høsten for å få 2 tilleggspoeng. Nå må jeg ta opp både kjemi 1, 2 og biologi 2, itillegg til 5 andre fag. Jeg har flere 6ere på standpunkt fra da jeg gikk på vgs, men jeg synes det er mye vanskeligere å ta opp fag som privatist, sikkert også fordi jeg ikke passer så godt til "intensiv lesing". Jeg tenkte å holde kjemi 1 og 2 og biologi 2 ved like helt frem til denne høsten for å ta fagene på nytt, og begynne å lese på de andre fagene allerede nå før sommeren, slik at jeg "lærer" mer enn jeg "pugger".... Men vet ikke om det er realistisk å ta opp totalt 8 fag på 1 år, i tillegg til universitet... De andre fagene er norsk muntlig, historie, tysk og matematikk S1 + S2.... De 2 første tror jeg skal gå veldig fint, uten alt for krevende forberedelse Har noen av dere tips til hva jeg bør gjøre? Har noen av dere selv fått toppkarakterer på privatisteksamener, og hvordan leste dere? Anonymkode: 34410...5a2 Anonymbruker over har absolutt ikke peiling, og du burde ikke høre på de rådene om du vil ha gode karakterer. Du har allerede gjort en svært god jobb selv med å analysere hvor problemet ligger, du lærer ikke noe av å svare på oppgaver med fasit. Du lærer også ganske lite av å se videoer og notere. Alfa og omega i konseptuelle fag som kjemi, biologi og matte er å jobbe aktivt, løse oppgaver og selvteste med å besvare kapitteloppgaver uten å se på fasit, så sjekke om du svarte riktig. I kjemi burde du kjøpe deg tilgang til ASK undervisning, følge opplegget der og løse oppgaver uten å se på fasit. Du burde også gjøre alle tidligere eksamensoppgaver uten å se på fasit. Hvorvidt det er oppnåelig med 8 fag på ett år i tillegg til universitetet vet bare du, mange har gjort det før deg og mange vil gjøre det etter deg. Når du sier at du ikke leser i timesvis i løpet av året, mener du da at du har lest en time eller mindre hver dag? For det er alt for lite med mindre du er særdeles begavet. Du blir rett og slett nødt til å ta deg sammen og sitte lengre med skolearbeidet. Årsstudiet burde du jobbe minimalt med, og bare øve til eksamen noen få dager i forveien. Det finnes også realfagsårsstudium i Oslo hvor bla. Kjemi, fysikk, matte og biologi er pensum, men det er for sent å søke på nå. Endret 21. mai 2021 av Kastanjefrø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Del Skrevet 21. mai 2021 Jeg er anonymbruker over - og vil presisere at rådene jeg ga hovedsakelig gjelder typiske "lesefag”. Denne strategien har gitt meg toppkarakter i flere fag, og er metoden jeg har brukt i geofag, biologi, norsk og lignende. I matte, kjemi osv er det som det blir nevnt over her, mengdetrening og masse oppgaveløsning som gjelder Ville også lest litt om studieteknikk og finne en metode som fungerer for deg. Hva som fungerer for én, fungerer ikke for alle. Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: ac1b1...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå