AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 De ligger jo helt nede på et par tusen kroner! Foreldrene mine drev oppdrett av husky når jeg var liten og da gikk arbeidshunder for rundt 20.000, hva har skjedd på de årene? 😦 Anonymkode: ee957...72c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Er husky sledehunder? Da har det vel med korona å gjøre? Ikke nok turister til å drive lenger Anonymkode: ee8d2...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er husky sledehunder? Da har det vel med korona å gjøre? Ikke nok turister til å drive lenger Anonymkode: ee8d2...dfe De som kjøpte hos mine foreldre brukte de til kløv på fjell, jakt, slepe småtømmer fra skogen, slede også ja, men brukshunder generelt. Anonymkode: ee957...72c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Er vel forskjell på Alaska husky (blandingshund) og siberian husky (renraset). De ligger vel ikke likt i pris? Siberian har vel alltid vært dyrere og Alaskan billigere. Anonymkode: 9d1ce...bc4 3
Frkvilikke Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Folk synes de ser fine ut og kjøper uten å sette deg inn i rasen. Så innser de at det var en hund som trenger mer en veldig mange klarer å stille opp med, og vips så florerer Finn over av huskyer, og forsåvidt andre krevende raser som folk kun kjøper basert på utseende. Trist! kan sikkert også være fordi hunden er ferdig «brukt» i spannet eller ikke går godt overens med resten av flokken, og derfor bare blir en ekstra «utgift» 🤷🏼♀️ 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 Tok et kjapt søk og det er bare trist. Noen selger valpen sin for «den er for mye husky for oss»! Dette er bare begynnelsen av en bølge av omplasseringshunder tror jeg, når folk skal tilbake til normalt liv så ser de at de hadde ikke tid til hund likevel 😢 Anonymkode: 798b1...c5a 9
Sigyn Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 Har aldri drevet med hundekjøring, men hvis dine foreldre solgte såpass dyrt må det ha vært veldig gode arbeidshunder... Solgt til folk som vil drive med det videre. Siberians tipper jeg ligger på samme nivå som de fleste middels store rasehunder (før korona ca 15 kanskje?), AH har alltid vært billigere (mener å huske mellom 6-9 eller rundt der, uten å si det sikkert). Hvis hunden som selges er voksen, ikke særlig god trekkhund, og ikke særlig vant til å være familiehund (bo inne og gå pent i bånd f.eks), og kanskje attpåtil holder til langt uti gokk, så er det kanskje ikke så enkelt å få omplassert. Da er ikke prisen så overraskende. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Dette er dessverre ikke noe nytt, det er til enhver tid en god håndfull huskyer som omplasseres med tungt hjerte fordi "tiden ikke strekker til", "ønsker å gi hen det hen fortjener" "familieforøkelse" "allergi" osv. Så klart uhell kan skje den beste, men jeg tør vedde på at mange av disse så for seg at de på magisk vis skulle bli aktive turmennesker NÅR de fikk seg en kul søtskummel husky. Og huskyer som får det de trenger er en så ufattelig god hund, at det gjør det så inderlig vemodig at så mange blir feilbehandlet og får et dårlig liv pga det. Anonymkode: e8338...64a 1
Summeer Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Vi har Alaska husky mix (ah + vorsteh + greyhoud). Altså en skikkelig arbeidshund. Han er veldig grei, men om han ikke får jobbet og slitt seg ut et par ganger i uka, så blir han helt dust. Han må ha en kombinasjon av å trekke et par mil på sykkel i full spurt, gå i skog med kløv og trave 5k I terrenget med en som løper bak hver uke..... 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 En premiert og erfaren trekkhund kan lett gå for rundt 20-30k, men da snakker vi en arbeidshund på samme nivå som en veddeløpshest. Alaska husky har mye av sin verdi i avlslinjer som hos med utstillingshunder med premierte foreldre. Anonymkode: e8338...64a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Utrolig mange som tenker utseende og ikke hva de skal bruke hunden til. Kompisen min fikk seg en alaskan malamute. Som førstegangshund. Kompisen min var og er en sofagris. Den bikkja ble omplassert etter noen måneder. Da hadde den angrepet et barn(men ikke bitt), gått bokstavelig talt på veggene og gjorde kompisen min gal. Naboen min fikk også seg en malamute fordi datteren(under 15 år) hadde lyst på en. de hadde en fra før, men den var ikke så spennende lengre. Den bikkja kom seg ut noen ganger og drepte de den fant på sin vei(noen høns og et lam). Den ble skutt. Folk må ta å skjerpe seg! Anonymkode: 7195b...e63 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Er så mange huskyer som svetter rundt i sentrum, føler mange kjøper uten å lese seg opp og bare driter i hunden når den ikke er sånn de trodde. Så blir de lei og vil omplassere osv, du kan se det er mange til omplassering osså! Skammelig! Anonymkode: 506ec...2f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå