Gå til innhold

Hvor lenge kan søsken dele rom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter inn i nytt hus nå. Vi har en jente på tre år og en gutt på et halvt år. Til nå har gutten sovet på vårt rom, men i det nye huset tenker vi litt på om ungene skal få dele rom i starten. Dersom det går bra, hvor lenge kan ungene dele rom før det er på tide med noe eget? Noen med personlig erfaring, enten selv eller med sine barn?

Anonymkode: af7f1...2de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte mine skulle dele til tenårene. Men de er samme kjønn da. 

Anonymkode: 2bcc9...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere soverom, men mine nektet å flytte fra hverandre før de var 10 og 12 år (ikke samme kjønn) og vi flyttet midlertidig.  Rommet til yngste ble dermed etterhvert brukt som gjesterom.  De hadde egne spillrom og lekerom i tillegg, så ingen av de behøvde å ta med noen inn på soverommet hvor de sov i hver sin køyeseng.  Når vi flyttet tilbake fikk hvert sitt rom og har alt av spill på egne rom og det er her de nå tar med venner til.  
Tror det kan være litt forskjell om barna blir tvunget til å dele om enn om de selv velger det.  Hos oss var det spesielt den yngste som ikke ville sove på rom helt alene. 

Anonymkode: 4bc89...b1d

Gjest TheCatLady
Skrevet

Det er kanskje lettere å dele før tenårene, men det spørs sikkert da. 

Jeg husker at jeg delte rom med min lillesøster, som var en del yngre enn meg, da jeg var tenåring og det var slitsomt husker jeg. Det var bare en kortere periode, men tenker at tenåringer oftere vil ha eget rom. 

Jeg tilbrakte en del tid på rommet og da var det litt kjipt å dele når jeg egentlig ville være i fred :)

AnonymBruker
Skrevet

Våre krangler litt om leker osv når de har besøk nå når de er 6 og 5. 

Men om natta tusler de oppi sengene til hverandre og sover arm i arm hele natta. 

Anonymkode: c00f9...8c0

Skrevet

Man kan strengt tatt alltid dele rom. At det er behagelig å ha eget rom og privatliv er nå en sak, men det er virkelig ingen nødvendighet. Her deler 10-åringen (gutt) og 8-åringen (jente) rom, men nå ønsker yngste å ha eget rom så nå skal hun få det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse faktorer som spiller inn. Hva barna ønsker osv. Det er ingenting galt i å dele rom. Ofte har man ikke så mange rom så da må man dele uti tenårene. For noen går det bra, for andre ikke. 

Anonymkode: f413c...197

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle erfaringer. Soverommene er ikke så store, så jeg ser for meg at de ønsker noe eget i tenårene. Ang. leker og plass, så har de en egen tv/leke-stue på 20 m2 rett utenfor soveromsdørene sine. Vi tenkte kanskje å bruke det ene soverommet til kontor, siden det nå for tiden ikke er sjeldent med hjemmekontor. 

Anonymkode: af7f1...2de

Skrevet

Siden dere har et eget oppholdsrom til barna tror jeg de kan dele rom mye lenger. Vi har kjellerstue som er så stor at flere barna kan ha vennebesøk samtidig og drive med hver sine ting uten å forstyrre hverandre. Det er der de oppholder seg det meste av tiden og de bruker kun rommene sine til soving. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...