Gjest Undrende mus Skrevet 5. september 2005 #1 Skrevet 5. september 2005 hei! Jeg har hatt ubeskyttet sex. Han jeg hadde ubeskyttet sex med var i et forhold. Jeg spurte om han hadde hatt ubeskyttet sex med andre etter at han sist hadde testet seg. Men han sa at han ikke hadde hatt det,og at han derfor ikke hadde noe smitte... Vel.. men jeg stoler ikke alltid på folk, og jeg liker å være 100% sikker. Man vet jo aldri om denne mannen bare lyver... Så..nå vil jeg teste meg selv, med en slik test. Men, er det noen som vet om dette er å få kjøpt på apotek? Og hvor mye koster det? Jeg leste om en slik test på nette, men da måtte en ta en urinprøve og sende det tilbake til et labriatorium. Men finnes det ikke også en slik hjemmetest som er å få kjøpt på apoteket````?? Håper noen kan gi meg et svar... for jeg mååå vere 100% sikker på at jeg ikke har fått klamydia. Det kan jo føre til sterilitet!
AUF Skrevet 5. september 2005 #2 Skrevet 5. september 2005 det er kommet hjemmetester nå. De er dyre, men husker ikke helt hva de koster. Husk bare å følge bruksanvisningen NØYE, ellers kan testen vise feil svar.
Malama Skrevet 5. september 2005 #3 Skrevet 5. september 2005 'Men du får jo tatt testen hos lege, helsesøster eller lignende, som medfører lagt lavere risko for feilaktig svar, og det er vel neppe dyrere enn hjemmetestne i alle fall. (jeg ville heller ikke stolt 100% påden typen, han har jo allerede med 99% sikkerhet løyet, jeg mener, han fortalte vel neppe den han var i et forhold emd at han hadde sex med deg? Så å teste deg er nok ikke dumt. Hverken for klamydia aller evt andre ting)
Gjest Virvel Skrevet 8. september 2005 #4 Skrevet 8. september 2005 Du kan til og med få testet deg gratis hvis du går på Olafiaklinikkien (Oslo) eller lignende. Er du ung (under 25 er det vel) kan du også bruke Klinikk for Seksuell Opplysning eller helsestasjon for ungdom.
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Du kan teste deg hjemme og ja, testen heter HandiLab-C og koster ca 175 kr. Har prøvd en sånn en for ikke så lenge siden, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal tyde svaret.. Testen var egentlig ganske enkel, en vattpinne du skal føre inn 3-5 cm vaginalt og rotere pinnen 5 ganger mens du gnir bomullsenden mot vaginalveggen.. Så er det noe hokkuspokkus med noe væske og sånn..vente 10 min, mer hokkuspokkus med væske så vente 2 minutter så er det ferdig...Så er det fargen på vattpinnen som avgjør om det er ulumskheter der =) Dersom den er til å stole på betaler jeg gladelig 275 kr for å slippe gynekologisk undersøkelse....
Iceglow Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Dersom den er til å stole på betaler jeg gladelig 275 kr for å slippe gynekologisk undersøkelse.... ← GU skal ikke være nødvendig for å avdekke klamydiasmitte. Det er urinprøve som leveres hos lege/helsestasjon el.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg skjønner ikke helt vitsen? Hvis du har klamydia, må du uansett til lege og få en resept, og jeg tviler på at den skrives ut kun på basis av en egentest.
_Anki_ Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Legene skriver ut resept uten å teste hvis du selv har mistanke og tror du har klamydia. Jeg veit flere som har fått resept uten noen test.
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 GU skal ikke være nødvendig for å avdekke klamydiasmitte. Det er urinprøve som leveres hos lege/helsestasjon el. ← Det er ikke alle steder urinprøve praktiseres, så da blir det gu... Og vitsen? Dersom du tester negativt slipper du jo lege, og er den positiv får du jo resept undersøkelse av lege.
Marissa Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 Det testen du kjøper på apoteket er innviklet og altfor upresis til at jeg hadde tort å stole på den. Bruk heller pengene på å gå til lege og få en resept med en gang.
Gjest Gjest_Hønemor_* Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 Hei! Jeg ville gått til en helsestasjon for ungdom, så sant du er under 25 år. Det er gratis!! Di gjør oxo ting som å skrive ut resept på p-piller. Klamydia er skummelt, men det fins værre sykdommer enn det! Noen sykdommer kan man heller ikke teste seg for eks. kjønnsvorter. Du kan ha et vortevirus uten å få synlige vorter - og smitte andre. Sykdommen kan gi celleforandringer som kan frembringe kreft. Det er vanskelig å bli kvitt. Mange har det hele livet. Kreft i livmor skyldes ofte ubeskyttet sex. Alle jenter over 20 bør ta celleprøve vært 3 år for dette.. Unnskyld mener ikke å skremme, men jenter som har mye tilfeldig sex bør bruke kondom- Det er fullt av sykdommer der ute. Tenk på dere selv. Hilsen Hønemor
minienthe Skrevet 5. oktober 2005 #12 Skrevet 5. oktober 2005 GU skal ikke være nødvendig for å avdekke klamydiasmitte. Det er urinprøve som leveres hos lege/helsestasjon el. ← Gynekologisk undersøkelse er dessverre nødvendig for jenter enda
Iceglow Skrevet 5. oktober 2005 #13 Skrevet 5. oktober 2005 Gynekologisk undersøkelse er dessverre nødvendig for jenter enda ← http://www.helsenytt.no/artikler/klamydia.htm Siterer: "Unge mennesker må vite om sykdommen. De må vite hvor de kan testes, at de kan ta en urinprøve og at det ikke koster noe å bli testet eller behandles for Klamydia." Dessverre er ikke dette tilbudet over alt, men jeg hadde uten tvil reist til nærmeste by el for å fått tatt en test om jeg hadde den minste misstanke. (For øvrig merkelig at dette ikke gjøres over alt, blir ikke testene sendt til et laboratorium uansett, skulle ikke tro at hvor testen ble innlevert hadde noe å si)
Gjest gjesta Skrevet 5. oktober 2005 #14 Skrevet 5. oktober 2005 www.testselv.no skal ha en hjemmetest på klamydia og mange andre tester, men får ikke opp siden her nå på grunn av massiv nedlasting, men der tror jeg at det er sånn at man sender inn prøveresultatene til fagfolk, og hvis man får positivt svar så må man til lege for å få resept.
minienthe Skrevet 5. oktober 2005 #15 Skrevet 5. oktober 2005 http://www.helsenytt.no/artikler/klamydia.htm Siterer: "Unge mennesker må vite om sykdommen. De må vite hvor de kan testes, at de kan ta en urinprøve og at det ikke koster noe å bli testet eller behandles for Klamydia." Dessverre er ikke dette tilbudet over alt, men jeg hadde uten tvil reist til nærmeste by el for å fått tatt en test om jeg hadde den minste misstanke. (For øvrig merkelig at dette ikke gjøres over alt, blir ikke testene sendt til et laboratorium uansett, skulle ikke tro at hvor testen ble innlevert hadde noe å si) ← jøss, har fått høre både på sykehus og tre fokjellige legesentre at urinprøve kun er tilgjengelig for gutter jeg ? og ja, jeg tok en ringerunde av nysjerrighet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå