AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Dere foreldre der ute, hvor strenge er dere på aldersgrenser på sosiale medier, filmer, spill og slikt? Opplever som lærer at mange av barna tillates både Snapchat, TikTok, Fortnite og slikt, langt ned i barnetrinnet. Hvorfor lar dere (ikke) barna få lov til dette? Anonymkode: 17775...871
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 12 minutter siden, Hr. Aktiv said: Ja. Ja hva da? Anonymkode: 17775...871 2
Rowan Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja hva da? Anonymkode: 17775...871 Antar det betyr "ja, jeg er streng på aldersgrenser" som svar til tittelen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Ikke veldig streng, men jeg ser an filmen/spillet først. Jeg kjenner 11 åringen min og vet hva hun tåler. Hun får f.eks spille et fantasyspill med 15 års grense som jeg selv har spilt og vet hva inneholder, men ikke se på Stranger Things, fordi jeg synes den serien er for kraftig kost for henne. Anonymkode: b3fd0...11d 3
Tanuki Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 kommer helt an på hva det gjelder. Sosiale medier: ja, ikke aktuelt med tiktok og sånn, gutten er bare 6,5 år. Har også blokkert en del youtube kanaler jeg ikke syns passer seg. med filmer kommer det litt an på, han elsker monsterfilmer, slike som Godzilla, The Meg etc. Filmer som det har jo høy aldersgrense, men han syns det er gøy pga monstre. Derimot er det mange barnefilmer han syntes er altfor skumle og triste, Løvenes Konge, Bambi, Matilda , etc. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 Angående sosiale media ting er jeg streng. Har ikke en gang smart tlf pga barnet ved flere anledninger ikke forstår bruket. Angående filmer og spill ser jeg gjerne litt hva innholdet er. Barnet er 12. Yngre søsken har heller ikke smart tlf (6åring). Ja, jeg er en teit forelder i følge barna til tider. Anonymkode: 91431...ad6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Aldersgrenser er der for en grunn. Min mann brukte å jobbe i spillbutikk, og det kom mange foreldre inn for å kjøpe spill til barna sine med høye aldersgrenser. De kom alltid tilbake og klaget over innholdet i spillet og at deres 9 åring nå har sett grusom vold eller sexscener de ikke skulle ha sett. Selvsagt sa de aldri at spillet var til en 9 åring før de kom tilbake for å klage. Det går greit når du kjenner ditt barn og hva de tåler, men noen barn tror også de tåler å se ting, men får så mareritt i ettertid og utvikler fobier. På tiktok var det også ett selvmord som ble delt mange ganger før det ble tatt ned, og mange barn så dette. Anonymkode: 50d5a...ad2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Film Og spill: vi følger regler for kino sosiale medier når det passer oss Anonymkode: 3002b...8fe 1
Lizard Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Vårt barn er 9 år og får spille Fortnite, men ikke være på sosiale medier. Denne demoniseringen av Fortnite forstår jeg rett og slett ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Jeg vet ikke helt enda. Hun er bare 4 år, og er usikker på om hun skal få se Shrek. Hun maser veldig, men er teknisk sett for ung. Opplever som deg, ts, at foreldre rundt oss er veldig slepphendte. Anonymkode: 24440...e4d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Synes det er forskjell på aldersgrenser. Hvis han skal se på noe alene, følger vi aldersgrensen. Han er 4 år. Men han ser f.eks det som det er 6-årsgrense på, men da ser han sammen med oss så vi ev. kan snakke om filmen underveis. Samtidig merker vi at 7-årsgrense er noe helt annet, han får ikke se filmer med 7-årsgrense. Enig i at det er vanskelig når andre barn er opptatt av Spiderman og superhelter og tydeligvis får se dette hjemme. Anonymkode: 7f9eb...e74 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 Jeg hadde en tanke om å være streng, og følge anbefalt aldersgrense for mine barn, men jeg har nok sviktet mine forhåndsbestemte regler. Mine har hatt sosiale media fra 12 års alderen, og når det kommer til filmer, begynte de vel å se Spiderman, Harry Potter o.l. i 8 års alderen. Når det gjelder spill, har de stort sett fulgt aldersgrensen, men spilte Fortnite fra 12 års alderen. Kommer til å følge aldersgrensene 100% når det kommer til alkohol, tatoveringer, reiser o.l. Anonymkode: c65f3...b08
Gjest Elder Millennial Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 For oss er aldersgrensen bare veiledende. Barna er 10 & 13 år. Vi har to veldig forskjellige barn og de får tilgang på de forskjellige tingene litt ulikt. Det handler mest om hvor modne og ansvarsbevisste de er. Den ene er veldig forsiktig med sosiale medier og har derfor fått bruke dette i flere år (under oppsyn og begrensninger). Den andre har lite interesse for sosiale medier og vil bare legge ut upassende tull, så de får ikke lov til å ha sosiale medier enda. Det samme gjelder spill/film. Den ene får fort mareritt og må skjermes for vold og skumle filmer, selv noen som er innenfor aldersgrensen. Den andre bryr seg lite og får derfor se på film med høyere aldersgrense, vi ser alltid film/serier/spill først så vi vet at det er innenfor.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Her følger vi aldersgrensene 100%. Enkelt og greit for barna å forholde seg til. Tenk hvor enkelt livet hadde blitt for alle foreldre om alle fulgte aldersgrensene! Det er jo foreldre som på ulike områder gir etter, som skaper det evige maset fra ungene om å få lov til ting. «Den får lov til...» Ungene vil bli store fort, men tenk om de kunne fått være barn litt lenger... Tenk om man kunne blitt enige om for eksempel: Mobil får du når du er ti. Sosiale medier når du er 13. Sminke deg får du når du begynner på ungdomsskolen. Fortnite får du spille når du er 12. 15-års filmer får du se når du er 15. Sykle i trafikken får du når du er 10 år. (Trygg trafikk sier 10-12 år.) Alkohol får du drikke når du er 18. Og ingen unntak! Selv om mange nok kunne tenke seg individuelle justeringer på noen av punktene, er jeg sikker på at foreldretilværelsen hadde blitt mye enklere for oss alle om vi hadde klart å stå sammen om felles regler på en del områder. Anonymkode: 81a41...331 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #16 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her følger vi aldersgrensene 100%. Enkelt og greit for barna å forholde seg til. Tenk hvor enkelt livet hadde blitt for alle foreldre om alle fulgte aldersgrensene! Det er jo foreldre som på ulike områder gir etter, som skaper det evige maset fra ungene om å få lov til ting. «Den får lov til...» Ungene vil bli store fort, men tenk om de kunne fått være barn litt lenger... Tenk om man kunne blitt enige om for eksempel: Mobil får du når du er ti. Sosiale medier når du er 13. Sminke deg får du når du begynner på ungdomsskolen. Fortnite får du spille når du er 12. 15-års filmer får du se når du er 15. Sykle i trafikken får du når du er 10 år. (Trygg trafikk sier 10-12 år.) Alkohol får du drikke når du er 18. Og ingen unntak! Selv om mange nok kunne tenke seg individuelle justeringer på noen av punktene, er jeg sikker på at foreldretilværelsen hadde blitt mye enklere for oss alle om vi hadde klart å stå sammen om felles regler på en del områder. Anonymkode: 81a41...331 Problemet er jo at folk har ulik økonomi også. Har alle barnefamilier råd til å utstyre tiåringene sine med mobil? Eller datamaskin til eget bruk? Eller sykkel? Dessverre ikke. Det er og blir regler for en viss andel av befolkningen. Anonymkode: 0865f...368 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her følger vi aldersgrensene 100%. Enkelt og greit for barna å forholde seg til. Tenk hvor enkelt livet hadde blitt for alle foreldre om alle fulgte aldersgrensene! Det er jo foreldre som på ulike områder gir etter, som skaper det evige maset fra ungene om å få lov til ting. «Den får lov til...» Ungene vil bli store fort, men tenk om de kunne fått være barn litt lenger... Tenk om man kunne blitt enige om for eksempel: Mobil får du når du er ti. Sosiale medier når du er 13. Sminke deg får du når du begynner på ungdomsskolen. Fortnite får du spille når du er 12. 15-års filmer får du se når du er 15. Sykle i trafikken får du når du er 10 år. (Trygg trafikk sier 10-12 år.) Alkohol får du drikke når du er 18. Og ingen unntak! Selv om mange nok kunne tenke seg individuelle justeringer på noen av punktene, er jeg sikker på at foreldretilværelsen hadde blitt mye enklere for oss alle om vi hadde klart å stå sammen om felles regler på en del områder. Anonymkode: 81a41...331 Nei det håper jeg virkelig Aldri man blir enige inn, det hadde vært tåpelige reglene mange av de Anonymkode: 3002b...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er jo at folk har ulik økonomi også. Har alle barnefamilier råd til å utstyre tiåringene sine med mobil? Eller datamaskin til eget bruk? Eller sykkel? Dessverre ikke. Det er og blir regler for en viss andel av befolkningen. Anonymkode: 0865f...368 Selvsagt har man ulik økonomi, men sånn er verden. Det er uansett bedre for de barnefamiliene som ikke har råd til mobil at dette blir et problem når barna er ti og ikke når de er sju år. Og kan de klare seg med en veldig enkel mobil til ungen er 13 år, er det større sannsynlighet for at de har råd til det. Sånn som det er nå er det jo barn i 3. klasse som har både mobil, sosiale medier, Fortnite og diverse annet de godt kunne ventet noen år med. PC får de jo mange steder låne på skolen når de blir gamle nok til det. Anonymkode: 81a41...331 2
Kjetil E Skrevet 21. mai 2021 #19 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere foreldre der ute, hvor strenge er dere på aldersgrenser på sosiale medier, filmer, spill og slikt? Opplever som lærer at mange av barna tillates både Snapchat, TikTok, Fortnite og slikt, langt ned i barnetrinnet. Hvorfor lar dere (ikke) barna få lov til dette? Anonymkode: 17775...871 Litt på siden, men jeg er de siste årene blitt en ivrig lytter til lydbøker. Og der er det enkelte bøker som absolutt ikke egner seg for barneører. Det hadde muligens gått greit hvis barn hadde lest bøkene, men når det er lydbok og med en dyktig innleser som virkelig lever seg inn i det han leser så er det en del bøker som ikke egner seg for barn. Har dere tenkt over det? Sitter for tiden å hører på serien om Silverbjälke av Butcher/Öhlund på Storytel, den er rett nok på svensk. Men meget spennende ja, men så til de grader fylt med rå seksualisert, psykisk og fysisk vold at man faktisk får bakoversveis. Og når det da er Stefan Sauk som leser som er meget dyktig og leser med svært stor innlevelse så er dette bøker som barn rett og slett ikke bør høre på. Har dere tenkt på det hvis barna deres hører på lydbøker?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #20 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere foreldre der ute, hvor strenge er dere på aldersgrenser på sosiale medier, filmer, spill og slikt? Opplever som lærer at mange av barna tillates både Snapchat, TikTok, Fortnite og slikt, langt ned i barnetrinnet. Hvorfor lar dere (ikke) barna få lov til dette? Anonymkode: 17775...871 Vi lar vår 10-åring ha disse tingene. Rett og slett fordi dette er de sosiale arenaene barn møtes på. Hater selv spesielt Tik tok, men ser jo også hvor mye barna snakker om slike ting Anonymkode: d4c04...db1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå