AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Har en leder som tok en bachelorgrad for 25 år siden på en høyskole. Personen er dyktig på fag. Ikke enestående, men god. Han vil neppe få noe høyere stilling pga. krav om master til de fleste andre lederstillinger internt. Det jeg sliter med, er at denne lederen ser på oss som like akademisk solide, i mangel på et bedre ord. Jeg er ingeniør fra NTNU, og han har en mer praktisk rettet bachelor. Det bare føles som et slag på egoet eller hva man skal si. Det var ingen lett vei å gå, og jeg vet at det ikke er noe unikt, men når nærmeste leder ikke ser forskjell, føles det rimelig bittert. Jeg forstår at lønnen min er alt for lav og har agrumentert for å få den opp, men får bare høre " Da blir lønnen din nesten som min, og jeg er jo leder". Jeg blir oppgitt. Ja, men så er du ikke siv- ingeniør, får jeg lyst til å si. Men, han tror at han er det, og jeg orker ikke å høres arrogant ut, men jeg lønnes veldig lavt. Hvis jeg sier: Jeg tar gjerne noen utfordringer og ser gjerne på den analysen. Husk, jeg har tatt en del av disse fagene, så burde klare å gjøre en analyse av det. Da vil han si: Ja, jeg husker jeg jobbet litt med dette på skolen også. Ja, kanskje det hadde vært fint med em utfordring for meg også. Vi får vel bytte på Jeg mister snart besinnelsen. Hvorfor ikke bruke meg til noe nyttig? Hvorfor skal de holde lønnen min nede og nærmest sabotere for faglig utvikling? Det jobber en som har kurs etter videregående, og ingen formell utdannelse. Han er jeg back up for, og det er nå i fokus at vi skal dele på de kjedelige oppgavene. Jeg skal få oppgaver av han slik at han kan utvikle seg! Hva med min karrierestige? Jeg sa dette på en pen måte til min leder, men han vinkler det alltid over på seg selv og egen utdannelse og hvor vanlig det et å bli mellomleder slik som han og at heller ikke han fikk det slik som han ville karrieremessig. "Det er bare slik livet er" Noen som har opplevd dette? Hvordan endte det? Anonymkode: cc950...731
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Men mener du at du skal ha samme lønn som din leder? Han har vel høyere ansvar enn deg? Og selv om vedkommende ikke har like god utdanning som deg, har vel vedkommende flere års arbeids erfaring som sannsynligvis veier opp? Anonymkode: 7ade0...d90 43
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Formell utdannelse har liten praktisk verdi i tekniske fag, de flinkeste og mest interesserte ingeniørene jeg har jobbet med har ingen utdannelse eller bare et par år på fagskole. Men hvis ikke du føler at du får skikkelige oppgaver du ønsker å bryne deg på eller sitter med arbeid langt under ditt kompetansenivå etter å ha tatt dette opp, er det på tide å se etter et annet sted å jobbe Anonymkode: ef08b...f93 14
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har en leder som tok en bachelorgrad for 25 år siden på en høyskole. Personen er dyktig på fag. Ikke enestående, men god. Han vil neppe få noe høyere stilling pga. krav om master til de fleste andre lederstillinger internt. Det jeg sliter med, er at denne lederen ser på oss som like akademisk solide, i mangel på et bedre ord. Jeg er ingeniør fra NTNU, og han har en mer praktisk rettet bachelor. Det bare føles som et slag på egoet eller hva man skal si. Det var ingen lett vei å gå, og jeg vet at det ikke er noe unikt, men når nærmeste leder ikke ser forskjell, føles det rimelig bittert. Jeg forstår at lønnen min er alt for lav og har agrumentert for å få den opp, men får bare høre " Da blir lønnen din nesten som min, og jeg er jo leder". Jeg blir oppgitt. Ja, men så er du ikke siv- ingeniør, får jeg lyst til å si. Men, han tror at han er det, og jeg orker ikke å høres arrogant ut, men jeg lønnes veldig lavt. Hvis jeg sier: Jeg tar gjerne noen utfordringer og ser gjerne på den analysen. Husk, jeg har tatt en del av disse fagene, så burde klare å gjøre en analyse av det. Da vil han si: Ja, jeg husker jeg jobbet litt med dette på skolen også. Ja, kanskje det hadde vært fint med em utfordring for meg også. Vi får vel bytte på Jeg mister snart besinnelsen. Hvorfor ikke bruke meg til noe nyttig? Hvorfor skal de holde lønnen min nede og nærmest sabotere for faglig utvikling? Det jobber en som har kurs etter videregående, og ingen formell utdannelse. Han er jeg back up for, og det er nå i fokus at vi skal dele på de kjedelige oppgavene. Jeg skal få oppgaver av han slik at han kan utvikle seg! Hva med min karrierestige? Jeg sa dette på en pen måte til min leder, men han vinkler det alltid over på seg selv og egen utdannelse og hvor vanlig det et å bli mellomleder slik som han og at heller ikke han fikk det slik som han ville karrieremessig. "Det er bare slik livet er" Noen som har opplevd dette? Hvordan endte det? Anonymkode: cc950...731 Du søker selvsagt ny jobb. Her kommer du ingen vei, hverken med lønn eller faglige utfordringer. Du kommer til å klikke om du må jobbe for denne "lederen" lenger. Anonymkode: 238ab...c3d 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Formell utdannelse har liten praktisk verdi i tekniske fag, de flinkeste og mest interesserte ingeniørene jeg har jobbet med har ingen utdannelse eller bare et par år på fagskole. Kan de kalle seg ingeniører hvis de ikke har noen utdannelse? Anonymkode: d6a4a...171 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Er du ingeniør eller sivilingeniør? Du sier jo begge deler i innlegget ditt. Hvis du er ingeniør spiller det jo liten rolle om bacheloren din kommer fra NTNU eller en annen høyskole. Og i så fall er sjefen din og du sidestilt hva utdanning angår. Hans 25 års praksis, derimot, forstår du sikkert at har en viss verdi. Anonymkode: f14fc...7db 15
anon321 Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Du virker som en løk. Du er ansatt til å gjøre en jobb. Enten så gjør du den jobben og aksepterer lønnen du får for å gjøre den jobben, eller så bytter du jobb? Det virker som du mener at bedriften skal endre sin forretningsmodell og kjernevirksomhet for at de er så heldig at de har fått ansatt en siv-ing (du får det til å høres ut som du er en astronaut som skal ut på neste apollo oppdrag.) 24
Gjest Fnuggolina Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Her tenker jeg du er litt urealistisk og selvgod. Og i overkant optimistisk på hva utdannelsen din gir av forståelse for oppgaver i arbeidslivet. Lønnen hans er fastsatt som leder, og man øker ikke ved å ha master da. Han søkte lederjobb med satt lønn og du er nyutdannet. Han svarer deg faktisk ganske høflig, en del andre steder ville du blitt høvlet rett ned og ignorert. Han har 25 - tjuefem- års erfaring. Og han er åpenbart veldig rund i kantene ovenfor deg. Her må du jekke deg kraftig ned, for selv om du bytter jobb tip noe som gir høyere lønn kommer du ikke spesielt langt med å hevde deg over nærmeste leder så åpenlyst. Du er siving - som ørtenfjørten andre de også kan erstatte deg med. Sånn tenker de. Også andre arbeidsgivere.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 (endret) Dette kan jeg ikke, men på min jobb har vi fantastiske IT-utviklere med utdanning fra NTNU. jeg trodde at siv.ing var mer alment, administrativt eller noe. jeg tror at du er ganske nyutdannet, og må lære via jobben din for å komme videre. Utdanning er kun en del av veien. Endret 20. mai 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kan de kalle seg ingeniører hvis de ikke har noen utdannelse? Anonymkode: d6a4a...171 Alle kan kalle seg ingeniør, det er ingen beskyttet tittel. Anonymkode: ef08b...f93 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Hvilken oppgaver var beskrevet i stillingsannonsen? Har du ikke fått de oppgavene som stod der? Jeg har vært nesten 30 år i arbeidslivet og de stedene jeg har jobbet har kun de aller beste og "uerstattelige" som har hatt mulighet til å få høyere lønn enn lederen. Dette har vært folk med veldig mange års erfaring, ikke en fersking "rett fra skolebenken". Anonymkode: d439d...49d 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 19 minutter siden, Fnuggolina said: Her tenker jeg du er litt urealistisk og selvgod. Og i overkant optimistisk på hva utdannelsen din gir av forståelse for oppgaver i arbeidslivet. Lønnen hans er fastsatt som leder, og man øker ikke ved å ha master da. Han søkte lederjobb med satt lønn og du er nyutdannet. Han svarer deg faktisk ganske høflig, en del andre steder ville du blitt høvlet rett ned og ignorert. Han har 25 - tjuefem- års erfaring. Og han er åpenbart veldig rund i kantene ovenfor deg. Her må du jekke deg kraftig ned, for selv om du bytter jobb tip noe som gir høyere lønn kommer du ikke spesielt langt med å hevde deg over nærmeste leder så åpenlyst. Du er siving - som ørtenfjørten andre de også kan erstatte deg med. Sånn tenker de. Også andre arbeidsgivere. Støtter denne. Anonymkode: c713d...02b 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har en leder som tok en bachelorgrad for 25 år siden på en høyskole. Personen er dyktig på fag. Ikke enestående, men god. Han vil neppe få noe høyere stilling pga. krav om master til de fleste andre lederstillinger internt. Det jeg sliter med, er at denne lederen ser på oss som like akademisk solide, i mangel på et bedre ord. Jeg er ingeniør fra NTNU, og han har en mer praktisk rettet bachelor. Det bare føles som et slag på egoet eller hva man skal si. Det var ingen lett vei å gå, og jeg vet at det ikke er noe unikt, men når nærmeste leder ikke ser forskjell, føles det rimelig bittert. Jeg forstår at lønnen min er alt for lav og har agrumentert for å få den opp, men får bare høre " Da blir lønnen din nesten som min, og jeg er jo leder". Jeg blir oppgitt. Ja, men så er du ikke siv- ingeniør, får jeg lyst til å si. Men, han tror at han er det, og jeg orker ikke å høres arrogant ut, men jeg lønnes veldig lavt. Hvis jeg sier: Jeg tar gjerne noen utfordringer og ser gjerne på den analysen. Husk, jeg har tatt en del av disse fagene, så burde klare å gjøre en analyse av det. Da vil han si: Ja, jeg husker jeg jobbet litt med dette på skolen også. Ja, kanskje det hadde vært fint med em utfordring for meg også. Vi får vel bytte på Jeg mister snart besinnelsen. Hvorfor ikke bruke meg til noe nyttig? Hvorfor skal de holde lønnen min nede og nærmest sabotere for faglig utvikling? Det jobber en som har kurs etter videregående, og ingen formell utdannelse. Han er jeg back up for, og det er nå i fokus at vi skal dele på de kjedelige oppgavene. Jeg skal få oppgaver av han slik at han kan utvikle seg! Hva med min karrierestige? Jeg sa dette på en pen måte til min leder, men han vinkler det alltid over på seg selv og egen utdannelse og hvor vanlig det et å bli mellomleder slik som han og at heller ikke han fikk det slik som han ville karrieremessig. "Det er bare slik livet er" Noen som har opplevd dette? Hvordan endte det? Anonymkode: cc950...731 Jeg er enig i at du ikke kan si det rett ut, men jeg tror faktisk du burde se deg om etter ny jobb. Du har en knallgod utdanning, og den må du få bruke. Det er forskjell på ingeniør og sivilingeniør, det er sikkert. At de du jobber for/med ikke skjønner hvilken ressurs de har i deg får bli deres tap. Kanskje er du nyutdannet nå, men du skal også utvikle deg videre i arbeidslivet. Hjernen din trenger å utfordre seg, det får du ikke der. Ser også at noen her ikke klarte å lese at du er sivilingeniør, det sier kanskje en del om dem. Anonymkode: 4eb25...dfb 2
Daria Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 Lederen din har 25 års erfaring - det veier vel så tungt som en utdanning som ikke er så spesiell og enestående som du synes å tro. Er du ikke fornøyd med utfordringer, arbeidsoppgaver og/eller lønn står det deg fritt å søke noe annet, men lær deg en smule ydmykhet på veien. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 Korreksjon: Jeg har aldri bedt om høyere lønn en min leder. Jeg har ikke bedt om lik lønn heller. Jeg har bedt om en konkurransedyktig lønn etter 3,5 år. Jeg har ikke blitt justert og godtok tilbudet med et løfte om karrieremuligheter internt. Ja, jeg er sivilingeniør. Som sagt i overskriften min så er jeg frustrert, og mest frustrert over at en leder ikke anerkjenner graden min, og rett og slett virker til å mangle nok kunnskap om nivået på innholdet i graden. Det var veldig tøft og krevde mye selvdisiplin, lange kvelder og høyt studielån. Og da få høre at " pytt, pytt, det var da så lite, har gjort nesten det samme selv, så du bør ikke få mer i lønn" gjør noe med motivasjonen min og fører til frustrasjon. Hva har min leders lønn med meg å gjøre? Hva har min leders manglende karrieremulugheter med meg å gjøre? Hvorfor skal han sammenligne seg med meg i det hele tatt? Jeg har kun basert meg på egen titel, antall års erfaring og offentlig ststistikk. Hvorfor skal jeg måtte høre om hvor synd det er på han som ikke fikk drømmejobben i år 2005 med høyere lønn hvis jeg ber om konkurransedyktig lønn hva angår MITT ansettelsesforhold. Jeg vet jo at jeg har den formelle utdannelsen som trengs for å komme lenger enn min leder fordi jeg blant annet kan søke jobber som leder lenger opp på sikt. Jeg ønsker jo et miljø som forstår hvor jeg kommer fra og ser at jeg har lagt inn en ganske stor investering i egen utdanning samt vist at jeg tåler stort press og utfordringer over tid. Har jeg ikke lov til å være stolt? Er jeg arrogant fordi jeg er stolt over å ha fullført en krevende akademisk grad og ønsker å få mest mulig igjen for den? Jeg ser verdien av 25 års erfaring, og den får vi faktisk alle bare vi står i arbeid. Jo mindre vi går på skole, jo mer arbeidserfaring. Alle får ikke siv. ing -utdannelse. Alle kommer ikke inn heller, og alle kommer seg ikke gjennom, fordi det er krevende og krever utholdenhet. Om det har noe praktisk betydning i arbeidslivet? Kanskje ikke alltid, men anerkjenn den for hva den er og ikke påstå at arbeidserfaring er det samme som en mastergrad fra NTNU eller et annet universitet for den saks skyld. Er vel å be om å bli hakket ihjel det å skrive noe slik her inne. TS Anonymkode: cc950...731 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 I mange tilfeller er det helt ok å sidestille utdanningsløp, spesielt om den ene har praktisk bakgrunn. Jeg jobber som ingeniør innen elektro, har fagbrev og teknisk fagskolegrad. Jeg må stadig lære kollegaen som er fra ntnu min om praktiske løsninger da han aldri har montert opp utstyret eller satt noe i drift. Den tekniske innsikten må være på plass i et teknisk yrke, da hjelper det ikke med en fancy grad om man ikke bruker den rett. Anonymkode: d01a4...23b 17
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 Det er gått inflasjon i høyere utdannelse. Høyere utdannelse hadde mye mer å si før, og nåløyet var langt trangere. Angående dine frustrasjoner på arbeidsplassen, så er det en sak for seg. Nå kommenterer jeg bare generasjonsforskjellene. "Alle" tar høyere utdannelse nå. Du kan gå en middels eller nedre middels videregående og få gode karakterer fordi terskelen er lav. Min far er født i 1940 og da han kom inn på NHH var de et kull på 15 stykker. De var "siviløkonomer av den gamle skole", og alle fra akademiske familier. Nå kan du rulle ut fra ingensteds, betale for et på Bjørknes og begynne på NHH. Det betyr ingenting lenger. Anonymkode: 74b1f...de2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er enig i at du ikke kan si det rett ut, men jeg tror faktisk du burde se deg om etter ny jobb. Du har en knallgod utdanning, og den må du få bruke. Det er forskjell på ingeniør og sivilingeniør, det er sikkert. At de du jobber for/med ikke skjønner hvilken ressurs de har i deg får bli deres tap. Kanskje er du nyutdannet nå, men du skal også utvikle deg videre i arbeidslivet. Hjernen din trenger å utfordre seg, det får du ikke der. Ser også at noen her ikke klarte å lese at du er sivilingeniør, det sier kanskje en del om dem. Anonymkode: 4eb25...dfb Takk for at du forstår. Jeg har nok vært litt ærlig på tredje året. Aldri vært intensjon å være arrogant. Jeg vet at det fort tolkes slik. Jeg har dessverre ikke helt sett min egen verdi og latt det skure og gå. Det er flere sivilingeniører i bedriften som tjener mer enn han. Problemet har vært at han blir en propp og demper.Han vil jo ikke ha meg opp og frem, men bruke meg som en klagemur for egen frustrasjon. Og nå står vi liksom sammen om å være miserable, overkvalifiserte og lavtlønte begge to. Han hadde ikke akseptert at jeg tok han igjen. Det er helt absurd. TS Anonymkode: cc950...731 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er gått inflasjon i høyere utdannelse. Høyere utdannelse hadde mye mer å si før, og nåløyet var langt trangere. Angående dine frustrasjoner på arbeidsplassen, så er det en sak for seg. Nå kommenterer jeg bare generasjonsforskjellene. "Alle" tar høyere utdannelse nå. Du kan gå en middels eller nedre middels videregående og få gode karakterer fordi terskelen er lav. Min far er født i 1940 og da han kom inn på NHH var de et kull på 15 stykker. De var "siviløkonomer av den gamle skole", og alle fra akademiske familier. Nå kan du rulle ut fra ingensteds, betale for et på Bjørknes og begynne på NHH. Det betyr ingenting lenger. Anonymkode: 74b1f...de2 Lenge leve janteloven Anonymkode: cc950...731
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Er du fagorganisert? Hvordan ligger lønna di ifht Tekna-middel for ditt årskull? Vil anbefale deg å ta en titt på tips og triks for lønnssamtaler, og huske på at det ikke er det samme som en medarbeidersamtale. Uavhengig av hvor fornøyd ledelsen er med arbeidet ditt, har bedriften alltid en interesse av å holde lønnskostnadene nede, så sørg for saklig grunnlag. Du bør sammenligne din lønn fortrinnsvis med andre med tilsvarende ansiennitet, utdanning og stillingskategori. Anonymkode: 9d39c...b64 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå