Gå til innhold

Når mor sier nei til Fortnite og far lar han spille..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner meg ikke på noen foreldre.. hva er grunnen til at han ikke kan spille fortnite med broren sin? Selv om det er et skytespill kan man ikke egentlig kalle det voldelig.. isåfall kan han ikke se på Tom og Jerry heller liksom. Og hvis han kan sitte der å se på, så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kan trykke på knappene også. Du virker skikkelig kjip

Anonymkode: d4371...978

Min 7 åring får heller ikke spille Fortnite, selv om jeg synes det er harmløst. Først og fremst fordi det er 12 års aldersgrense. Blir vanskelig å forsvare at noen aldersgrenser skal følges, mens andre bare driter en i. (Vi kjører en linje der de 2 år før kan få lov, dersom vi synes spillet er ok).

Samtidig så må eldre søsken få lov å spille, og å holde 7 åringe vekke gjør jo det hele mer interessant. Så her i huset får 7 åringen se på. Har vi besøk av andre 7 åringer ber jeg gjerne de eldste om å la være å spille for dersom jeg ikke hva deres foreldre tenker om det.

I TS tilfelle så tenker jeg du og far må sette dere ned å bli enige om noen kjøreregler i forhold til spilling. Du kan ikke være bremsen alene, dette må dere bli enige om for ellers hører ikke barna på deg. Det er helt greit at far er uenig, men da må han ta det med deg og ikke undergrave deg ved å la barna få lov når du ikke er tilstede. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Venno skrev (1 time siden):

Min 7 åring får heller ikke spille Fortnite, selv om jeg synes det er harmløst. Først og fremst fordi det er 12 års aldersgrense. Blir vanskelig å forsvare at noen aldersgrenser skal følges, mens andre bare driter en i. (Vi kjører en linje der de 2 år før kan få lov, dersom vi synes spillet er ok).

Samtidig så må eldre søsken få lov å spille, og å holde 7 åringe vekke gjør jo det hele mer interessant. Så her i huset får 7 åringen se på. Har vi besøk av andre 7 åringer ber jeg gjerne de eldste om å la være å spille for dersom jeg ikke hva deres foreldre tenker om det.

I TS tilfelle så tenker jeg du og far må sette dere ned å bli enige om noen kjøreregler i forhold til spilling. Du kan ikke være bremsen alene, dette må dere bli enige om for ellers hører ikke barna på deg. Det er helt greit at far er uenig, men da må han ta det med deg og ikke undergrave deg ved å la barna få lov når du ikke er tilstede. 

Aldersgrenser er veiledere for foreldre som ikke gidder å gjøre research på alle spill og filmer som kommer ut, ikke en regel man MÅ følge eller bry seg om. Du sier jo selv at det er et harmløst spill, hva er forskjellen på å se og spille selv? Annet enn at man sitter der og har det kjipere enn resten. Du lar han se på, så da nekter du han å spille «bare fordi». Hvordan forventer dere at barna deres skal respektere reglene deres når dere ikke har en eneste gyldig grunn til å sette den?. Hadde alltid lite respekt for andres foreldre som hadde argumenter som «fordi jeg sa det» da jeg var liten og nå. Da har du jo bare valgt å være kjip fordi du kan. Sønnen din blir ikke massemorder som voksen fordi han fikk holde kontrolleren i Fortnite istedet for å se på.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke aldersgrenser på spill i Norge, PEGI er bare en generell anbefaling og det er opp til foreldrene å sette seg inn i spillene selv for å vurdere om de er passende.

Anonymkode: 8629e...e9d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min strategi som mamma har heller vært å bli med på å spille og se hvordan barna reagerer på de ulike spillene & pratet sammen om dette. Noen spill har jeg testet på forhånd selv eller sett på videoer på YouTube for å skjønne hva de handler om. Det fungerer (for meg) mye bedre, for da forstår de begrunnelsen hvis jeg sier nei. 

Sosiale medier er jeg mer tilbakeholden med, grunnet faren for mobbing. 

Anonymkode: dc5b8...b76

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mamma til to gamere, har spilt en god del selv og prøvd å sette meg litt inn i det...😅Når man spiller selv, blir det for det første  mye mer intenst enn når man sitter som tilskuer. Mange spiller også med headset som gjør at man blir mye mer tilstedet inn i selve spillet, og opplevelsen av å bli skutt blir som et lite sjokk hver gang.  Man blir også stresset/får et rush når man lander på bakken og skal prøve å treffe andre/finne våpen osv. før noen skyter eller finner deg. Så er det jo også mulig å snakke med andre spillere,og der er det mange som er flinke til å fortelle deg hvor udugelig du er som spiller, og det vet jeg mange av de minste (som jo har lite erfaring)blir veldig såret av...Man bør prøve spillet selv tenker jeg, noen barn takler det bra, andre ikke. Bortsett fra blod og gørr, er ikke spillopplevelsen mellom fortnite og for eksempel cs så stor (i mine øyne) og sistnevne har vel 18 årsgrense... Det er ikke grafikken i fortnite som er farlig for de minste, men den intense opplevelsen du får mens man spiller. Selv er jeg helt kokt etter en halvtime. Tenker i hvert fall barn på 7 år bør ha en voksen ved siden av seg,ikke spille med headset, slå av lyden fra de andre spillerne, og spille i korte etapper.

Anonymkode: 8890e...886

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les deg litt opp på de positive effektene av gaming. Gjør litt research. Barna kan lære MYE av spill. 
Det at man dreper noen... Hva har det å si? Barn skjønner faktisk forskjell på virkelighet og spill, det er null bevis eller logiske mistanker om at spill bidrar til feks økt vold.  Jeg har spilt spill i mange år og jeg er en veldig snill og empatisk person😅 Har drept mangeeee både med kniv/pistol/gevær/bomber/magi og både dyr/mennesker/zombier +++ og jeg kunne i virkeligheten ikke drept en edderkopp en gang.

En ting er visst barnet blir skremt og det går ut over nattesøvn men det er jo det samme om de får lov å se på. 

Greit å passe litt på mikrofon å chat og slikt ja men viktig å snakke om slikt på forhånd.

Hun som skriver over her med at det er intenst osv, ja noen spill kan være det men alle tar det forskjellig og barn/unge er jo gjerne litt mer tilpasningsdyktig og har vokst opp med slikt enn en eldre dame. Jeg blir ikke påvirket på den måten hun beskriver men det er jo uansett greit som forelder å passe på. 

Jeg ville latt han spille, og om han ikke får spille så tenker jeg at da får han ikke se på heller, det at han ikke får spille men får se på gir ingen mening. Et alternativ kan jo være at dere sammen finner et gøy spill til han på 7. 

Anonymkode: 4327e...6f5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt: Eldste får ikke spille Fortnite (eller andre spill som yngste ikke skal utsettes for) så lenge yngste er til stede/våken. Akkurat som eldste heller ikke kan se filmer som er for ekstreme for yngste mens yngste er til stede/våken. 

Anonymkode: 0149e...574

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldersgrenser er veiledere for foreldre som ikke gidder å gjøre research på alle spill og filmer som kommer ut, ikke en regel man MÅ følge eller bry seg om. Du sier jo selv at det er et harmløst spill, hva er forskjellen på å se og spille selv? Annet enn at man sitter der og har det kjipere enn resten. Du lar han se på, så da nekter du han å spille «bare fordi». Hvordan forventer dere at barna deres skal respektere reglene deres når dere ikke har en eneste gyldig grunn til å sette den?. Hadde alltid lite respekt for andres foreldre som hadde argumenter som «fordi jeg sa det» da jeg var liten og nå. Da har du jo bare valgt å være kjip fordi du kan. Sønnen din blir ikke massemorder som voksen fordi han fikk holde kontrolleren i Fortnite istedet for å se på.

Aldersgrenser er veiledende ja, men det er og blir stor forskjell på en 7 åring og en 12 åring, selv om jeg mener spillet er harmløst. 

7 åring får spille mer enn nok, og vi har mange andre spill som er mer tilpasset hans alder. Han lider ingen nød fordi han ikke får spille Fortnite. Å hva er galt med å gå å glede seg til noe? Tenk hvor frustrerende det er for eldste som opplever at yngste får lov til alt lenge før det han fikk? Så det å la eldste få ha noe for seg selv en stund er også viktig. Så det kan være mange gode grunner for å holde igjen uten at en er kjip!

Er på ingen måte negativ til spilling. Det er både lærerikt og sosialt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Venno skrev (20 minutter siden):

Aldersgrenser er veiledende ja, men det er og blir stor forskjell på en 7 åring og en 12 åring, selv om jeg mener spillet er harmløst. 

7 åring får spille mer enn nok, og vi har mange andre spill som er mer tilpasset hans alder. Han lider ingen nød fordi han ikke får spille Fortnite. Å hva er galt med å gå å glede seg til noe? Tenk hvor frustrerende det er for eldste som opplever at yngste får lov til alt lenge før det han fikk? Så det å la eldste få ha noe for seg selv en stund er også viktig. Så det kan være mange gode grunner for å holde igjen uten at en er kjip!

Er på ingen måte negativ til spilling. Det er både lærerikt og sosialt. 

Hvis du tror Fortnite fortsatt er et relevant spill eller det samme spillet om 4 år så vet du ingenting om online gaming. Fortnite har allerede mistet en stor del av populæriteten, det er et online spill, så den krever at folk fortsatt spiller det om 4år. Herregud, «å glede seg» er grunnen, huff, for et dårlig argument. Jeg får vel ikke kjøpe meg tv enda da, siden besteforeldrene mine ikke fikk glede av den før de var 50. Det at fortnite ikke var der når han eldste var 7 er irrelevant. Skjønner hvorfor mannen din ikke bryr seg om reglene dine.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Helt det samme skjedde her, da guttungen min var 7 år. Jeg ga da etter, og han begynte å spille som syvåring. 

har en venninne som har en syvåring, og der spiller nesten «alle». 

det går helt fint, hadde sagt ja. Om du venter i to år med å si ja, så risikerer du at broren og alle andre er ferdig med å spille Fortnite for lengst. (Ikke at man alltid kan tenke sånn, men Fortnite er jo noe alle spiller) 

Endret av Skalperud
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2021 at 10:52 PM, Fjompen said:

Hvorfor "vil du at han skal være litt større"? Hva er "litt større"? Og hvorfor har ikke resten av familien noe de skal ha sagt? Er du eneveldig diktator i familien? 

Fortnite har aldersklasse på 12 år. Jeg skjønner ikke foreldrene som bare blåser i aldersgrenser. 🙃

Anonymkode: 209ca...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring får heller ikke lov til å spille fort

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du tror Fortnite fortsatt er et relevant spill eller det samme spillet om 4 år så vet du ingenting om online gaming. Fortnite har allerede mistet en stor del av populæriteten, det er et online spill, så den krever at folk fortsatt spiller det om 4år. Herregud, «å glede seg» er grunnen, huff, for et dårlig argument. Jeg får vel ikke kjøpe meg tv enda da, siden besteforeldrene mine ikke fikk glede av den før de var 50. Det at fortnite ikke var der når han eldste var 7 er irrelevant. Skjønner hvorfor mannen din ikke bryr seg om reglene dine.

Da er det helt sikkert noe annet han kan spille.. Om vi drar den alalogien så må de jo få lov til absolutt alt nå da- siden det kan være urelevant om 4 år..

Min syvåring får heller ikke lov å spille fortnite. Jeg har spilt litt selv med større søsken, og jeg synes vår syvåring er for liten til det. Det er så mange andre spill han kan spille og som det er et annet fokus på.  Han spiller mye Lego, f.eks Harry Potter som er 7 år. Det er jo helt uproblematisk. 

Anonymkode: 93727...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 22.44):

Han er 7 år da. 
Jeg er enig i at det ikke er blod og gørr, og at det er harmløst slik sett. Men jeg vil han skal være litt større. 

Anonymkode: 6dafc...9fb

Hvor stor vil du at han skal være da? 140 cm? 150 cm? Eller mener du at du vil han skal bli litt eldre før han kan spille?

Anonymkode: 29020...d4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 7-åring får heller ikke lov til å spille fort

Da er det helt sikkert noe annet han kan spille.. Om vi drar den alalogien så må de jo få lov til absolutt alt nå da- siden det kan være urelevant om 4 år..

Min syvåring får heller ikke lov å spille fortnite. Jeg har spilt litt selv med større søsken, og jeg synes vår syvåring er for liten til det. Det er så mange andre spill han kan spille og som det er et annet fokus på.  Han spiller mye Lego, f.eks Harry Potter som er 7 år. Det er jo helt uproblematisk. 

Anonymkode: 93727...6e2

Nei... ikke alt, det som det ikke er noe galt med. poenget her er at hvis du vil være et fornuftig menneske så bør du kunne begrunne reglene dine. Hvis TS sa at 7-åringen ikke kan spille Dead by Daylight (som er et online spill med mordere fra skrekkfilmer, der en spiller morderen og jakter på de andre spillerne) så hadde det gitt mening, for det er et skrekkspill, du bli jaget, og det er voldelig. Til og med Call of Duty ville jeg forstått, ok, det er voldelig, bråkete, veldig realistisk, litt mye for en 7-åring.

men Fortnite er det ingenting galt med, bare masse gamle kjerringer som «ikke liker» fordi de har lest om det i nyhetene, eller fordi de er helt hysteriske over tegnefilm-våpen. Eller som deg da som «bare syns» at han burde vente. Er det rart TS sin mann ikke gidder diskusjonen og bare lar ungen gjøre det når hun ikke er der? Hun tenker jo ikke logisk, så hva er vitsen med å ta krangelen? Når alt kommer til alt, og som de fleste kommentarene i dette innlegget sier, så er dere urimelige. Så ha litt selvinnsikt og forstå, at selv om du har mulighet til å sette regler, så burde du, for alles skyld, alltid ha en god grunn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2021 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir fortalt at når jeg er borte på jobb så lar far han spille. Selv om han vet at jeg ikke vil det. 
Far er generelt aldri streng på slike grenser, og jeg blir veldig lei av å alltid være den strenge.

Du bryter fars grenser, han bryter dine. Dere må bli enige - og det betyr ikke å trumfe igjennom en mening.

Dere burde saklig diskutere dette, og uten at jeg skal bestemme for dere, så ser jeg lite grunnlag for å nekte fortnite, litt avhengig av alder.

Anonymkode: a9cb0...b32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortnite har aldersklasse på 12 år. Jeg skjønner ikke foreldrene som bare blåser i aldersgrenser. 🙃

Anonymkode: 209ca...d90

Dette barnet blir jo allerede eksponert for det, og er eksponert for det. Jeg tror heller ikke at skadevirkningene er så store, at en anbefalt aldersklasse har så mye å si her. Det er litt som med GTA V, hvor selve grunnspillet er et ganske voldelig konsept, men for avansert for de yngre. I online-delen er det jo mest "kjøring av bil gjennom hinderløyper laget i skyene" som er greia, og jeg tror de aller fleste unger skjønner at dette er et spill, og ikke tar det med seg i videre kjøreopplæring når de blir 16...

Uansett reagerer jeg mer her på at TS ikke har noen særlige argumenter for/mot, men mest på egen hånd har erklært dette, og så anklager sin ektemann for å kommunisere dårlig. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 23.39):

Det er noe som heter signaleffekt.

Selv om det ikke er blod og gørr, så er målet at man skal drepe andre mennesker. Drap på mennesker er noe som skjer i virkeligheten og.
Jeg har til gode å se en mus eller katt oppføre seg som i filmene du refererer til. Tviler på at barn i dag ser på de gamle filmene heller.

Er det greit å se skrekkfilmer og, siden de ikke inneholder «blod og gørr»?

Anonymkode: 51a4b...8a0

Det er ikke noen signaleffekt i å spille Fortnite. Det er så lite virkelighetsnært som man kan komme. Å sammenligne med en skrekkfilm der effektene faktisk fremstår realistiske er helt latterlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den generelle regelen er vel at det er far som bestemmer. Du burde vist bedre TS.

Hos oss og alle husstander i Norge er normalt at mannen i huset bestemmer, gjerne i samarbeid med moren. Far har det siste ordet.

Anonymkode: f597c...f5b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor handler dette om Fortnite? Hvorfor handler ikke dette om at far og mor blir ENIGE om grenser (aldersgrense Fortnite, spise ved bordet og hva det nå enn er) og etterlever det de blir enige om?

Her "tyster" storebror på far og lillebror, noe som forteller med all tydelighet at regimet i huset oppleves frustrerende for barna.

Jeg gidder ikke legge meg bort i diskusjonen rundt et spill jeg ikke kjenner til, men det finnes massevis av råd om spill og barn hvis man leter litt. Det viktigste her er at mor slutter å innføre regler på egenhånd og at far faktisk åpner kjeften og forteller sin mening slik at de kan ha en debatt rundt tema slik at de blir enige og gjennomfører det de er blitt enige om. Mor oppfører seg og oppfatter seg selv som en diktator og far har tatt på seg rollen som opprørsleder. Det er UMULIG å få til fredelig sameksistens på dette grunnlaget. Det er og må bli krig i fortsettelsen. Så ta to steg tilbake og snakk sammen - og hvis dere trenger hjelp så søk hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den generelle regelen er vel at det er far som bestemmer. Du burde vist bedre TS.

Hos oss og alle husstander i Norge er normalt at mannen i huset bestemmer, gjerne i samarbeid med moren. Far har det siste ordet.

Anonymkode: f597c...f5b

😂

Av  ren nysgjerrighet, hvem bestemmer hos oss som er to kvinner? Må vi ringe en ekstern hver gang en avgjørelse skal tas? Her har jeg noe å lære tydeligvis!

Anonymkode: 2ec39...399

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...