AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Er kontaktlærer og er 60% sykemeldt... Har vært det siden uke 32, og har noen få uker igjen å jobbe nå. Men er ganske sikker på at jeg jobber MYE mer. Jeg underviser 40 % av undervisningstiden min. Men jeg må lage ferdig opplegg for de 60% av undervisningen jeg ikke har. Jeg må også delta på alle møter. Jeg har en klasse med mange med spesielle behov, så de siste ukene har det vært 2-3 møter i uka etter undervisning.. Jeg skriver også vurdering for 26 elever i tillegg til møtene , etter undervisning.. Og evaluerer IOP , skriver henvisning til BUPA og PPT fortløpende.. Her om dagen jobbet jeg fra 8- halv 4, pga alle møtene. Hvordan er det med dere andre lærere som har en gradert sykemelding? Jobber dere det dere skal, eller opplever dere at dere får mye mer ? Kjenner at jeg snart knekker sammen.. Alle de grunnene til at jeg ble sykemeldt har heller ikke blitt bedre, men verre.. Anonymkode: 598f5...407
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Jeg jobbet 60% som kontaktlærer fra midten av graviditeten jeg er i nå. Jeg hadde 5 timer færre undervisningstimer i uka, dessuten hadde jeg kortere dager (kom senere eller gikk før alt ettersom hva som gikk opp). Deltok på møter som var utenom den tiden jeg var på jobb digitalt. Jeg hadde ellers alle vanlige kontaktlæreroppgaver, som elevsamtaler, utviklingssamtaler (disse digitalt siden det var utenfor arbeidstid), kontakt med ppt, BUP og bv, lager ioper,ukeplaner, osv. Mange elever med spesielle behov. I starten ble jeg spurt om å lage opplegg og å gjøre vurderinger for timene jeg ikke underviste lenger, men det sa jeg at ikke var aktuelt og det var helt greit. Jobbet sikkert mer enn 60%, men samtidig jobbet jeg til vanlig mye mer enn 100%, da. For min del "løste" det seg selv ved at jeg plutselig ble veldig dårlig og uansett måtte ut i 100% sykemelding, men hadde ikke det skjedd så hadde jeg nok måtte bedt om mer tilrettelegging på sikt. Men samtidig jobbet jeg som kontaktlærer i mer enn 100% stilling ved forrige graviditet uten at jeg opplevde det som problematisk i det hele tatt, så det er jo veldig individuelt hvor mye man klarer og hvor mye plager man har. Anonymkode: eb0d4...747 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Jeg er ikke kontaktlærer, så noe oppfølging er det lettere å slippe unna. Jeg ble sykemeldt ganske tidlig, og har vært tydelig på at jeg ikke skal skrive IOP på elever som jeg ikke har(som har hatt vikar over lengre tid). Den første uka var jeg 100% sykemeldt. Da brukte jeg hele den første dagen på å administrere fraværet mitt med opplegg for vikarer. Etter det har jeg bare fortalt vikarene hva jeg har gjort og delt den overordna planen(ikke planlagt undervisningsopplegg). Jeg har retta vurderinger jeg har laga og gjennomført, mens vurderinger de har hatt mens jeg har vært sykemeldt har vært vikarens ansvar. jeg har hittil deltatt på alt av møter, men nå, med 4 uker igjen før permisjon, og legen lurte på om jeg trengte å øke sykemeldingen fra 60% til 100%, fikk jeg beskjed om å kutte alt jeg ikke strengt tatt måtte delta på, eventuelt følge med på møter via teams fra sofaen hjemme. 8 timers arbeidsdag var for mye. Hvis ikke jobben kunne tilrettelegge for det då fikk jeg heller ta kontakt igjen og øke sykemeldingen. Anonymkode: c70bf...962
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #4 Skrevet 21. mai 2021 Du skal jo i 100% jobb jobbe ca 43,5 time i uka. Ved 60% sykemelding vil det tilsi 17,4, eller for å runde opp til 17,5 timer i uka. Så er det strengt tatt bare å trekke fra undervisningstid og telle timer du gjør forarbeide og etterarbeide og møter etc. Går det over så må du si fra til rektor at du nå har krysset 40% arbeidstid denne uken, så noe må gjøres slik at du ikke går over denne grensen hver gang. At du som bare jobber 40% skal lage opplegg til timene du ikke jobber er vanvidd! Anonymkode: 34a95...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #5 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du skal jo i 100% jobb jobbe ca 43,5 time i uka. Ved 60% sykemelding vil det tilsi 17,4, eller for å runde opp til 17,5 timer i uka. Så er det strengt tatt bare å trekke fra undervisningstid og telle timer du gjør forarbeide og etterarbeide og møter etc. Går det over så må du si fra til rektor at du nå har krysset 40% arbeidstid denne uken, så noe må gjøres slik at du ikke går over denne grensen hver gang. At du som bare jobber 40% skal lage opplegg til timene du ikke jobber er vanvidd! Anonymkode: 34a95...ee0 Jeg har regnet på det . Jobber cirka 30 timer i uka nå. Ts Anonymkode: 598f5...407
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #6 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal jo i 100% jobb jobbe ca 43,5 time i uka. Ved 60% sykemelding vil det tilsi 17,4, eller for å runde opp til 17,5 timer i uka. Så er det strengt tatt bare å trekke fra undervisningstid og telle timer du gjør forarbeide og etterarbeide og møter etc. Går det over så må du si fra til rektor at du nå har krysset 40% arbeidstid denne uken, så noe må gjøres slik at du ikke går over denne grensen hver gang. At du som bare jobber 40% skal lage opplegg til timene du ikke jobber er vanvidd! Anonymkode: 34a95...ee0 Det er jo ikke sånn en sykemelding fungerer 🤦♀️ Hun kan endelig jobbe 43,5 timer med 60% sykemelding. Kanskje hun jobber med redusert effektivitet / kapasitet.. HI må ha dialog med arbeidsgiver. Jeg hadde spurt legen om 100% sykemelding. Anonymkode: 3097c...0a9 1
Kassiopeia8 Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 Gradert sykemelding har ikke et fasitsvar, så her må du gå i dialog med arbeidsgiver. For noen kan sykemeldingen gjøre at de får 60% reduksjon av arbeidsoppgaver, men kan velge å gjennomføre de over lengre tid (altså at man fremdeles kan ha hele dager på jobb), mens for andre kan det bety 60% mindre tilstedeværelse. Dermed skal du også ha kutt i arbeidsoppgavene også der. Jeg vil også legge til at om en kontaktlærer ikke gjør alle arbeidsoppgavene, så raser ikke verden sammen. Dropp disse ekstra tingene, og la dem hope seg opp utover uka. Så gir du rett og slett beskjed til leder at med de arbeidstimene du nå har så rekker du ikke ditt og datt. Så blir det opp til leder å prioritere hva de ønsker at du skal gjøre på de timene dine.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo ikke sånn en sykemelding fungerer 🤦♀️ Hun kan endelig jobbe 43,5 timer med 60% sykemelding. Kanskje hun jobber med redusert effektivitet / kapasitet.. HI må ha dialog med arbeidsgiver. Jeg hadde spurt legen om 100% sykemelding. Anonymkode: 3097c...0a9 Det har du rett i, men det er i praksis vanskelig som lærer, i alle fall for hele sykemeldingsprosenten. Det funker ikke å undervise i «40% fart», for eksempel. Eller å kreve at møter skal vare lenger fordi man trenger lenger tid til å gjennomføre det. Men dialog med leder, det har du rett i er alle og omega! Anonymkode: f18db...c55
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Enig med den som sier at man ikke nødvendigvis kan regne timer. Ofte handler det om at man skal kunne bruke lenger tid på arbeidsoppgavene. I skolen er jo mye standardisert i prosent, noe som egentlig gjør det ganske rett fram. Hvor stor prosentandel av jobben er kontaktlærerfunksjonen? Eventuelt hvor mye mindre undervisning har en kontaktlærer sammenlignet med en som ikke er kontaktlærer? Hvis du fortsetter å ha dette ansvaret å ha som kontaktlærer må dette telles med (ja, jeg vet at det ofte gir mye mer arbeidsbelastning enn man får uttelling for). f.eks hvis kontaktlærerfunksjonen er 5%, så skal du bare undervise 35% og ha vikar for 60% undervisning. Og gi beskjed om at en viktig del av de 60% er for og etterarbeid. Er jo en grunn til at vi ikke underviser 43,5t i uka selv om det er arbeidstida. Hvis ikke skolen klarer å skaffe vikarer som er selvstendige nok til å ta den jobben så si til dem at da må du være mindre i klasserommet, fordi de prosentene du skal jobbe går med til planlegging og vurdering av timene du ikke har selv. Hvis undervisning+møter overgår eller nærmer seg 17,5t i uka, så tenker jeg at det er et fint utgangspunkt i samtale med lederen din om at arbeidsbelastningen blir for stor i forhold til en 40% stilling. Man skal ikke nødvendigvis regne i timer, men møter og undervisning er ikke noe du bruker lenger tid på pga redusert arbeidskapasitet. Anonymkode: c70bf...962 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå