Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I bedriften jeg jobber har det nå begynt å dukke opp diskusjoner og kontorsitusajonen fremover. Vi har hatt hjemmekontor i nesten hele 2020, og så langt i 2021. Arbeidsplassen gjorde en undersøkelse blant ansatte om hvor mange som var komfortable med delvis hjemmekontor, og flertallet svarte at de gjerne ønsker å kunne fortsette med hjemmekontor en eller to dager per uke. Produktiviteten har holdt seg veldig god under koronaåret, så ledelsen ser nå på en hybridløsning, og mulighet for å bygge om kontorlokalene. 

Nå har vi en del diskusjoner om dette der ansatte kan dele det de mener. Jeg merker at synet på dette avhenger veldig av personlige omstendigheter, og at mange synes det er vanskelig å være ærlige. Ingen vil være den som sier at hjemmekontor fungerer fint, i frykt for å fremstå som "slakke" (men de anonyme undersøkelsene taler for seg). De med lang reisevei og mye pendling er også mer positivt innstilt enn de som har kort vei. Jeg merker også at de som har god plass hjemme er mer positive til hjemmekontor enn de som bor i ett-roms i sentrum (dette er Oslo). 

Dere som har hatt hjemmekontor (der dette går), hvordan blir situasjonen fremover? Har dere tilsvarende diskusjoner?

Anonymkode: ccb87...692

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt to undersøkelser for å se hva folk ønsker seg for fremtiden. Over 80% ønsket hjemmekontor 2-3 ganger per uke. Det er satt opp en gruppe som planlegger kontorløsningen og arealet blir redusert samt at vi må dele plass og reservere arbeidsplass. Hos oss sier alle høyt at de liker hjemmekontor pga spart tid og mer arbeidsro, noen få foretrekker kontoret. 

Anonymkode: d3417...1ce

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Får jeg ikke ha hjemmekontor etter corona 2-3 dager per uke, er jeg redd jeg blir syk. Jeg var mye irritert, gråt mye og var veldig nedstemt i perioder da jeg måtte jobbe på kontoret. Jeg drømte om hjemmekontor. 

Jeg er en person som får ro når jeg er hjemme. Jeg har senkede skuldre og er mer tilstede i hodet. Jeg har alltid vært slik. På universitetet var det på hybelen jeg leste før eksamen. Jeg jobbet litt i kollokvie, men trengte mest alenetid for å ha kontroll og virkelig dykke inn i materien. På barneskolen faket jeg at jeg var syk for å slippe skoleturer. Jeg elsker å være med noen få av gangen når jeg er sosial, men åpent landskap er drepen. 

Det å skulle tilbake, det går bare ikke. Da må jeg finne på noe annet i livet. Jeg var mye kald og hadde stiv nakke. Dette er borte nå. Jeg var utmattet da helgen kom, nå har jeg energi og bidrar på hjemmebane. Jeg tror dette kan ha reddet samboerskapet.

Vi har hatt diskusjonen og mange tier. Alle er så forsiktige med å si det de mener. Produktiviteten min er helt lik, men tilfredsheten min har gått fra -10 til + 25, så dette er vel da en paretoforbedring. Det er ingen som får det verre av at jeg sitter hjemme, men jeg får det vesentlig bedre. Det burde tale for å la meg være mer hjemme. 

Det jeg opplever som frustrerende er at de mest sosiale og høylytte som oftest får det som de vil, og de har ofte noe negativt å si om hjemmekontor fordi deres egne behov ikke dekkes.

Det er viktig å si fra. Tenker det er nå eller aldri. Forstår ikke hvorfor det skal være så skam å si at en foretrekker hjemmekontor. 

Ting skal alltid pakkes så inn. Hadde jeg vært leder, hadde jeg sagt at det fikk være opp til hver og en å finne ut av hvor de vil jobbe fra. Levere må de uansett, hvis ikke gjør de ikke jobben sin. Så enkelt er jo det. Hadde også foreslått statusmøter face to face feks en gang i måneden for å høre om folk har det bra. Sosialt kan det også være en gang i blant, men tvang er jeg stor motstander av. Folk er voksne og får ta ansvar for seg selv hva gjelder trening, kosthold, frister, be om hjelp hvis de står fast, støtte andre. 

Er folk nye, forstår jeg at de trenger litt onbording, men det bør kunne gjøres hybrid. Det å dele skjerm er jo bedre enn å sitte med vridd nakke på et møterom. 

Eneste med fysisk oppmøte er kosepraten. Den kan jo være miljøskapende og fin. Da kommer man i kontakt med flere pp tvers i bedriften, så det kan være et argument for fysisk oppmøte fra tid til annen. Det er hyggelig å se kolleger også, fra tid til annen, men for å gjøre løpende oppgaver, trenger jeg ikke kontoret.

Anonymkode: 85aa2...173

• Liker 13
Skrevet

Har sittet på hjemmekontor i hele pandemien, og det jeg har merket meg er at arbeidsbelastningen er blitt vanvittig mye større. Det forventes mer rett og slett. Hvis jeg må tilbake på kontoret har jeg ikke sjangs til å utføre alle arbeidsoppgavene jeg nå gjør hjemme. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for svar!

Jeg jobber i en større bedrift der spesifikt min avdeling har mye konsentrasjonsarbeid. Vi sitter i åpent landskap, og jeg synes det er vanvittig slitsomt. Det er ikke bare alle som pirker deg på ryggen med spørsmål, det er generell støy (som også høres gjennom øretelefoner) og det visuelle ved at folk går frem og tilbake. 

Det som overrasker meg litt er at INGEN diskuterer åpent kontorlandskap i lys av pandemien. Ingen påpeker at disse nye kontorløsningene bidrar til smittespredning, og ingen snakker om at åpne kontorlandskap kanskje er en av grunnene til at flere trives hjemme. Hva er det dette handler om? Er det en slags økonomisk løsning som alle ledere stilltiende er med på, og sensurerer kritikk?

• Liker 13
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Hjemmekontor funker fint, men kjenner litt på at jeg ikke får all den informasjon jeg trenger og derfor gjør feil. Det er viktig, og ekstremt viktig når man sitter rundt om.

Skrevet

Jeg trives godt med hjemmekontor, liker ikke så godt åpent landskap. 
vi har fått beskjed om at det blir mer valgfritt heretter, og fått penger til å kjøpe utstyr. 

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Hos oss er det også utstrakt bruk av hjemmekontor. men det har ikke vært diskutert permanente løsninger.

For meg i min jobb hadde en blanding vært best. Jeg er gørr lei Teams møter - det er rett og slett uutholdelig i lengden med møte etter møte på det mediet.

Men hvis jeg skal gjøre konsentrasjonsarbeid er det deilig å være i fred. Vi har riktignok cellekontor, men åpen dør.

Samtidig savner jeg veldig den uformelle praten med kolleger - det at man tar med seg en kaffekopp og rådfører seg med noen fremfor at man må ringe eller bruke Teams.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her

Takk for svar!

Jeg jobber i en større bedrift der spesifikt min avdeling har mye konsentrasjonsarbeid. Vi sitter i åpent landskap, og jeg synes det er vanvittig slitsomt. Det er ikke bare alle som pirker deg på ryggen med spørsmål, det er generell støy (som også høres gjennom øretelefoner) og det visuelle ved at folk går frem og tilbake. 

Det som overrasker meg litt er at INGEN diskuterer åpent kontorlandskap i lys av pandemien. Ingen påpeker at disse nye kontorløsningene bidrar til smittespredning, og ingen snakker om at åpne kontorlandskap kanskje er en av grunnene til at flere trives hjemme. Hva er det dette handler om? Er det en slags økonomisk løsning som alle ledere stilltiende er med på, og sensurerer kritikk?

Jo, det blir snakket om. Jeg var vant med cellekontor, men i den nye jobben var det kun landskap.  Det har blitt tatt opp av NTL(norsk tjenestemannslag) og andre.   Det er både + og - ved landskap, men det har aldri passet for meg. Hjemmekontor er en lettelse så sant man får den info man trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært på kontoret på godt over ett år nå, og jeg elsker det! Kunne tenke meg permanent hjemmekontor.

Trur nok det blir mulighet for mer hjemmekontor fremover. Produktiviteten har ikke gått ned, i hvert fall ikke i min avdeling, og vi har fortsatt å sikre oss viktige kontrakter fremover, så kundene er veldig fornøyd.

Men det virker som om de fleste kunne tenke seg hjemmekontor én eller to ganger i uken, og ikke hver eneste dag slik som meg selv. Og jeg kommer nok til å kvie meg litt for å be om hjemmekontor hver eneste dag når vi er tilbake til normalt igjen. Jeg har tross alt kun 15 minutter gange til jobben.

Anonymkode: 7affc...a24

• Liker 4
Skrevet
Blondie65 skrev (38 minutter siden):

Hos oss er det også utstrakt bruk av hjemmekontor. men det har ikke vært diskutert permanente løsninger.

For meg i min jobb hadde en blanding vært best. Jeg er gørr lei Teams møter - det er rett og slett uutholdelig i lengden med møte etter møte på det mediet.

Men hvis jeg skal gjøre konsentrasjonsarbeid er det deilig å være i fred. Vi har riktignok cellekontor, men åpen dør.

Samtidig savner jeg veldig den uformelle praten med kolleger - det at man tar med seg en kaffekopp og rådfører seg med noen fremfor at man må ringe eller bruke Teams.

Helt enig! 

Savner å kle på meg ordentlig og reise til jobben, møte folk og spise lunsj sammen. Jeg trives veldig godt med hjemmekontor men jeg ønsker at det blir en blanding fremover, 2 dager oppmøte og resten hjemmekontor. Blir gærn av TEAMS, klarer ikke prate som jeg pleier og det blir klein stemning. Selv om hjemmekontor er deilig så er ikke det optimalt å ha hjemmekontor fem dager i uka (for meg) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her

Takk for svar!

Har lurt på det samme. Hvorfor ties det ihjel? Hva er det de er redde for? Er det gøy å la alle vente i usikkerhet? Er det noen som er redde for posisjonene sine eller noen øverst som er tjent med at alt går tilbake til slik det var rent økonomisk? Hvem motarbeider noe som åpenbart er både samfunnsøkonomisk- og bedriftsøkonomisk lønnsomt. Hvorfor? 

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
Flytendesåpe skrev (7 timer siden):

Savner å kle på meg ordentlig og reise til jobben, møte folk og spise lunsj sammen. 

Et lite apropos til dette: for min mentale helses skyld og for å skille mellom jobbtid og privat har jeg kledd meg som om jeg var på jobb selv om jeg ikke har gått ut av huset.

AnonymBruker
Skrevet

Merker meg at ingen av dere som svarer her sier noe om hvordan dere bor, noe som ts trekker fram som et viktig moment!

Mange av mine kolleger bor i hus, eller større leiligheter, og har et eget rom eller i alle fall en krok som fungerer som kontor. Jeg bor i leilighet med barn, og sitter ved kjøkken- eller stuebordet og jobber. Jeg rydder vekk pc og tastatur, dytter skjermen litt vekk, men jobbe «er der», og når jeg jobber, sitter jeg midt i hjemmelivet med alle distraksjoner det innebærer. Orker heller ikke ha en kontorstol i den lille stua, så jeg sitter ikke godt (er ikke plass noe sted til å sette den vekk heller).

Anonymkode: e3483...8af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et annet moment er type jobb man har. Jeg er avhengig av å følge med på mange ting, snakke med mange, fange opp temaer folk snakker om. Å ha teamsmøter gjør at jeg snakker med mange av de samme folka, all den infoen jeg vanligvis snapper opp eller får i prat før og etter møter, ved kaffemaskinen etc er nå helt borte.

Anonymkode: e3483...8af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke vært diskutert veien videre ifht hjemmekontor hos oss. Men de tillitsvalgte har tatt opp åpne  landskap for å sette de på agendaen når et kontor skal ha nye lokaler.

Jeg hater å sitte på hjemmekontor. Jeg har en liten leilighet uten mulighet til å ha en ordentlig arbeidsplass. Hadde dette skjedd da jeg hadde problem med ryggen hadde jeg vært sykemeldt nå. 

Anonymkode: 12c92...dc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har lurt på det samme. Hvorfor ties det ihjel? Hva er det de er redde for? Er det gøy å la alle vente i usikkerhet? Er det noen som er redde for posisjonene sine eller noen øverst som er tjent med at alt går tilbake til slik det var rent økonomisk? Hvem motarbeider noe som åpenbart er både samfunnsøkonomisk- og bedriftsøkonomisk lønnsomt. Hvorfor? 

Kontroll. Pluss at en del ledere er ofte mer fysisk på arbeidsplassen og ønsker at sine undersåtter skal være det og.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet hjemmefra siden mars 2020. Det har ikke blitt satt i gang noe konkret for å finne ut hvordan ting blir fremover når pandemien brenner ut, men de tillitsvalgte har begynt å løfte temaet og krever at det må på plass retningslinjer for hjemmekontor i normaltilstand. Selv ønsker jeg å fortsette å jobbe 2-3 dager uka hjemme, hvis jeg må tilbake på kontoret 100% kommer jeg til å se meg om etter annen jobb. Jeg har små barn og hverdagslogistikken er så mye enklere når jeg slipper å transportere meg frem og tilbake fra jobb, dette til tross for at jeg ikke har lang reisevei. Jeg bor i et lite rekkehus og har en arbeidsplass i stua, på ingen måte en optimal arbeidsplass, men det er allikevel å foretrekke. 

Anonymkode: f9140...992

• Liker 4
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Et lite apropos til dette: for min mentale helses skyld og for å skille mellom jobbtid og privat har jeg kledd meg som om jeg var på jobb selv om jeg ikke har gått ut av huset.

Høres veldig lurt ut. I dag ble det enkel sminke, stoffbukse og en løs skjorte, tror jeg må fortsette med det fremover nettopp pga den mentale helsen 😅 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et eget rom i huset vårt som kun fungerer som kontor. Har stor kontorpult, god kontorstol, store pc-skjermer osv.så alt i alt er fasilitetene like gode som på jobb.

Jeg ELSKER hjemmekontor!!! Har fått et nytt liv pga det. Jeg kan stå opp kl.06:15 istedenfor 05:15, og sparer penger og tid i reising hver dag. Jeg får også hentet barnet mitt tidligere i barnehagen enn jeg kunne før og min mann som leverer i bhg om morgenen, kan levere senere enn vanlig. Dermed får barnet kortere dager og dette har hatt en positiv effekt på nattesøvnen hennes (og vår). Hun sover nå natten igjennom. Før var det ofte oppvåkninger og hun var så sliten at hun sovnet på sofaen da hun kom hjem fra barnehagen. 

Jeg jobber i et åpent kontorlandskap, og det er ufattelig mye kakling og støy der. Kjenner jeg får konsentrert meg mye bedre på hjemmekontor. Vi har hatt en anonym spørreundersøkelse om hvordan vi trives på hjemmekontor, og her var over halvparten veldig positive. Føler likevel at sjefen vår fokuserer mest på det negative og tar mest hensyn til de som ikke liker hjemmekontor, og fremhever de negative sidene ved det. Nå er det satt ned en arbeidsgruppe som skal se på hvordan de kan få folk raskest mulig tilbake på kontoret og dette skal skje i løpet av sommeren. Det blir nok neppe hjemmekontor som fritt valg på min arbeidsplass desverre :( 

Anonymkode: f5355...62e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...