Gå til innhold

Arbeidstaker som jeg tror har det litt-veldig-vanskelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg er leder i en bedrift. Vi er åtte ansatte, hvorav en heltidsansatt er sykemeldt på tiende måneden. Har hatt grei dialog hele veien, om tilrettelegging, og hvordan komme tilbake til jobb. Han har noen fysiske utfordringer, men jeg har trodd at dette var i ferd med å løse seg. Jeg har vært inne på tanken på at det kan være noe psykisk inni bildet her, arbeidstaker nekter og da har jeg ikke gjort noe mer.

så i dag da, ringer han og forteller at han er forfulgt. Biler i flertall kjører sakte forbi bolig, og det har sammenheng med hvor han jobber. Jeg ble jo satt ut og lurte på hvorfor han tenkte det. Nei, fordi det spilte ingen rolle om han byttet klær(som de ikke skulle kjenne han igjen), de kjørte sakte  forbi boligen likevel. Jeg skjønner jo nå at her er noe helt gale. Men hva kan jeg gjøre nå? Er det greit å sende en bekymringsmelding til hans fastlege? Skal jeg late som ingenting? Jeg får jo vondt av han, for jeg forstår jo at her fungerer ikke alt som det skal.

Anonymkode: 0a951...bd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper så inderlig at du ikke er sjefen hans. Man legger ikke ut sånt på nettet slik at alle kan lese. Her har du brutt taushetsplikten så til de grader. 

Anonymkode: 7d920...633

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du sender en bekymringsmelding til fastlegen. Du kan også kontakte legevakten og gi uttrykk for bekymring der også, eventuelt tips-telefon i kommunen/dps vedr. psykisk helse. Kan høres ut som vedkommende er i behov av akutthjelp. 

Anonymkode: 91e5e...bcb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg håper så inderlig at du ikke er sjefen hans. Man legger ikke ut sånt på nettet slik at alle kan lese. Her har du brutt taushetsplikten så til de grader. 

Anonymkode: 7d920...633

Jeg har selvfølgelig ikke kommet med reelle fakta. Jeg har pyntet på sannheten, og ingenting av dette kan bli gjenkjent. Men essensen er den samme. Og jo, jeg er sjefen hans, og vil han bare vel. Hadde han lest dette hadde han ikke visst at jeg skrev om han. Poenget er at han er åpenbart psykisk syk, og jeg trenger hjelp til å vite hvor jeg kan ta tak for å hjelpe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har endret historien såpass mye at den ikke er gjenkjennelig. 

Arbeider selv som leder. Ville ringt på ny til den ansatte i morgen for å forhørt meg litt mer om tilstanden hans/hennes. 

Ville også funnet andre i bedriften for å støtte meg på. Har du en leder du kan snakke med? Eller en HR? Eventuelt kan du kanskje rådføre deg med bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: 80b96...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper du har endret historien såpass mye at den ikke er gjenkjennelig. 

Arbeider selv som leder. Ville ringt på ny til den ansatte i morgen for å forhørt meg litt mer om tilstanden hans/hennes. 

Ville også funnet andre i bedriften for å støtte meg på. Har du en leder du kan snakke med? Eller en HR? Eventuelt kan du kanskje rådføre deg med bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: 80b96...0ea

Ikke jeg, og ikke han, hadde gjenkjent den historien jeg kom med. Sånn sett lite troverdig, men det som kom var veldig mye verre enn det jeg skrev. Hva kan jeg si til den ansatte da, hvordan går det egentlig? Da svarer han bare: bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten og forhøre deg. Hvis det ikke er stor pågang kan kanskje en ambulanse/politi kjøre innom. Hvis det er skikkelig gale trenger han jo kanskje hjelp og bli innlagt på psykiatrisk.  

Du trenger jo ikke si du er lederen hans, men en bekjent som fikk en telefon. Si du synes alt virker rart og at du er bekymret for at han er psykotisk og evt kan komme til å skade seg selv/være til fare for andre (alt ettersom hva den ekte historien er).

Anonymkode: 7ce3d...01f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...