skrue Skrevet 21. mai 2021 #21 Skrevet 21. mai 2021 Jeg ser mange unødvendig bruker leca der det ikke er noe poeng. Om potten har hull helt nederst slik at vann ikke kan samle seg i potten samt at man ikke bruker en skål under så har leca ingen mening. Om det kan dannes et stående vannlag nederst er det ikke noe vits mer mer leca enn hvor høyt vannet kan stå. Jeg bruker så mye jord som mulig, men om potten er veldig stor i forhold til det som skal stå i den kan man jo alltids bruke noe som reduserer jordbehovet (feks en bøtte satt oppned).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #22 Skrevet 21. mai 2021 Har forresten noe jord jeg kjøpte for snart 2 år siden. I en sekk fortsatt.. kan den brukes nå? Anonymkode: 0b9ac...f0d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #23 Skrevet 21. mai 2021 Frøkensina skrev (12 timer siden): Røtter kan man manipulere, dra ut og trimme ved planting hvis du vil ha noe større enn margeritten 😊 Kan du forklare nærmere? Til dere som nevner bøtte eller isboks nederst: Nettopp noe sånt jeg tenkte var lurt ja. En isboks opp ned eller noe.. Skal jeg gidde å ta jorda ut, legge en slags duk (hvor kjøpe? Plantasjen, felleskjøpet, europris?) på lecaen, og så helle jord på igjen? Eller er det ikke så nøye, men lurt å huske til neste gang. Takk for tips angående margeritter som vokser seg store om de står i mye jord og har god plass. Mine tidligere stakkars planter har ikke vart særlig lenge. Har bare hatt de i en liten krukke på verandabordet før. Bør jorda alltid være litt fuktig, eller er det greit at den er ganske tørr før den vannes? Bør de skjermes for stekende sol? Hva med asters, lobelia og stemor? Kan dere gi råd for hvordan disse kan holde seg godt? Tenkte å kjøpe lobelia ferdig i ampel. Og plante flere små stemor sammen i stor potte. Samme med asters.. Takk for svar alle sammen! Anonymkode: 0b9ac...f0d
Frøkensina Skrevet 21. mai 2021 #24 Skrevet 21. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan du forklare nærmere? Til dere som nevner bøtte eller isboks nederst: Nettopp noe sånt jeg tenkte var lurt ja. En isboks opp ned eller noe.. Skal jeg gidde å ta jorda ut, legge en slags duk (hvor kjøpe? Plantasjen, felleskjøpet, europris?) på lecaen, og så helle jord på igjen? Eller er det ikke så nøye, men lurt å huske til neste gang. Takk for tips angående margeritter som vokser seg store om de står i mye jord og har god plass. Mine tidligere stakkars planter har ikke vart særlig lenge. Har bare hatt de i en liten krukke på verandabordet før. Bør jorda alltid være litt fuktig, eller er det greit at den er ganske tørr før den vannes? Bør de skjermes for stekende sol? Hva med asters, lobelia og stemor? Kan dere gi råd for hvordan disse kan holde seg godt? Tenkte å kjøpe lobelia ferdig i ampel. Og plante flere små stemor sammen i stor potte. Samme med asters.. Takk for svar alle sammen! Anonymkode: 0b9ac...f0d Det jeg mente var om du kjøper en plante som har større rot/jordklump enn potten din så kan du forsiktig brekke av litt av den jorda/røttene for å få plasss bare du sørger for at den får med seg nok friske røtter. Siden potten din har ca 20 liter jord nå så trenger du ikke begrense deg til en margeritt, var det jeg tenkte da. Men om du er superglad i margeritter og vil at den skal bli stor over sommeren så er det jo bare å la den bli der. Du må ikke ta ut jorden og gjøre ting på nytt med lecaen for å kunne bruke den på nytt, du kan godt spa ut en del av den gamle jorda og erstatte med ny til neste pr og bare la lecaen være der nederst og gjøre jobben sin. Har hatt det sånn i mange krukker og potter jeg i allefall. Jeg har ikke hatt margeritter så ofte så er litt usikre på vanningen, tror ikke de liker det konstant stående vått, så kanskje la de tørke lett opp mellom vanning. Stemor er veldig greie og om man har glemt å vanne så kan man som regel redde de når det synes 😅 Hva med en potterose i krukka di? Den kan bli veldig fin over sommeren og kanskje den overlever vinteren også. Endret 21. mai 2021 av Frøkensina Skrivefeil!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #25 Skrevet 21. mai 2021 Margeritter skal ha godt med vann og gjødsel. Mine har stått i solsteken det meste av dagen, det er skygge der på kvelden. Asters og stemorsblomst går fint å sette sammen. De skal ha gjennomsnittlig med vann og gjødsel. De kan stå slik som margeritter. Lobelia skal ha mye vann og mye gjødsel. Jeg pleier å plante om de amplene du får kjøpt blomster i, men om det er nødvendig vet jeg faktisk ikke. Anonymkode: 6e4db...725
Leo Skrevet 21. mai 2021 #26 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Margeritter skal ha godt med vann og gjødsel. Mine har stått i solsteken det meste av dagen, det er skygge der på kvelden. Asters og stemorsblomst går fint å sette sammen. De skal ha gjennomsnittlig med vann og gjødsel. De kan stå slik som margeritter. Lobelia skal ha mye vann og mye gjødsel. Jeg pleier å plante om de amplene du får kjøpt blomster i, men om det er nødvendig vet jeg faktisk ikke. Anonymkode: 6e4db...725 De amplene er knøttsmå så jeg vil påstå at det er nødvendig. I hvert fall hvis du vil at plantene skal holde seg fine og vokse ut over sommeren.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #27 Skrevet 21. mai 2021 Leo skrev (1 time siden): De amplene er knøttsmå så jeg vil påstå at det er nødvendig. I hvert fall hvis du vil at plantene skal holde seg fine og vokse ut over sommeren. Hva plantes de over i? Hvor stor krukke? Synes de er fine når de henger opp, men har ikke sett store ampler. Men lobeliaen er jo veldig flott, vil gjerne ha den utover sommeren. Hvor setter man alle krukkene? Har to barn under 3 år, så det bør være litt i høyden. Tenkte på krukker som henges på veggen, men har ikke sett særlig store sånne.. Evt. noe som er veldig stødig på bakken. Bor i 1.etg med rekkverk rundt verandaen, vil gjerne at blomstene skal vises utenfra og. Anonymkode: 0b9ac...f0d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #28 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva plantes de over i? Hvor stor krukke? Synes de er fine når de henger opp, men har ikke sett store ampler. Men lobeliaen er jo veldig flott, vil gjerne ha den utover sommeren. Hvor setter man alle krukkene? Har to barn under 3 år, så det bør være litt i høyden. Tenkte på krukker som henges på veggen, men har ikke sett særlig store sånne.. Evt. noe som er veldig stødig på bakken. Bor i 1.etg med rekkverk rundt verandaen, vil gjerne at blomstene skal vises utenfra og. Anonymkode: 0b9ac...f0d Jeg har litt store veggkrukker, men kjøpte dem for mange år siden. Plantene blir store og fine om de får nok næring. Har også store hengeampler med petunia, de blir veldig store og blomsterrike, men jeg er ikke sparsom med gjødsel. Anonymkode: 26153...27e
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 21. mai 2021 #29 Skrevet 21. mai 2021 Jo mer jord du bruker jo sjeldnere trenger du å vanne plantene. Noen planter har lange og dype røtter mens andre har kortere røtter. Utfra type vekst man har så kan man også velge pottestørrelse og jordmengde.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #30 Skrevet 21. mai 2021 Timeplan skrev (På 20.5.2021 den 20.55): Man pælmer på med stein eller leca. Da kan det også være lurt å plassere et stykke tøy/vanningsduk/barkduk eller lignende mellom leca og jord. Hvorfor tøy mellom leca og jord? (Spør for å lære). Anonymkode: 2d44b...6d8
Frøkensina Skrevet 21. mai 2021 #31 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor tøy mellom leca og jord? (Spør for å lære). Anonymkode: 2d44b...6d8 Det er vel mest for å kunne bruke lecaen omigjen. Jeg har i allefall ikke merket noen forskjell på dreneringen om man har tøy mellom eller ikke. Jeg bruker heller ikke leca i alle potter. For å hindre at potten tetter seg ved hullet kan man ha et potteskår over hullet og for bedre drenering av jorden kan man blande den med sand/grus.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #32 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor tøy mellom leca og jord? (Spør for å lære). Anonymkode: 2d44b...6d8 Du unngår at jorda og lecaen blander seg, og du får også et lag som holder litt på vannet. Jeg foretrekker å fylle leca eller småstein i gamle strømpebukser, sette en form for beholder i, og kveile strømpebuksen rundt. Dekker over med en bit stoff, feks fra et gammelt håndkle eller laken, slik at jorda holder seg på plass, og vannet som samler seg i beholderen trekker seg opp. Da slipper jeg leca over alt når jeg bytter jord, og jeg slipper å vanne så ofte. Anonymkode: d1cac...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå