Gå til innhold

Hva har man under jord og leca i blomsterkrukka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle plante noe i en litt stor krukke i dag. D gikk med over en halv sekk med jord, over et ganske stort lag med lecakuler. Ikke før etter at jeg hadde hellt alt i potta tenkte jeg på at d må jo være vanlig å fylle med noe annet nederst??

Så ikke unødvendig mye jord brukes? Tenker på krukker på en halvmeters høyde f.eks, som bare har plass til en vanlig pottemargeritt f eks, på ca 15 cm ø. La oss si 5-10cm leca, 15-20cm jord. Da gjenstår 20cm.. Man peiser vel ikke bare på med jord?

Noen som gar peiling?

Anonymkode: 0b9ac...f0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leca. Grus. Steiner. Knuste potteskår. 

Anonymkode: 70fc9...3d7

Skrevet

Mer jord er da bare bra. Sterkere røtter og bedre tilgang på næring.

Hvis du vil kan du legge leca i bunnen også.

Gjest Timeplan
Skrevet

Man pælmer på med stein eller leca. Da kan det også være lurt å plassere et stykke tøy/vanningsduk/barkduk eller lignende mellom leca og jord.

Skrevet

kvister, brask og hva som helst annet som blir til jord, kan du også fylle med.

AnonymBruker
Skrevet
Timeplan skrev (1 minutt siden):

Man pælmer på med stein eller leca. Da kan det også være lurt å plassere et stykke tøy/vanningsduk/barkduk eller lignende mellom leca og jord.

Hva slags tøy f.eks? Del av gammel tskjorte? Hvorfor? Er ikke noe stein her hvor jeg bor. Bare asfalt.. Synes det er himla dyrt å styre med blomster da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags tøy f.eks? Del av gammel tskjorte? Hvorfor? Er ikke noe stein her hvor jeg bor. Bare asfalt.. Synes det er himla dyrt å styre med blomster da

Noe uorganisk, som ikke råtner. Nylonstrømper for eksempel.

Anonymkode: 6bea7...1ce

Skrevet (endret)

Du sier det bare er plass til en pottemargeritt på toppen, men selv om denne krukka er smal så kan du jo fint ha en større/frodigere plante i den nå som den har mye jord i seg! Det ville jeg gjort i allefall. Ellers fra start er det jo mulig å fylle opp med alt mulig egentlig om du bare skal ha en plante på toppen med lite jord. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Skrevet

Lik.

Skrevet

Røtter kan man manipulere, dra ut og trimme ved planting hvis du vil ha noe større enn margeritten 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får 40 liter med leca for 200 kroner. Den trenger du bare å kjøpe én gang per potte, den må ikke byttes ut hvert år. 

Uorganisk tøy som ikke kan råtne, som nevnt over her. Dette er for at jorden ikke skal renne mellom lecakulene når du vanner eller når det regner. 

Anonymkode: 208b1...b09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får 40 liter med leca for 200 kroner. Den trenger du bare å kjøpe én gang per potte, den må ikke byttes ut hvert år. 

Uorganisk tøy som ikke kan råtne, som nevnt over her. Dette er for at jorden ikke skal renne mellom lecakulene når du vanner eller når det regner. 

Anonymkode: 208b1...b09

Hvor mye koster vanningsduk/barkduk? Hvor store er disse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye koster vanningsduk/barkduk? Hvor store er disse?

For å skille leca fra jord trenger man egentlig ikke en egen duk, et gammelt stykke tøy (eller gamle truser som gartneren på Hagen min sa) holder lenge. 

Skrevet (endret)

Til mindre krukker/balkongkasser holder det med noen gamle strømpebusker. Da heller du lecaen oppi strømpene og knyter igjen, så er det lett å bruke de om igjen.

Endret av Frøkensina
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om krukken er veldig mye større enn hva plantene trenger av jord, så hender det seg jeg legger tomme isbokser eller annet i bunn.

Men stort sett er det smart med så mye jord som mulig. Da får plantene store rotsystem, og tørker ikke så lett ut. Spesielt i sterk sol og vind setter en pris på å godt med jord til å holde på vann. Tørker ut fortere enn en skulle tro.

Nederst i krukken, og mellom jord og leca, bruker jeg fiberduk. Koster ca 100 kr for en pakke? Men da har du i mange år. 

Anonymkode: ba5cd...5df

• Liker 2
Skrevet

Det vanlige er å "peise på" med jord fordi selv det som nå er en liten pottemargeritt kommer til å trenge plass til røttene etter hvert som den vokser og i hvert fall hvis du vil at den skal holde seg fin til frosten tar den til høsten. En annen ting er at hvis du bare har noen få liter jord i potta så vil den tørke ut mye fortere og spesielt hvis den står på en balkong hvor det blir veldig varmt på fine solskinnsdager. Da tørker 10 - 15 liter jord i løpet av noen timer og hvis du har brukt en halv sekk så vil det vanligvis bety ca. 20 liter. 

Når det er sagt så har jeg langt større ting enn en liten "pottemargeritt" i høye potter som rommer 20 - 25 liter jord. Røttene tilpasser seg potta etter hvert som planten vokser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skulle plante noe i en litt stor krukke i dag. D gikk med over en halv sekk med jord, over et ganske stort lag med lecakuler. Ikke før etter at jeg hadde hellt alt i potta tenkte jeg på at d må jo være vanlig å fylle med noe annet nederst??

Så ikke unødvendig mye jord brukes? Tenker på krukker på en halvmeters høyde f.eks, som bare har plass til en vanlig pottemargeritt f eks, på ca 15 cm ø. La oss si 5-10cm leca, 15-20cm jord. Da gjenstår 20cm.. Man peiser vel ikke bare på med jord?

Noen som gar peiling?

Margritter blir utover sommeren som en liten busk, når de får vokst seg til. Har tradisjon med margritter :) 

Bruker en stor krukke som høres nokså maken ut, og det er en jeg prioriterer mye jord i. Den fylles virkelig tett med røtter.

Margeritter som vi kjøper i butikken er behandlet med veksthormon, for at plantene skal holde seg små og tette, og se lekre ut i butikken. De vil vokse seg mye større etterhvert som det skylles ut, og de står i god jord med mye plass :) 

Anonymkode: ba5cd...5df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

betaler du porto så skal jeg sende deg et tonn med stein 

Anonymkode: 690be...fec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å legge et godt lag med leca, en gammel t-skjorte eller gammelt håndkle eller lignende før jeg fyller opp med jord og planter. Da vokser de og blir så tette og fine.

Anonymkode: 6e4db...725

AnonymBruker
Skrevet

Peis på med leica og jord. Du kan bruke begge deler igjen til neste år 

Anonymkode: e94fe...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...