Gå til innhold

Fartskontroll: Har politiet lov til dette?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De står seriøst 20 meter foran 80-sonen og hanker inn biler i slutten av 60-sonen. Tofeltsvei, hvor 60-sonen går over til 80.

Hvordan i alle dager kan dette ha noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre? Dette er jo åpenbart kun for å sope inn penger!

Anonymkode: 35a61...dba

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært så jævlig flau hvis jeg var polititjenestemann, og måtte stå sånn og plage folk over nada.

Anonymkode: 35a61...dba

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør jo noe ulovlig, så det er helt greit at politiet gjør det!

Anonymkode: b1d8b...570

  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke 80 før 20 meter fram? 

Anonymkode: 5cc39...b11

  • Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Antageligvis er det et problem med hastigheten akkurat på den strekningen du refererer til der folk øker farten før 60-sonen slutter. Bor det folk i dette området?

I motsetning til hva de fleste mener så jobber ikke UP ut fra at de skal håve inn så mye penger som mulig og det er en grunn (god eller dårlig) til at 60-sonen slutter der den gjør. 

Anonymkode: 403c5...d2a

  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har de. Har du lov å kjøre 80 i 60 sona? Nei.

Anonymkode: addf6...a68

  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

De måler vel ikke farten akkurat der de står. Laser måler vel kanskje 40 meter unna, så da er det egentlig "seriøst" 60 meter.

Anonymkode: 842a9...187

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når mener du at man skal øke farten, da? Så lenge man vet det blir 80 lenger fremme, så kan man bare gi på? 

Er det med en gang man ser skiltet? 60 meter før? 20 meter før? 

Eller tror du det muligens er tenkt sånn at man skal øke farten etter man har kjørt inn i 80-sona 🤔

Hvis de står 20 meter før skiltene, så måler de uansett farta di lenger unna. Så hvis du var en av de som fikk bot nå, så har du kjørt for fort lenge før 80-sona. Du får heller tenke at dette har du råd til, og at du har kjørt for fort mange ganger uten å bli straffet. Forhåpentligvis uten andre skikkelige konsekvenser også. 

Anonymkode: bf29a...42f

  • Liker 6
Skrevet

Fartskontroller har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det har med et budsjett. Så for å fylle budsjettet er det viktig å være der de kan ta inn flest mulig uten at det nødvendigvis trenger å bli tryggere i trafikken av den grunn.

  • Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De står seriøst 20 meter foran 80-sonen og hanker inn biler i slutten av 60-sonen. Tofeltsvei, hvor 60-sonen går over til 80.

Hvordan i alle dager kan dette ha noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre? Dette er jo åpenbart kun for å sope inn penger!

Anonymkode: 35a61...dba

De kan ha målt deg flere hundre meter tidligere. Og de har en sikker plass for å stoppe bilister som har brutt fartsgrensen. Ja de kan stoppe deg og gi deg forelegg. 

Det samme skjer hvis du kjører forbi en fotoboks. 

Gjest Rocka69
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (6 minutter siden):

Fartskontroller har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det har med et budsjett. Så for å fylle budsjettet er det viktig å være der de kan ta inn flest mulig uten at det nødvendigvis trenger å bli tryggere i trafikken av den grunn.

Du burde ikke være bak rattet.

Skrevet

Det er jo ikke tillatt å kjøre over gitt hastighet, før oppheving eller annen hastighet, er passert. Så de er i sin fulle rett til å gjøre det. Dessuten vil jeg nok tro at selve målingen er blitt gjort mye lengre inn i sona.

 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Antageligvis er det et problem med hastigheten akkurat på den strekningen du refererer til der folk øker farten før 60-sonen slutter. Bor det folk i dette området?

I motsetning til hva de fleste mener så jobber ikke UP ut fra at de skal håve inn så mye penger som mulig og det er en grunn (god eller dårlig) til at 60-sonen slutter der den gjør. 

Anonymkode: 403c5...d2a

Det er motsatt: 60-sone som går over til 80-sone. Politiet står rett før 80-sonen og tar de som speedet opp for tidlig. Tofeltsvei (totalt 4 i begge retninger) hele veien, ingen bebyggelse rundt. Så nei, dette har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre, bare reinspikka landeveisrøveri, flisespikkeri og plaging av alminnelige mennesker.

Anonymkode: 35a61...dba

  • Liker 1
Skrevet
Rocka69 skrev (6 minutter siden):

Du burde ikke være bak rattet.

Han burde ikke ha stemmerett eller Internett heller 😉

  • Liker 8
Skrevet
Rocka69 skrev (1 time siden):

Du burde ikke være bak rattet.

Ok utdyp.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Fartskontroller har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det har med et budsjett. Så for å fylle budsjettet er det viktig å være der de kan ta inn flest mulig uten at det nødvendigvis trenger å bli tryggere i trafikken av den grunn.

Vel, fart er vel den største bidragsgivende faktoren til alvorlige trafikkulykker, så litt trafikksikkerhet er det jo i å redusere farten. 

Anonymkode: 73ac2...3af

  • Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, fart er vel den største bidragsgivende faktoren til alvorlige trafikkulykker, så litt trafikksikkerhet er det jo i å redusere farten. 

Anonymkode: 73ac2...3af

Hva er best mtp. trafikksikkerhet: "Å stå på et sted der det ikke utgjør noen forskjell på trafikksikkerhet om du ute på landet blir målt i 60 kontra 80? eller ved en barneskolde eller boligfelt der det ferdes barn?" Ved sistnevnte ønsker ikke politiet å stå  fordi trafikktrykket er ikke stort nok. Men på motorveien ferdes de omtrent hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv said:

Hva er best mtp. trafikksikkerhet: "Å stå på et sted der det ikke utgjør noen forskjell på trafikksikkerhet om du ute på landet blir målt i 60 kontra 80? eller ved en barneskolde eller boligfelt der det ferdes barn?" Ved sistnevnte ønsker ikke politiet å stå  fordi trafikktrykket er ikke stort nok. Men på motorveien ferdes de omtrent hele tiden.

Kan jo også argumentere at det ikke er farten som er problemet ved barneskoler, kanskje heller uoppmerksomhet. Fart er vel et større problem på motorveger

Anonymkode: 73ac2...3af

  • Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Ok utdyp.

Holdninger om at fartskontroller er bare for å dra inn penger, og har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre.

Vel gled deg til fremtiden. Nye biler som typegodkjennes i EU som skal selges fra 2022, og ikke utrykningskjøretøy, vil måtte ha en GPS styrt fartsholder som gjør bilen aldri vil kunne gå over fartsgrensen på et hvert sted. Dvs en Bugatti Chiron og en Toyota Aygo vil i en 80 sone aldri kunne kjøre mer enn 80 km/t. 

I tillegg så skal veimyndigheter kunne justere fartsgrenser dynamisk, så om en vei har 90 km/t om natten, så har den kanskje bare 50 km/t om dagen. 

Prøver du å bypasse denne fartsperren, så vil bilen gi varsler om dette til fabrikanten og veimyndigheter - og bilen blir ulovlig å bruke. Man også tenke seg en hacking av denne enheten vil medføre at bilen ikke vil starte lengre uten at den må verksted.

Så på et eller annet tidspunkt i fremtiden vil fartskontroller fra politi eller fotobokser blir unødvendig - fordi bilen SKAL overstyre deg som sjåfør når det gjelder fart. 

Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft slik at biler som er solgt i år eller tidligere vil ikke tvunget til å ha fartsperre. Så du få satse på veteranbiler hvis du skal bryte fartsgrenser.

Og det er ting på gang som gjør at du får også dynamiske veier - dvs at veier blir sperret for deg i privatbil i gitte tidsrom der kollektivtransport blir prioritert. EU har gjort vedtaket, men det tar noen år for å etablere smarte veier. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Fartskontroller har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det har med et budsjett. Så for å fylle budsjettet er det viktig å være der de kan ta inn flest mulig uten at det nødvendigvis trenger å bli tryggere i trafikken av den grunn.

Teknisk sett er det snakk om budsjett og penger, en ulykke koster fort samfunnet mange millioner av kroner. Flere titals millioner om noen blir skadet for livet.

https://www.rbnett.no/lokal/molde/article363997.ece#:~:text=Det koster nesten 23 millioner,koster over 30 millioner kroner.

Bøtene som kreves inn under en fartskontroll tror jeg ikke engang dekker up sine utgifter ved å holde en kontroll.

Anonymkode: 6a776...2fc

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...