AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Har en sånn ekkel følelse i munnen hele tiden som gjør at jeg føler for å pusse tenner eller spise noe friskt.. Ikke noen spesifikk metallsmak eller vond smak, bare kjennes som munnen på en måte er uren. Vanskelig å forklare, men er det noen andre gravide som kjenner på noe av det samme og evt har noen gode råd? Per nå er det kun tannpuss eller å spise noe som hjelper.. Anonymkode: f0183...a03 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Har hørt det er et corona-symptom Anonymkode: c1551...a22
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Munntørrhet er en vanlig bivirkning på en del medisiner og hormoner i svangerskapet kan også påvirke dette. Når man ikke har vanlig spyttproduksjon trives bakterier lettere,man får lettere problem med tennene og tannkjøttet og munnen føles skitten. Det finnes flere produkter på apotek som kan hjelpe Jeg har hatt det i begge svangerskap i tillegg til at jeg bruker medisiner som har det som bivirkning, så kjenner absolutt til det! Anonymkode: 2967b...cac
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Har hatt en ekkel smak i munnen hele svangerskapet. Hjelper ikke å pusse tenner, spise eller drikke. Skikkelig ubehagelig og hjelper ikke akkurat på kvalme legen sier det kan komme av magesyre, selv om man ikke har dirkete halsbrann Anonymkode: 1a897...7d7
Fiffig Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Metallsmak? Det har jeg og. Typisk symptom, visstnok. Derfor tannhygiene er ekstra viktig under graviditet.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Hun skriver jo ikke metallsmak i innlegget Men enig i at det også er vanlig, i perioder blør man lett lity i tannkjøttet fordi slimhinnene blir skjøre og blod smaker metall. Sure oppstøt og halsbrannn som nevnt er jo også veldig vanlig, jeg kjenner mest på det som en sur klump i halsen som blir bedre av å spise yoghurt og drikke kakao, samt ta novaluzid fra apotek. Du kan jo prøve deg litt frem, TS, kanskje noe hjelper? Det er ihvertfall ikke uvanlig å føle seg rar i munnen som gravid! Jordmor kan også komme med råd. Anonymkode: 2967b...cac
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #7 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har hatt en ekkel smak i munnen hele svangerskapet. Hjelper ikke å pusse tenner, spise eller drikke. Skikkelig ubehagelig og hjelper ikke akkurat på kvalme legen sier det kan komme av magesyre, selv om man ikke har dirkete halsbrann Anonymkode: 1a897...7d7 Samme her! Anonymkode: 2753b...bf9
MiaHI Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Jeg er nå i uke 27 og har hatt det på samme måte stort sett hele svangerskapet. Pusser tenner og tunga i snitt 4 ganger daglig. Føler jeg smaker det ekle hvite belegget på tunga hvis det er for lenge siden tannpuss. Utrolig ekkelt😅 Tannpuss og tyggis i krise er min redning.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #9 Skrevet 21. mai 2021 Har det også sånn. Ikke metallsmak, men kanskje heller en «avsmak» som gjør at jeg får behov for å ta meg en tyggis eller pusse tennene hele tiden. Anonymkode: b8579...3dc
jaromei Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Jeg hadde også dette i mitt første svangerskap, men heldigvis bare et par dager her og der. Det var grusomt, og det eneste som hjalp for meg var å konstant tilføre noe som smakte mer eller bedre. Ble mye tyggis, og mange slurker med saft de dagene. Hvis det ikke gir seg, er det nok lurt å ta en prat med legen
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Takk for svar alle🙏 Godt å høre det er flere som kjenner på dette. Får for tyggis og pastiller nå og ser om det går over😊 Anonymkode: f0183...a03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå