Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk vel som det måtte gå, 5 års utdanning og ingen jobb. Tips til omskolering som en samfunnsviter kan passe til? Ønsker trygg jobb og grei lønn.

Anonymkode: ef8df...421

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du søkt? 

Anonymkode: c8890...a71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge har du søkt? 

Anonymkode: c8890...a71

Ett år.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke typisk saksbehandler i NAV eller kommunen dere blir?

Anonymkode: 566ec...fbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv begynte jeg på arkiv og samlingsforvaltning. Bachelor. Krysser fingrene for at det leder til jobb da det er langt mer praktisk. Alt jeg har studert tidligere har vært rimelig abstrakt. Har master fra før.

Anonymkode: 4b058...eec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har da master? Kan jobbe på NAV, på SSB, i direktorater avhengig av retning og fordypning... samfunnsviter er jo så mangt. Selv tok jeg ph.d. og jobber som forsker. Fikk jobb før jeg disputerte.

Anonymkode: 69d50...df3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har da master? Kan jobbe på NAV, på SSB, i direktorater avhengig av retning og fordypning... samfunnsviter er jo så mangt. Selv tok jeg ph.d. og jobber som forsker. Fikk jobb før jeg disputerte.

Jo takk, jeg vet naturligvis hvor man i teorien KAN jobbe, men hvor man får jobb i praksis er gjerne noe ganske annet. Jeg jobber feks fremdeles på butikken jeg har hatt som sidejobb ved siden av studiene, og kommer meg foreløpig ingen vei...

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo takk, jeg vet naturligvis hvor man i teorien KAN jobbe, men hvor man får jobb i praksis er gjerne noe ganske annet. Jeg jobber feks fremdeles på butikken jeg har hatt som sidejobb ved siden av studiene, og kommer meg foreløpig ingen vei...

Jeg har flere samfunnsvitervenner med master som jobber disse stedene. Basert på måten du svarer er det kanskje holdningen din som gjør at du ikke får jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har flere samfunnsvitervenner med master som jobber disse stedene. Basert på måten du svarer er det kanskje holdningen din som gjør at du ikke får jobb.

Oh. LEGG AV VA...................

Anonymkode: 4b4b6...447

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kjære vene, det er lov å være oppgitt etter ett år med søking. Det er lett å sitte der å være arrogant når du tydeligvis hadde en tradisjonell og enkel vei til fast jobb. Alle har ikke hatt det på den måten, uten at det trenger å være noe galt med holdningen. Forventet du at noen med mastergrad, som startet en tråd om om skolering, hadde behov for det meningsløse tipset ditt om å søke jobb i NAV? Du tror ikke dette er noe TS har tenkt på eller? Makan. 

Du er kanskje intelligent, men du trenger å jobbe med hvordan du møter andre mennesker. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Er nok lettere om du har en mer spesifisert utdanning. Jeg har selv bachelor innen samfunnsvitenskapelige fag og tok en master innen Fysisk Planlegging. Jeg jobber som saksbehandler i kommune innen byggesak, er også mulig å få jobb som arealplanlegger. Det er lett å få jobb så lenge du er flyttbar til den første jobben.Er nok mulig å ta noen relevante emner siden du allerede har en samf.vit master feks: https://www.himolde.no/studier/program/berekraftig-byutvikling/index.html

Passer om du har interesse for samfunn, byutvikling, landskap o.l

Anonymkode: c22bd...9e8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva med å ta PPU? Det er ettårig og med en mastergrad vil du bli lektor i samfunnsvitenskap.

Endret av Zooey
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (1 time siden):

Hva med å ta PPU? Det er ettårig og med en mastergrad vil du bli lektor i samfunnsvitenskap.

Ta gjerne noen jobber som vikarlærer først for å se om læreryrket er noe for deg. Det passer ikke for alle.

Anonymkode: f61a6...267

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gikk vel som det måtte gå, 5 års utdanning og ingen jobb. Tips til omskolering som en samfunnsviter kan passe til? Ønsker trygg jobb og grei lønn.

Er i samme båt som deg TS. Ble ferdig i fjor vår og søker på alt som er, men ikke lett i disse tider. Særlig om man ikke mestrer jobbintervjuene særlig godt slik som meg (har sosial angst). Er vanskelig situasjon å være i når livet blir satt sånn på vent. 

Har startet ett mini enkeltmannsforetak det kanskje kan bli noe mer av, jobber litt veldedig og tar enkeltemner på si innimellom jobbsøkingen. Jeg merket at det var ikke sunt for meg å bare være jobbsøker da det tærer på psyken i lengden. 

Anonymkode: d0024...084

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er for seint nå, men jeg tenker det hadde vært bedre å ta samfunnsvitenskapelig etter at man har tatt en annen utdanning som sikrer jobb. Alt håp er allikevel ikke ute. Samf vit kan fint kombineres med ingeniørfag, sikkerhet og beredskap eller IT. Jeg kjenner en geolog som fikk beskjed om at det var ønskelig om han kunne ta en samfunnsvitenskapelig utdanning. Det gikk ikke siden han ikke hadde karakterer nok til å komme inn i samme by... Synd studiene fylles opp på den måten, men det er ikke deres feil🤗

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Har du kontaktet vikarbyrå for å høre hva de kan tilby? Vi har mange samfunnsvitere på jobb, felles for dem alle er at de først kom inn via vikarbyrå.

Anonymkode: f8f74...9d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Selv begynte jeg på arkiv og samlingsforvaltning. Bachelor. Krysser fingrene for at det leder til jobb da det er langt mer praktisk. Alt jeg har studert tidligere har vært rimelig abstrakt. Har master fra før.

Leverte bachelor forrige uke og har fått 3 intervju allerede (kun rukket å søke 3, alle i trheim), uten noe erfaring. Godt valg!

Anonymkode: ca729...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fint at du fortsatt holder på butikkjobben, jeg tipper det virker positivt i jobbsøknader fremfor at du har gått helt ledig. En annen ting, om du har tid, er å ta på deg noe innen frivillig arbeid. Mange organisasjoner kan ha bruk for flere. Ta online-kurs, feks innen data? Sjekk at det er kurs/noe du får papir/bevis på som kan bli vektlagt i jobbsøknad/-intervju, sånt bør NAV-rådgivere som du kan ringe til vite noe om.

Anonymkode: 0c4be...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2021 at 8:24 PM, AnonymBruker said:

Kanskje du kan søke jobb i barnehage? Min søster er utdannet pedagog og jobber som barnehagetante. Trenger alltid noen som kan skifte bleier eller smøre matpakker. 

Anonymkode: 7ac93...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 20.26):

Ett år.

Det er lite for en samfunsviter. Du må gjerne gå to år før de kan si at du har søkt lenge.

Anonymkode: a91f3...163

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...