Callisto83 Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Lan Marie Berg er i kjempetrøbbel. Hun kalles nå inn på teppet for ikke og ha nevnt at ny reservevannforsyning i Oslo blir hele 5,2 milliarder dyrere enn forventet. Dagbladet. Hva tenker dere om dette? Hvordan kunne dette skje? Det beskrives som den største budsjettsprekken i noen norsk kommune, noensinne. 4
Capt. Obvious Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Callisto83 skrev (9 minutter siden): Lan Marie Berg er i kjempetrøbbel. Hun kalles nå inn på teppet for ikke og ha nevnt at ny reservevannforsyning i Oslo blir hele 5,2 milliarder dyrere enn forventet. Dagbladet. Hva tenker dere om dette? Hvordan kunne dette skje? Det beskrives som den største budsjettsprekken i noen norsk kommune, noensinne. Grunnen er vel oppgitt som kraftig prisvekst i anleggsmarkedet, og stemmer det, så er dette en no brainer. Selvfølgelig kjipt med budsjettsprekk, men ekstra vannforsyning bør man absolutt ha og ta seg råd til uansett. Skjer det noe med vannforsyningen i Maridalsvannet, så handler det ganske raskt om livet for ganske mange mennesker. 10
Callisto83 Skrevet 20. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Grunnen er vel oppgitt som kraftig prisvekst i anleggsmarkedet, og stemmer det, så er dette en no brainer. Selvfølgelig kjipt med budsjettsprekk, men ekstra vannforsyning bør man absolutt ha og ta seg råd til uansett. Skjer det noe med vannforsyningen i Maridalsvannet, så handler det ganske raskt om livet for ganske mange mennesker. Litt av essensen her var vel at Lan Marie Berg ikke hadde nevnt dette før Oslo kommunes reviderte budsjett ble lagt fram i dag. Oslo Høyre kaller henne nå inn til høring. 5,2 milliarder er vanvittig mye penger. 10
stan Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Det er jo selvfølgelig ikke bra. Men jeg tviler på at det er MDG alene som er problemet her. Her noen flere prosjekter som har blitt mye dyrere enn først antatt : https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rL6yVl/her-er-offentlige-prosjekter-som-endte-med-enorme-kostnadsoekninger Jeg mistenker at det som skjer er at prosjektene underprises for å få dem vedtatt Så utvides prosjektet og da er det oftest for seint å snu. For dette prosjektet er det foreløpig ikke engang 50 % over budsjettet. Operaen ble vel 600 % over budsjettet. Drikkevann er i det minste nødvendig. 8
Capt. Obvious Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Callisto83 skrev (4 minutter siden): Litt av essensen her var vel at Lan Marie Berg ikke hadde nevnt dette før Oslo kommunes reviderte budsjett ble lagt fram i dag. Oslo Høyre kaller henne nå inn til høring. 5,2 milliarder er vanvittig mye penger. Da blir det bare en skrape i lakken for dårlig informasjon, men om det stemmer så er det ikke så mye man får gjort med økte kostnader i markedet. 5.2 mrd er en del, men likevel ikke verre enn at det utgjør ca 1/16 del av Oslos budsjett som er på ca 80 mrd. som er noe lavere enn vanlig pga. koronakostnader senker budsjettene. Det kan fint tas igjen senere. 2
Ichiko Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 28 minutter siden, Callisto83 said: Lan Marie Berg er i kjempetrøbbel. Hun kalles nå inn på teppet for ikke og ha nevnt at ny reservevannforsyning i Oslo blir hele 5,2 milliarder dyrere enn forventet. Dagbladet. Hva tenker dere om dette? Hvordan kunne dette skje? Det beskrives som den største budsjettsprekken i noen norsk kommune, noensinne. Det er vel ikke første gangen byråden har latt være å nevne noe som hun burde ha nevnt. Fra september 2019: Quote Det er bare to og et halvt år siden søppelkrisa i Oslo skapte storm rundt byråd Lan Marie Berg (MDG). Dagbladet avdekket 2000 brudd på arbeidsmiljøloven i søppelselskapet Veireno, og Berg måtte flere ganger svare bystyret på hvorfor hun ikke hadde hatt kontroll. Nå blåser det igjen rundt Berg, etter at NRK nylig kunne avsløre over 500 brudd på arbeidsmiljøloven i Energigjenvinningsetaten (EGE). (...) NRK har tidligere omtalt at byrådsavdelingen ved minst to anledninger, i april og i oktober 2018, fikk konkret informasjon fra etaten selv om flere hundre brudd på arbeidsmiljøloven. https://www.nrk.no/osloogviken/ny-soppelskandale-for-lan-marie-berg_-innrommer-manglende-oversikt-over-lovbrudd-1.14711205 Oslo kommune kan jo bare fortsette å gjøre som de gjør når budsjettene sprekker: Kreve mer penger fra Staten. 5
Morten1 Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Tingen er ganske enkel, politikkere vet ikke hva de signerer på når det kommer til avtaler, det er masse forbehold (som man ofte må ha) og da budsjetterer alle politikkere etter den første prisen de får. De skjønner rett og slett ikke at det alltid blir dyrere. Derimot er jeg faktisk ikke overrasket at en så stor økning faktisk kom når det er snakk om de som sitter å styrer i Oslo nå. Jeg synes de lever på håp og drømmer 4
Blått Skrevet 21. mai 2021 #8 Skrevet 21. mai 2021 Muligens hun har gått i en modus der hun ikke bryr seg så mye mer? 😅 Det står jo så fint i artikkelen: Lan Marie Berg håper å forlate jobben som byråd for å bli stortingsrepresentant etter valget til høsten. 7
Callisto83 Skrevet 21. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2021 Blått skrev (2 timer siden): Muligens hun har gått i en modus der hun ikke bryr seg så mye mer? 😅 Det står jo så fint i artikkelen: Lan Marie Berg håper å forlate jobben som byråd for å bli stortingsrepresentant etter valget til høsten. Jeg ønsker Lan Marie Berg all lykke til med fremtiden, men jeg håper virkelig ikke hun blir stortingsrepresentant til høsten. 12
Blått Skrevet 21. mai 2021 #10 Skrevet 21. mai 2021 Just now, Callisto83 said: Jeg ønsker Lan Marie Berg all lykke til med fremtiden, men jeg håper virkelig ikke hun blir stortingsrepresentant til høsten. Vel, jeg har ikke lyst til å ha henne som byråd i Oslo. Møkkalei Miljøpartiet 13
newman01 Skrevet 21. mai 2021 #11 Skrevet 21. mai 2021 Hovedspørsmålet her må vel egentlig være: hva koster det å bygge en slik vannledning? 17'000'000'000 er veldig mye penger, og man skulle tro man fikk ganske mye for 17 milliarder kroner. Det er årslønna til 34'000 sykepleiere, sånn ca. Er det en rasjonell pris er det jo greit. Men igjen; alt det offentlige bygger nå for tiden skal være rimelig flott og ekstravagant. Man kommer jo aldri under milliarden lenger, uansett hvor lite et bygg skal være 1
Gjest Villfisker Skrevet 21. mai 2021 #12 Skrevet 21. mai 2021 Har hele tiden ment at dette partiet bare er en ekstra utgiftspost. De har masse tanker om hva de vil gjøre, men økonomien er det visst ikke så farlig med. Sender bare regningen til folket etterpå. Flott at det kommer fram eksempler på dette før valget
Gab Skrevet 21. mai 2021 #13 Skrevet 21. mai 2021 Vann er jo bland det aller viktigste så det er vel ikke så mye tvil om at man var/er nødt til å fullføre dette. Ikke så lett å avbryte akkurat dette prosjektet. 2
Drizzt Skrevet 21. mai 2021 #14 Skrevet 21. mai 2021 Callisto83 skrev (22 timer siden): Lan Marie Berg er i kjempetrøbbel. Hun kalles nå inn på teppet for ikke og ha nevnt at ny reservevannforsyning i Oslo blir hele 5,2 milliarder dyrere enn forventet. Dagbladet. Hva tenker dere om dette? Hvordan kunne dette skje? Det beskrives som den største budsjettsprekken i noen norsk kommune, noensinne. Jeg synes at når det skjer så mange skandaler rundt en person i maktposisjon, så bør denne personen forlate stillingen sin snarest. 9
Kattekusken Skrevet 21. mai 2021 #15 Skrevet 21. mai 2021 Synes hun er ganske digg, så da tenker jeg at det er greit.
Callisto83 Skrevet 21. mai 2021 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2021 Skandalen vokser. Lan Marie Berg visste om milliardsmellen siden 16.mars i år, og sa ingenting til bystyret. Dagbladet Personlig synes jeg hun bør trekke seg. 6
Drizzt Skrevet 21. mai 2021 #17 Skrevet 21. mai 2021 (endret) Callisto83 skrev (6 timer siden): Jeg ønsker Lan Marie Berg all lykke til med fremtiden, men jeg håper virkelig ikke hun blir stortingsrepresentant til høsten. Samme her. MDGs politikk lokalt får katastrofale konsekvenser nasjonalt. Det er vel ikke første gang hun vet om noe som setter henne i dårlig lys uten å informere bystyret om det? Det har skjedd flere ganger før uten konsekvenser for henne. Hun må skjønne at hun må slutte nå. Jeg håper virkelig hun ikke får stortingsplass fordi hun har vist holdninger som er uforenelige med en så høyt respektert rolle. Callisto83 skrev (3 minutter siden): Skandalen vokser. Lan Marie Berg visste om milliardsmellen siden 16.mars i år, og sa ingenting til bystyret. Dagbladet Personlig synes jeg hun bør trekke seg. Endret 21. mai 2021 av Drizzt 6
Brutex Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 On 5/20/2021 at 8:39 PM, Callisto83 said: Litt av essensen her var vel at Lan Marie Berg ikke hadde nevnt dette før Oslo kommunes reviderte budsjett ble lagt fram i dag. Oslo Høyre kaller henne nå inn til høring. 5,2 milliarder er vanvittig mye penger. Poenget er at Lan ikke har informert om en kostnad. Til forskjell fra andre kostnader er dette en kostnad man ikke kunne unngått. De som misliker Lan fremstiller dette som om hun har påført befolkningen en ekstra kostnad til noe unødvendig. De insiniuerer nærmest at hun har sløst bort disse pengene på noe unødvendig og at dette ville blitt stoppet hvis øvrige politikere hadde vist om dette. Det er selvfølgelig helt feil. 4
ErGlad Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 Om du vil eller ikke så kommer MDG til å få 8 stortingsrepresenter til høstens valg! (Selv håper jeg ikke at de får det, siden de vil fjerne rentefradraget) 2
Drizzt Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Brutex skrev (3 timer siden): Poenget er at Lan ikke har informert om en kostnad. Til forskjell fra andre kostnader er dette en kostnad man ikke kunne unngått. De som misliker Lan fremstiller dette som om hun har påført befolkningen en ekstra kostnad til noe unødvendig. De insiniuerer nærmest at hun har sløst bort disse pengene på noe unødvendig og at dette ville blitt stoppet hvis øvrige politikere hadde vist om dette. Det er selvfølgelig helt feil. Hun kan ikke unngå informasjonsplikten heller. Hun burde ha sagt ifra med en gang hun fikk vite det. Det er langt fra første gang hun holder igjen informasjon hun burde ha gitt bystyret ... Svært problematisk fra en politiker og en byråd. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå