Gå til innhold

Uføretrygde får 4,9 % mer i trygd, mens vanlig arbeidstakere får 2,7 %.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du jobber kanskje som butikkmedarbeider og tjener 350.000 kroner. En butikkmedarbeider vil sannsynligvis få 2,7 % i lønnsregulering (lønnsøkning), mens uføretrygde får 4,9 %.

Ny maksimal uføretrygd er 421 340 kroner.

Hva er årsaken til dette?

Anonymkode: 0459c...61b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Nicathv skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du behov for å sette to svake grupper opp mot hverandre? (Lavtlønte og uføretrygdede)

Hvorfor sammenligner du heller ikke den gjennomsnittlige arbeiders lønnsregulering med den enorme inntekts- og formueøkningen til de som faktisk stikker av med verdiene her i landet - de styrtrike arvingene, dagligvarebaronene, toppsjefene?

Skal det lønne seg å jobbe eller skal lønne seg å være syk?  Dette er ett viktig samfunnsspørsmål om bærekraftighet. 

Og før du bruker uførekortet, nei - jeg mener ikke at uføre har jukset seg til uføre. Tvertimot det er lang og krevende prosess å få uføretrygd.

Spørsmålet mitt dreier seg om:

- Er det riktig at en butikkmedarbeider skal tjene mindre enn uføretrygd person?

• Liker 12
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal det lønne seg å jobbe eller skal lønne seg å være syk?  Dette er ett viktig samfunnsspørsmål om bærekraftighet. 

Og før du bruker uførekortet, nei - jeg mener ikke at uføre har jukset seg til uføre. Tvertimot det er lang og krevende prosess å få uføretrygd.

- Er det riktig at en butikkmedarbeider skal tjene mindre enn uføretrygd person?

Hva er det du ikke skjønner? Uføre er det ikke for gøy! Det er fordi de er for syke til å jobbe! Er så smålig av deg å lage sånne tråder.

Gjest Laffatus
Skrevet

Hvor har du fått talene 4.9 i trygd 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men du velger å stille et lavtlønnsyrke opp mot maksimal uføretrygd.

Er det ikke riktigere å sammenlige laveste sats uføretrygd med minstelønn, og maksimal uføretrygd med maksimal lønn, som faktisk kan være det mangedobbelte av maks uføretrygd?

Anonymkode: 89f1a...77e

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

% er kun gøy når man er rik. % sier ikke noe om reelle tall.

Anonymkode: 03766...00f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De aller fleste uføre har mindre enn en som jobber i butikk. Jeg har høyere utdannelse, men endte med minstesats uføretrygd. Og min 20 år gamle datter jobber i butikk. Og hun tjener mer enn meg. Hun har utbetalt ca 5000 kr mer i måneden. 

Anonymkode: d477e...5b3

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

På tide! Uføre har ligger langt bak i mange år nå. 

Anonymkode: 77abf...4b7

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (5 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner? Uføre er det ikke for gøy! Det er fordi de er for syke til å jobbe! Er så smålig av deg å lage sånne tråder.

Leser du ikke hva jeg skrev? Jeg sa skrev at du blir ikke uføre fordi jukser deg til det eller synes det er gøy. Det er lang og krevende prosess å bli uføretrygd.

Spørsmål mitt dreier seg om bærekraftighet. Om alle hadde blitt uføre, da hadde ikke samfunnet gått rundt. Nå må betale for det.

Hvordan kan en butikkmedarbeider bli motivert til å jobbe, når vedkommende vet at maksimal uføre er mer enn hva vedkommende får i lønn?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet ditt blir litt søkt, side de aller fleste uføretrygdede tjener mindre enn en butikkansatt i full stilling.

Men, jeg kan være enig med deg i at det er smått absurd at noen syke mennesker skal få 420.000 mens andre får kun 225.000. De som ikke har hatt mulighet til å jobbe før de ble uføre har da ikke noe mindre behov enn de som har hatt en god jobb.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Nicathv skrev (14 minutter siden):

Hvorfor har du behov for å sette to svake grupper opp mot hverandre? (Lavtlønte og uføretrygdede)

Hvorfor sammenligner du heller ikke den gjennomsnittlige arbeiders lønnsregulering med den enorme inntekts- og formueøkningen til de som faktisk stikker av med verdiene her i landet - de styrtrike arvingene, dagligvarebaronene, toppsjefene?

De aller, aller fleste uføretrygdede får forresten langt under 421.000 kr.

Har du noen tall på det? Jeg vil tro det er noen som har over 400k i uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
Nastine skrev (17 minutter siden):

De som har over 400k i uføretrygd, er kun de som har tjent veldig godt før de ble syke. De fleste på ufør, får under 300k. Uføretrygden har hatt veldig liten vekst i mange år, på tide de også får litt ekstra! 

Akkurat. Skal vi diskutere uføretrygd må man ta de som faktisk er på minstesats, ikke de som får full pott fra NAV + forsikringer.

Anonymkode: ca227...697

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Nicathv skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet ditt blir litt søkt, side de aller fleste uføretrygdede tjener mindre enn en butikkansatt i full stilling.

Men, jeg kan være enig med deg i at det er smått absurd at noen syke mennesker skal få 420.000 mens andre får kun 225.000. De som ikke har hatt mulighet til å jobbe før de ble uføre har da ikke noe mindre behov enn de som har hatt en god jobb.

La meg være klar: Jeg mener ikke at uføretrygd skal få mindre, men jeg mener at butikkansatte og lavtlønnte bør få mer. Slik det er nå så kan du få mer inntekt om du er ufør i forhold til være yrkesaktiv i en lavstatusyrke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være uføresjalu må være det laveste et menneske kan falle. Skam deg. 

Anonymkode: e1324...5db

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat. Skal vi diskutere uføretrygd må man ta de som faktisk er på minstesats, ikke de som får full pott fra NAV + forsikringer.

Anonymkode: ca227...697

Minstesats på uføre kan øke på bekostning av de som har maksimal uføretrygd. Er du ikke enig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å være uføresjalu må være det laveste et menneske kan falle. Skam deg. 

Anonymkode: e1324...5db

Bærekraftighet er ett viktig samfunsspørsmål. Om det stadig blir flere uføre, så vil vi få et problem. Akkurat som at det blir stadig flere eldre i landet, men har ikke tilstrekkelig nok sykepleiere.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen tall på det? Jeg vil tro det er noen som har over 400k i uføretrygd.

Maks uføretrygd er 421.340 kr. Det får kun de som har tjent minst 638.394 kr før de fikk uføretrygd.

Uføretrygd er maks 66% av tidligere inntekt  opp til 6G (1G er i 2021 106.399 kr.) De aller fleste på uføretrygd har ikke tjent så mye før de ble uføretrygdede.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/grunnbelopet-i-folketrygden

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...