AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Del Skrevet 20. mai 2021 Det meste er jo greit når det kommer til dette med at de tar førerkortet fra folk. Råkjøring, farlig kjøreadferd, påvirket av rus/alkohol, påkjørsel i fotgjengerfelt osv. I tillegg til prikksystemet for diverse ting som å bryte trafikkskilt. Men så ser jeg stadig i avisene når det har vært et trafikkuhell et sted, at førerkortet nesten alltid blir beslaglagt. Ofte for uhell som faktisk "kan skje den beste" når som helst. La oss si man kjører i tett saktegående trafikk og skal skifte felt, sjekker speil og slikt, og plutselig stopper trafikken opp foran slik at man dulter i bilen foran seg mens man ser i speilene etter ledig luke. Eller av en eller annen årsak krasjer i noen. Selvfølgelig er det jo slik at man da ikke har vært oppmerksom nok, og gjerne ikke holdt avstanden. Men likevel vil jeg si at en slik type uhell er av så tilfeldig art, og kan slå ned så tilfeldig, at jeg synes det er rart at slike ting også gir førerkortbeslag og ikke bare noen prikker eller notater på politiets skriveblokk. Men jeg ser det er en økende trend at "alt" kvalifiserer til førerkortbeslag. Jeg har hatt førerkort i ca 11 år og aldri forårsaket noe ulykke. (I tilfelle noen spekulerer: Nei, jeg har ikke fått førerkortet mitt beslaglagt. ) Kjører daglig som en del av jobben og har sikkert 200-300000km bak meg. Om jeg skulle ha dultet borti noen imorgen, ville det jo fått katastrofale følger mtp jobb og familieliv om førerkortet skulle blitt beslaglagt. Det til tross for at man har lang erfaring, alltid kjører ordentlig osv. Anonymkode: 5a641...d92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. mai 2021 #2 Del Skrevet 20. mai 2021 Nei, bra de er strenge. Det er så mange som aldri skulle hatt lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Del Skrevet 20. mai 2021 Førerkortet kan beslaglegges ved mistanke om noe dumt, og det er helt rimelig. Anonymkode: 22b67...60d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Del Skrevet 20. mai 2021 Du får lese det opp på plikter fører har, uaktsomhet og lovbrudd i vegtrafikkloven. Det er i så fall lovverket du må klage på, ikke at politiet er strenge. Anonymkode: 01a78...60d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 20. mai 2021 #5 Del Skrevet 20. mai 2021 Nei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 20. mai 2021 #6 Del Skrevet 20. mai 2021 Nei. Jeg synes de burde være mye mer på og ha flere kontroller. Hver eneste dag ser jeg folk som burde mistet lappen på flekken, og det er bare på den korte veien jeg har å gå til jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timeplan Skrevet 20. mai 2021 #7 Del Skrevet 20. mai 2021 At førerkortet er beslaglagt er ikke synonymt med at man mister lappen, som regel er det snakk om en rutinemessig formalitet, slik at politiet skal slippe å vurdere dette på stedet, da situasjonen kan være uoversiktlig. Tipper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Del Skrevet 20. mai 2021 Det er ingen menneskerett å ha billappen, men et priviliegium med masse ansvar. Tar man ikke ansvar så kan man ikke forvente å beholde lappen. Selv om det kan skje den beste, skjer det fortsatt i situasjoner hvor førerer er uoppmerksom. En uoppmerksom sjåfør er en farlig sjåfør. Anonymkode: 180fd...7e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisevt Skrevet 21. mai 2021 #9 Del Skrevet 21. mai 2021 At politiet velger å beslaglegge er kun fordi de må undersøke situasjonen før de kan frata et førerkort. Det er en rutinemessig formalitet, bare for å være på den sikre siden. De beslaglegger veldig mange førerkort, men tar ikke fra halvparten så mange som de beslaglegger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 21. mai 2021 #10 Del Skrevet 21. mai 2021 Ja, politiet tar altfor mange førerkort dom de ikke skulle tatt inkludert mitt! Enkelte politifolk tar førerkort kun for å plage og ødelegge for andre folk, forferdelig det skal være slik 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #11 Del Skrevet 21. mai 2021 2 minutter siden, knulleGuden666 said: Ja, politiet tar altfor mange førerkort dom de ikke skulle tatt inkludert mitt! Enkelte politifolk tar førerkort kun for å plage og ødelegge for andre folk, forferdelig det skal være slik Hvorfor tok de ditt? Anonymkode: 9b22c...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. mai 2021 #12 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): trafikkuhell et sted, at førerkortet nesten alltid blir beslaglag Ofte er dette et midlertidig beslag. Med en gang kan det være uklart hva som skjedde og hvem som forårsaket hva. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #13 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men så ser jeg stadig i avisene når det har vært et trafikkuhell et sted, at førerkortet nesten alltid blir beslaglagt. Ofte for uhell som faktisk "kan skje den beste" når som helst. La oss si man kjører i tett saktegående trafikk og skal skifte felt, sjekker speil og slikt, og plutselig stopper trafikken opp foran slik at man dulter i bilen foran seg mens man ser i speilene etter ledig luke. Eller av en eller annen årsak krasjer i noen. Selvfølgelig er det jo slik at man da ikke har vært oppmerksom nok, og gjerne ikke holdt avstanden. Men likevel vil jeg si at en slik type uhell er av så tilfeldig art, og kan slå ned så tilfeldig, at jeg synes det er rart at slike ting også gir førerkortbeslag og ikke bare noen prikker eller notater på politiets skriveblokk. Men jeg ser det er en økende trend at "alt" kvalifiserer til førerkortbeslag. Jeg har hatt førerkort i ca 11 år og aldri forårsaket noe ulykke. (I tilfelle noen spekulerer: Nei, jeg har ikke fått førerkortet mitt beslaglagt. ) Kjører daglig som en del av jobben og har sikkert 200-300000km bak meg. Om jeg skulle ha dultet borti noen imorgen, ville det jo fått katastrofale følger mtp jobb og familieliv om førerkortet skulle blitt beslaglagt. Det til tross for at man har lang erfaring, alltid kjører ordentlig osv. Anonymkode: 5a641...d92 Har kjørt i Oslo i 10 år, og en enda større by i 10+ år. Har aldri vært i nærheten av noe slikt. Da hadde jeg fortjent å miste førerkortet. Neste gang kan det jo være et barn på vei ut i trafikken jeg ikke ser, fordi jeg er for opptatt av feltskift og speil. Anonymkode: f43e2...343 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 21. mai 2021 #14 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tok de ditt? Anonymkode: 9b22c...abf Har flere tråder her inne, mye du kan lese på der. Kan hente opp trådene om du er interessert i å lese? jeg mistet den pga litt øvelse på en øde parkeringsplass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #15 Del Skrevet 21. mai 2021 2 minutter siden, knulleGuden666 said: Har flere tråder her inne, mye du kan lese på der. Kan hente opp trådene om du er interessert i å lese? jeg mistet den pga litt øvelse på en øde parkeringsplass Det gidder jeg ikke så det skal du få slippe. Høres forøvrig merkelig ut. Anonymkode: 9b22c...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bundaberg Skrevet 21. mai 2021 #16 Del Skrevet 21. mai 2021 Absolutt ikke. Mange, mange bilister som ikke følger lover og regler og som bør bli fratatt førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 21. mai 2021 #17 Del Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det gidder jeg ikke så det skal du få slippe. Høres forøvrig merkelig ut. Anonymkode: 9b22c...abf Har hentet 2 tråder, bare les om du orker, vil ikke skrive for mye på denne tråden. ja det er utrolig rart og helt feil at jeg mistet lappen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #18 Del Skrevet 21. mai 2021 Man mister førerkortet midlertidig frq grov uaktsomhet og oppover. Det skjer hver dag at folk er uaktsomme og forårsaker ulykker uten at de mister førerkortet. Kjører man normalt og tilpasser hastighet og adferd etter trafikken, er det nærmest umulig å være grovt uaktsom. Så man kolliderer fordi man bytter fil og inne følger godt nok med, kan man miste lappen ja. Er sikkert en million filskifter hver dag uten at det ender i kollisjon. Anonymkode: 6bcbb...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #19 Del Skrevet 21. mai 2021 21 minutter siden, knulleGuden666 said: Har hentet 2 tråder, bare les om du orker, vil ikke skrive for mye på denne tråden. ja det er utrolig rart og helt feil at jeg mistet lappen Det er INGEN her som synes synd på deg. Du fortjener ikke å ha lappen når du ikke klarer å følge lover og regler. Anonymkode: bd961...c00 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 22. mai 2021 #20 Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) De har definfitivt blitt strengere. Også når det gjelder medsinske tilstander. Uhell kan skje de beste, og de fleste av oss er totalt avhengig av bilen blitt., desverre. Endret 22. mai 2021 av Cordelia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå