Gå til innhold

Er det vanlig at sjefen stiller forskjellige krav til sine ansatte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og da mener jeg på en negativ måte. 
«Du, Marte, du kan gjøre som du vil, velge det du vil, men du, Irene, du må gjøre som jeg sier, og hvis du ikke gjør det, får du sparken». 

Hvordan reagere på det? Det er jo ikke riktig at to ansatte som har helt like stillinger / oppgaver blir forskjellsbehandlet. 

Anonymkode: 2a689...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da tar du utgangspunkt i at Marte og Irene er helt like. Det er de jo ikke. Kanskje Marte leverer noe annet (har skjønt oppgavene) enn det Irene gjør (som ikke har skjønt oppgavene eller ikke klarer å utføre disse).

Men uansett så er det en rekke formelle krav som skal oppfylles før noen får sparken, så om du har en sjef som snakker sånn så er ikke det bra. 

Anonymkode: d008a...77c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om urimelig og urettferdig forskjellsbehandling skjer i arbeidslivet?
Ja, det gjør det så til de grader. Alle som ikke er Marte selv har helt sikkert jobbet sammen med en av dem.

Og nei, man trenger ikke være verken misunnelig eller mangle forståelse for at folk er ulike og har ulike behov for å se akkurat det. Noen ganger er det faktisk så enkelt som at sjefen har en "gullunge". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tar du utgangspunkt i at Marte og Irene er helt like. Det er de jo ikke. Kanskje Marte leverer noe annet (har skjønt oppgavene) enn det Irene gjør (som ikke har skjønt oppgavene eller ikke klarer å utføre disse).

Men uansett så er det en rekke formelle krav som skal oppfylles før noen får sparken, så om du har en sjef som snakker sånn så er ikke det bra. 

Anonymkode: d008a...77c

«Problemet» er at i denne saken er Irene mye dyktigere enn Marte. Hvorfor behandles dyktige ansatte som søppel? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Du spør om urimelig og urettferdig forskjellsbehandling skjer i arbeidslivet?
Ja, det gjør det så til de grader. Alle som ikke er Marte selv har helt sikkert jobbet sammen med en av dem.

Og nei, man trenger ikke være verken misunnelig eller mangle forståelse for at folk er ulike og har ulike behov for å se akkurat det. Noen ganger er det faktisk så enkelt som at sjefen har en "gullunge". 

Det er logisk at «gullungen» er den flinkeste ansatt, ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig vanlig. Det lønner seg ikke å gjøre en for god innsats, da blir man bare utnyttet. Legg deg på et gjennomsnittlig nivå eller bittelitt bedre, men ikke være en som "får ting gjort". For da har du ingen fritid igjen innen noen år, da må du jobbe døgnet rundt 7 dager i uka. 

Anonymkode: 2796d...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er logisk at «gullungen» er den flinkeste ansatt, ikke sant? 

Nei, langt ifra. ;) Utvelgelse av "gullunger" skjer neppe på rasjonelt vis, men snarere ubevisst og følelsesbasert.

Det ligger jo ikke noe logikk i at man skal velge seg "gullunger" i utgangspunktet, så det er ingen grunn til at man går særlig analytisk til verks eller legger noen yrkesmessig evaluering til grunn.  "Gullungen" er den som har det mest vinnende vesenet, og som altså er lettest å like. Eventuelt kan "gullungen" spille på "stakkars meg-strengene" for å underbygge forskjellsbehandlingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Situasjonsbestemt ledelse er en form der man tilpasser lederstilen sin ut i fra forutsetningen til den ansatte. 

En ansatt med høy kunnskap og selvtillit, som er svært selvgående kan få langt friere tøyler med en delegerende lederstil en f.eks en ny ansatt med lav selvtillit og kunnskap. 

Anonymkode: 8c596...b02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Situasjonsbestemt ledelse er en form der man tilpasser lederstilen sin ut i fra forutsetningen til den ansatte. 

En ansatt med høy kunnskap og selvtillit, som er svært selvgående kan få langt friere tøyler med en delegerende lederstil en f.eks en ny ansatt med lav selvtillit og kunnskap. 

Fin teori. Men i praksis er det gjerne unnasluntrerne som får frie tøyler, mens de som faktisk produserer opplever et strengt regime. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fin teori. Men i praksis er det gjerne unnasluntrerne som får frie tøyler, mens de som faktisk produserer opplever et strengt regime. 

Men hva er logikken? Ønsker sjefen å miste de flinkeste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

og dårlige sjefer har ikke evne til å se an situasjonen riktig og delegerer og kommanderer selvfølgeligheter til folk som har langt mer kunnskap enn dem selv.

Anonymkode: e5135...6ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

og dårlige sjefer har ikke evne til å se an situasjonen riktig og delegerer og kommanderer selvfølgeligheter til folk som har langt mer kunnskap enn dem selv.

Anonymkode: e5135...6ac

Riktig, og prøver å trykke deg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er hvordan Irene bør reagere på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og da mener jeg på en negativ måte. 
«Du, Marte, du kan gjøre som du vil, velge det du vil, men du, Irene, du må gjøre som jeg sier, og hvis du ikke gjør det, får du sparken». 

Hvordan reagere på det? Det er jo ikke riktig at to ansatte som har helt like stillinger / oppgaver blir forskjellsbehandlet. 

Er det du som er Irene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AllahBallah skrev (23 minutter siden):

Er det du som er Irene?

Jeg er ingen av dem 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

«Problemet» er at i denne saken er Irene mye dyktigere enn Marte. Hvorfor behandles dyktige ansatte som søppel? 

Sjefen føler seg veldig ofte ‘truet’ av flinke ansatte. Spesielt i selvstendige stillinger det leder absolutt ikke kan faget det gjelder men har bare begynnende ‘lederutdanning’

Anonymkode: cfabc...b6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bra leder gjør selvsagt ikke det, dessverre er det mange uegnete sjefer der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hva er logikken? Ønsker sjefen å miste de flinkeste? 

Jeg jobbet for en helt syk leder som prøvde å ødelegge hele avdelingen. Jeg var den flinke som aldri hadde fravær, jobbet for 3 når andre var sykmeldt osv. Leverte alltid innen fristen. Men det ble tatt som en selvfølge etter hvert og lederen brukte det mot meg at jeg alltid ryddet opp for da var det ikke troverdig når hun skulle fortelle til de andre hvor forferderlig avdeling hun leder. 

Ja jeg sluttet. Og de måtte ansette 3 nye etter meg.

Anonymkode: cfabc...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om alle jobber i helt styrte jobber der «sjefen» bestemmer hva man skal gjøre. Det finnes andre jobber, folkens :) Der man kan jobbe mer selvstendig, og man har en leder, ikke en «sjef». Lederen trenger ikke ha all fagkunnskapen, det er vi ansatte som kan det. Lederen leder og administrerer, er rådgiver og støttespiller, sørger for at vi får faglig oppdatering og utvikling, tar saker videre opp til ledelsen osv. Vi styrer selv arbeidshverdagen og prioriteringer.

Anonymkode: 87cd1...8d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 8.07):

Høres ut som om alle jobber i helt styrte jobber der «sjefen» bestemmer hva man skal gjøre. Det finnes andre jobber, folkens :) Der man kan jobbe mer selvstendig, og man har en leder, ikke en «sjef». Lederen trenger ikke ha all fagkunnskapen, det er vi ansatte som kan det. Lederen leder og administrerer, er rådgiver og støttespiller, sørger for at vi får faglig oppdatering og utvikling, tar saker videre opp til ledelsen osv. Vi styrer selv arbeidshverdagen og prioriteringer.

Anonymkode: 87cd1...8d2

Skal man bytte jobb hele tiden i håp om å finne leder og ikke «sjef»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...