Gå til innhold

Fly med hund/katt. Hvor strenge er de egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har reist med dyr i kabinen? Ser på Norwegian.no at dyret, inkludert bur, må veie maks 8kg. Men hvor strenge er de egentlig på dette? Har de en vekt ved gaten? Katten min er et par kg over maks grensen, men synes det er kjipt å måtte sende han i lasterommet bare på grunn av dette. Det er dyrt nok som det er å reise med dyr ...

Anonymkode: b33dc...e27

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har reist med hund i kabinen har de veid vesken med hunden i ved innsjekk. Og JA, de er strenge på at vektgrensen ikke blir overskredet!

Det har ikke vært mulig å sjekke inn/få boardingkort uten å henvende seg til bemannet innsjekk når jeg har reist med hund. Man oppgir jo dyret ved bestilling, og da har det stått at man må sjekke inn der.

Anonymkode: 7c765...74e

AnonymBruker
Skrevet

Dere får ta tog, bil eller båt da

Anonymkode: 0ce45...72d

• Liker 2
Skrevet

Det blir forferdelig trangt for en katt på 10 kilo å sitte under setet. Det er krav at dyr skal kunne bevege seg komfortabelt i bur/bag under reisen. Katten har ingen fare i lasterom. Det er rolig og temperert der, samt katten kan få bur den faktisk har litt plass i.

Dyret blir forøvrig veid ved innsjekk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flydd flere ganger med liten hund, og aldri opplevd at hund/reiseveske har blitt veid. 

Men jeg ville vært mer bekymret for plassen - en katt på 10 kg får det trangt i en kabinveske. 

Anonymkode: 0f6d5...d89

Skrevet

Ikke prøv å strekke reglene. Dyrene har det uansett bedre i lasterommet i ordentlige bur enn klemt inn under setet i for trangt bur. Jeg hadde ikke nølt med å varsle om et sprengt bur i nabosetet hvis jeg var din medpassasjer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyr mye mellom København og Bergen med katten min. I Bergen har jeg aldri opplevd at vesken veies, men når jeg sjekker inn i København veier de den hver gang, så det er tydeligvis litt ulike rutiner på slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Pleier alltid å veie på Gardemoen. Tenk så trangt og vondt de får om di er for store, viktig å huske at turen skal være god for di og!!

Anonymkode: 02616...850

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg har skrevet feil, han er selvfølgelig ikke et par kg for mye, men gram. Maks vekt er 8kg med bur, men han veier ca. 8.6 med bur. Var derfor jeg lurte på hvor strenge de var

Skrevet

Har reist 3 ganger med hund fra 3 ulike flyplasser, samtlige ganger har de veid.

Veier selve buret mye? Hvis ja kan du se om du finner en godkjent bag som er lettere. 

Skrevet

For øvrig "erstatter" man håndbagasjen med dyret. 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (38 minutter siden):

Har reist 3 ganger med hund fra 3 ulike flyplasser, samtlige ganger har de veid.

Veier selve buret mye? Hvis ja kan du se om du finner en godkjent bag som er lettere. 

Buret veier nesten ingenting. Ligner en Sherpa bag. Men vet ikke om de ser så strengt på det at han veier 600 gram over det tillatte

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist med valp to ganger. Ingen av gangene ble reiseveske og valpen veid. Begge gangene var reiseveskene en smule større (et par cm) enn hva som var tillat.

Om det er snakk om gram, så tviler jeg på at de bryr seg. Du kan jo kutte ned litt på maten frem til flyreisen om du er veldig bekymret? Du kan også ringe/chatte flyselskapet og høre om det gjør noe om den samlede vekten er noen gram over tillatt vekt.

Anonymkode: b1306...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her

Jeg har skrevet feil, han er selvfølgelig ikke et par kg for mye, men gram. Maks vekt er 8kg med bur, men han veier ca. 8.6 med bur. Var derfor jeg lurte på hvor strenge de var

Det er jo over ett halv kilo for mye, så det er jo ikke bare «noen gram for mye»...

Anonymkode: 15918...519

AnonymBruker
Skrevet

Har reist med hund i kabin fra Værnes, Gardermoen, Førde, Kirkenes, Paris (husker ikke hvilken av dem, dessverre), Praha, og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten, og hunden min har aldri blitt veid. Når det er sagt, er hun langt under maksvekt selv med bur, så mulig det er grunnen, jeg vet ikke.

Anonymkode: 547f1...142

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har skjønt det er Norwegian ganske strenge på dette. Har ikke selv reist med dyr, men sendte samboeren på fly med begge kattene i et altfor stort bur noen år tilbake. Det gikk helt fint med widerøe. I høst fikk jeg valp oppover. Valpen og buret veide nok rundt 9 kg. Den ble ikke veid. Det var også med SAS/Widerøe. Var kjempe nervøs for at det ikke skulle gå bra, så jeg brukte mye tid på å forhøre meg med folk som har erfaring med å reise med dyr. Alle sa det samme, SAS/Widerøe er greie på det. Ingen hadde opplevd at de veide bagen i Norge. Nå har de jeg snakket med stort sett reist til og fra samme flyplasser da..

Anonymkode: febe7...d88

Skrevet

Jeg ville gått inn for å slanke pus, og ikke hatt noe teppe eller lignende i buret før dere kom inn på flyet/pus + bur var veid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...