Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var på tidlig ultralyd i dag, og jeg er rundt 6+2, omtrentlig. Hun målte det til ca. 3 mm, noe jeg syns hørte lite ut. Hun sa det var helt normalt etter hvor jeg var i svangerskapet, og vi kunne se hjertet slå. Men så gjorde jeg jo, som mange, det at jeg begynte å google osv. De sier helt forskjellige ting over alt, og jeg merker jeg blir litt usikker. 

Hvor stort var deres frø i uke 6-7? :) 

Anonymkode: fa9fa...798

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 mm er for lite. 6+2 skal det være 7 mm. Enten har hun målt feil, eller så vil ikke dette utvikle seg ordentlig. 

Anonymkode: 2531a...b85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20210520_191716_com.android.gallery3d.jpg

Anonymkode: 2531a...b85

Skrevet

Måling av så små embryo er ikke en eksakt vitenskap. Har vært på utallige TUL i forbindelse med to svangerskap; et som endte i uke 8 og et som nå er i uke 28.

Jeg ville ikke studert antall mm for mye eller lyttet til de som skaper bekymring. Dersom jordmor måler ørlite feil får det enorme utslag så tidlig - med andre ord: ikke tillegg de tallene noe vekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Besant skrev (7 minutter siden):

Måling av så små embryo er ikke en eksakt vitenskap. Har vært på utallige TUL i forbindelse med to svangerskap; et som endte i uke 8 og et som nå er i uke 28.

Jeg ville ikke studert antall mm for mye eller lyttet til de som skaper bekymring. Dersom jordmor måler ørlite feil får det enorme utslag så tidlig - med andre ord: ikke tillegg de tallene noe vekt.

Jeg må si meg uenig,sånn generelt. 

1. Det er lett å måle feil når det er så lite. Forskjellen på 3 og 6 mm er tross alt utrolig liten. 

2.dersom legen målte rett, er det ikke et godt tegn. 

3. 6+2 er godt innafor å se hjerteaktivitet. Det er en magisk grense ved 7+0, da SKAL man se hjerte, men generelt 6+2 kan man forvente å se hjerte slå. 

Jeg har vært gravid 5 ganger og har hatt sånn røfft anslått 20 ultralyden mellom uke 6+0 og 9+0. 

Edit: dersom jeg var deg ville jeg tenkt at hjerte er mest viktig, du har sett slag, og mest trolig har legen målt feil. Dersom legen har målt rett, er det ikke et godt tegn ❤️

Endret av Neutral90
  • Liker 1
Skrevet
Neutral90 skrev (22 minutter siden):

Jeg må si meg uenig,sånn generelt. 

1. Det er lett å måle feil når det er så lite. Forskjellen på 3 og 6 mm er tross alt utrolig liten. 

2.dersom legen målte rett, er det ikke et godt tegn. 

3. 6+2 er godt innafor å se hjerteaktivitet. Det er en magisk grense ved 7+0, da SKAL man se hjerte, men generelt 6+2 kan man forvente å se hjerte slå. 

Jeg har vært gravid 5 ganger og har hatt sånn røfft anslått 20 ultralyden mellom uke 6+0 og 9+0. 

Edit: dersom jeg var deg ville jeg tenkt at hjerte er mest viktig, du har sett slag, og mest trolig har legen målt feil. Dersom legen har målt rett, er det ikke et godt tegn ❤️

Hva er du uenig i?

1. Det du skriver er nettopp mitt poeng. Det skal veldig lite til å måle feil.

2. Ingen kan vite om legen målte feil, ergo er det helt unødvendig å bekymre seg for.

3. Så tidlig i et svangerskap er det enormt mange usikre faktorer. Det er veldig sjelden man vet med sikkerhet helt eksakt hvor langt man selv har kommet, og med usikkerhetsfaktoren som ligger i at legen har målt feil, bør man ikke tillegge målingen for mye vekt.

Det jeg skriver baserer seg på det som har blitt formidlet til meg av gynekolog og overlege i gynekologi gjennom disse to svangerskapene. 

Krysser fingrene for deg, TS ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...