Gå til innhold

Rykter fra peisen


Gjest Doetr

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen har vært borti lignene. Har en nokså gammel peis i en leilighet jeg akkurat kjøpte. Problemet er at når jeg fyrt i denne en stund, og det begynner å bli varmt så starter det å rykte fra armaturen. Det er ikke fra selve ildstedet, og det lukter heller ikke dirkete "røyk", men fra selve "oksen". Peisen er muret inne med teglstein. Fører til at varslerene går, dårlig sikt og ikke noe særlig å være i samme rommet.

Setter stor pris på tips til løsning av problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte ikke helt hva du mente (armatur??), men mulig du får nedslag i pipa? Kan skje når det er lavtrykk eller hvis pipa er for kort over tak.

Hvis det er en innmurt peiskassett du har så synes jeg du skal ringe leverandøren og spørre dem. Noen modeller har problemer med trekk/soting etc.

Det kan også være at den ikke er murt inn etter forskriftene, f.eks. at avstanden mellom peiskassetten og mur/vegg er for liten. Har du noen godkjenningspapirer på peisen/innmuringen fra tidligere eier? Hvis kassetten ikke er satt inn av fagfolk skal den kontrolleres og godkjennes før det er tillatt å fyre i den.

Du kan ringe en spesialforretning for peiser (som fører merket på peiskassetten) eller evt. brannvesenet og få dem til å komme og se på peisen. De sjekker at arbeidet er skikkelig gjort, og finner eventuelle feil. Du må regne med å betale noen hundrelapper for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at problemet skyldes at du har automatisk avtrekkssystem i leiligheten, som f.eks. gjør at kjøkkenvifta alltid står litt på - da trekker den luft ut fra stua, og peisreøyken trekkes da tilbake i leiligheten. I så fall må du ha et vindu eller en dør på gløtt for å gi trekk til peisen - og helst slå av vifta mens du fyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe erfaring med rykter fra peisen...

Måtte bare le når jeg las emneoverskriften din......tydeligvis ikke meningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre ikke noe erfaring med rykter fra peisen...

Måtte bare le når jeg las emneoverskriften din......tydeligvis ikke meningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: jeg skjønte ikke helt hva du mente med rykter fra peisen... men nå ser jeg jo at du mente ryker...

Har desverre ingen råd jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...