AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Du slipper: Fødselsangst. Rier. Gå på overtid og frykte for babyens liv. Du vet akkurat når det skal skje. En traumatisk fødsel som kanskje setter baby sitt liv i fare. Du får ingen skader, kun et lite arr i bikinilinjen, og de er vanvittig dyktige nå til å gjøre arret ekstremt lite synlig. Er så vidt jeg ser mitt. Flertallet kan føde vaginalt neste gang, om ønsket. Dette får du beskjed om på operasjonsstuen. Baby slipper å gå gjennom en helt ekstrem ubehagelig opplevelse, de er faktisk helt fulle av adrenalin og stress når de kommer ut vaginalt. Og det er ikke sant at melkeproduksjonen alltid svekkes. Jeg hadde melk samme dag baby kom ut, og baby la seg rett på bryst. Det er dessverre slik at økonomisk og ressursmessig lar det seg ikke gjøre å gi alle keisersnitt. Men sannheten er at det er et langt bedre alternativ for veldig mange kvinner. Jeg har ingen vonde minner fra å "føde" barn. Gjør det gjerne igjen, med keisersnitt. Det blir en nedtur om jeg må ta det vaginalt. Dette er ingen trend. Det er et alternativ til alle kvinner som stopper seg selv fra å få barn pga vaginal fødsel. Og jeg syns vi skal få opp i dagen hvor mange det er som faktisk har hatt grusomme vaginalt fødsler og sliter med traumer. Det er respektløst å ikke sette et ordentlig fokus på dette. Mange kvinner har kropper og psyke som ikke tåler en vaginal fødsel særlig godt. Det er irriterende at man ikke kan se det fra en mer nyansert side. Det er en stor påkjenning å bli foreldre i seg selv. Å kunne gi kvinner som trenger det en mer positiv fødselsopplevelse er vel et kjempeviktig moment for å gjøre det mer lystbetont å bli mamma? Dere som presser ut unger som høna spretter ut egg må gjerne komme med deres fordømmende tone, men veldig mange kvinner er ikke så heldige. Og mange synes ikke den smerten og "kampen" på fødestuen er "så verdt det". Mange kjenner på en såpass stor smerte og redsel at de av den grunn alene ikke får flere barn, selv om de ønsker flere. At man skal sitte og kjempe for forståelse for dette er ubegripelig. Anonymkode: ad26a...d62 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 20. mai 2021 Hvorfor lager du dette innlegget? Hva prøver du å oppnå?! Er forøvrig helt uenig med deg. Anonymkode: ddd12...eed 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 20. mai 2021 Dagens fokus på traumer, angst, depresjon og det å unngå alt som oppleves vondt, krevende og vanskelig er helt sinnssykt. Anonymkode: 40d6b...f3d 86
Populært innlegg Lorieen Skrevet 20. mai 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 20. mai 2021 Dette må være det største pisspreiket jeg noensinne har lest! 😂😂😂 96
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Jeg er glad for fødselsopplevelse mine, og ikke minst utrolig stolt ! Ja, jeg slet lenge etter første fødsel med å tenke tilbake på opplevelsen, for det var forferdelig! Men i ettertid tenker jeg bare at fy faen jeg er helt rå! Jeg unner alle denne følelsen☺️ Andre fødsel gikk derimot over all forventning, og jeg er ikke lenger redd for å føde igjen (selv om jeg ikke har tenkt meg flere) I noen tilfeller ser jeg på keisersnitt som «the easy way out» men dersom det ligger medisinske årsaker bak så er det såklart helt nødvendig 😊 Anonymkode: 90ce4...ff1 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Jeg hadde ks pga sex-traumer. Angrer absolutt ikke. Er absolutt ingen del av meg som skulle ønske jeg hadde hatt naturlig fødsel. Ungen har også helt normalt immunsystem og fordøyelse. Aldri hatt øre-nese-hals-greier. Hatt feber en liten håndfull ganger. Jeg forstår ikke hysteriet rundt naturlig fødsel eller amming i en evighet. Anonymkode: b364b...0aa 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er glad for fødselsopplevelse mine, og ikke minst utrolig stolt ! Ja, jeg slet lenge etter første fødsel med å tenke tilbake på opplevelsen, for det var forferdelig! Men i ettertid tenker jeg bare at fy faen jeg er helt rå! Jeg unner alle denne følelsen☺️ Andre fødsel gikk derimot over all forventning, og jeg er ikke lenger redd for å føde igjen (selv om jeg ikke har tenkt meg flere) I noen tilfeller ser jeg på keisersnitt som «the easy way out» men dersom det ligger medisinske årsaker bak så er det såklart helt nødvendig 😊 Anonymkode: 90ce4...ff1 Ja og for noen blir det du opplever som forferdelig, men rått, bare forferdelig. Det er en subjektiv opplevelse og det er altfor mange kjerringer i denne debatten som vil at alle skal føle på at det var forferdelig, men rått. Altså gjennomførbart. For en del kvinner er det uaktuelt med en ny fødsel, fordi de må i terapi etterpå. De må jobbe med å komme over første gangen, også skal de liksom gjøre det igjen? Hva med de? Anonymkode: ad26a...d62 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Dette var kunnskapsløst, mest av alt fordi brorparten av kvinner faktisk ikke ønsker keisersnitt over vaginal fødsel. Selv jeg som hadde fødselsangst hadde ikke noe videre ønske om keisersnitt av den grunn. Ikke fordi jeg synes de vaginale fødslene var noen god opplevelse i det hele tatt (med unntak av å få barnet på brystet når jeg var ferdig), men fordi keisersnitt ikke var et mer forlokkende alternativ. Spør du en kvinne med dyp fødselsangst eller en kvinne som har fått varige skader av vaginal fødsel, eventuelt et skadet barn, så vil hun selvfølgelig ønske keisersnitt. Men det betyr ikke at kvinner flest ønsker det, da sjansen for at det går bra er størst. Anonymkode: 2f582...844 37
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde ks pga sex-traumer. Angrer absolutt ikke. Er absolutt ingen del av meg som skulle ønske jeg hadde hatt naturlig fødsel. Ungen har også helt normalt immunsystem og fordøyelse. Aldri hatt øre-nese-hals-greier. Hatt feber en liten håndfull ganger. Jeg forstår ikke hysteriet rundt naturlig fødsel eller amming i en evighet. Anonymkode: b364b...0aa Jeg kjenner flere voksne som er tatt med keisersnitt. Ingen utpregede helseproblemer, det der er vel tilfeldig uansett. Anonymkode: ad26a...d62 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Biologisk sett er det en gang slik at det bare er kvinner som (fysisk og psykisk) tåler en vaginal fødsel som kan og bør bli mødre. Anonymkode: aecde...db9 19
Petra200 Skrevet 20. mai 2021 #12 Skrevet 20. mai 2021 Du vet at det er større risiko for sykdom hos barnet ved ks? Du ofrer barnet ditt for å ikke føde .. det høres ganske ugreit ut spør du meg .. Husk også på infeksjonsfaren, risikoen ved anestesi, blodtap samt belastningen i ettertid. Det skal være tungtveiende grunner til å velge ks, endel for mor men hovedsakelig fordi det er så mye bedre for barnet å bli født vaginalt. 26
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #13 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja og for noen blir det du opplever som forferdelig, men rått, bare forferdelig. Det er en subjektiv opplevelse og det er altfor mange kjerringer i denne debatten som vil at alle skal føle på at det var forferdelig, men rått. Altså gjennomførbart. For en del kvinner er det uaktuelt med en ny fødsel, fordi de må i terapi etterpå. De må jobbe med å komme over første gangen, også skal de liksom gjøre det igjen? Hva med de? Anonymkode: ad26a...d62 De vil i stor grad få innvilget selektivt keisersnitt med fødselsangst som indikasjon. Anonymkode: 2f582...844
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #14 Skrevet 20. mai 2021 Ingen skader etter ks? 😂 Bare et lite arr? Du glemmer den opprevne livmora da.. Anonymkode: 24484...7ed 33
pia mater Skrevet 20. mai 2021 #15 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen skader etter ks? 😂 Bare et lite arr? Du glemmer den opprevne livmora da.. Anonymkode: 24484...7ed Og risiko for brokk og alt annet når man skjærer i kroppen. 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #16 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen skader etter ks? 😂 Bare et lite arr? Du glemmer den opprevne livmora da.. Anonymkode: 24484...7ed Den har jo grodd. Anonymkode: ad26a...d62 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 Jeg har to ks og en vaginal fødsel. Mye bedre å føde naturlig på alle måter. Anonymkode: 4ff60...a96 22
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja og for noen blir det du opplever som forferdelig, men rått, bare forferdelig. Det er en subjektiv opplevelse og det er altfor mange kjerringer i denne debatten som vil at alle skal føle på at det var forferdelig, men rått. Altså gjennomførbart. For en del kvinner er det uaktuelt med en ny fødsel, fordi de må i terapi etterpå. De må jobbe med å komme over første gangen, også skal de liksom gjøre det igjen? Hva med de? Anonymkode: ad26a...d62 Det er da ingen menneskerett å få barn. Anonymkode: d003f...c41 7
Marimba Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Jeg hadde en fantastisk fin vaginal setefødsel med nr 1, og et grusomt KS med nummer 2. 20
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Er helt enig med deg, ts. Jeg er gravid og skal ha tredje barn nå. Første fødsel var vaginal, som jeg angrer dypt på. Ble ikke skadet, men følte meg likevel åpnere slik at jeg måtte gjennom en vaginalstrammingsoperasjon for å føle meg normal igjen. Ble litt trangere enn før faktisk,men poenget er at jeg ikke hadde behøvd operasjon om det var keisersnitt. Andre fødsel var keisersnitt. Det gråt jeg meg til fordi jeg sa jeg hadde fødselsangst. Nå med tredje barn på vei, har jeg de samme argumentene i minne og skal bruke dem for alt de er verdt. I tillegg så har jeg jo nå et ekstra argument med at jeg frykter at livmor skal sprekke ved vaginal fødsel og pressing. Anonymkode: 4301a...708 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå