Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter et søk på hormonspiral på KG diskusjonsforum, bestemte jeg meg for å gå til lege og få innsatt dette, for det hørtes ut som det beste prevansjonsmiddelet for meg. Men etter nå å ha vært å kjøpt spiral og lest pakningsvedlegget er jeg mer usikker...

Det står nemlig der at man helst ikke skal bruke ob... :o :evil: Hva? Jeg kan da ikke bruke bind heller, klarer knapt å bruke det om nettene... Så jenter, dere som bruker hormonspiral, bruker dere bare bind?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 2-3 år og er strålende fornøyd.

Du kommer sannsynligvis ikke til å trenge tamponger i særlig grad, da blødningene blir mye, mye mindre, men jeg har brukt tamponger (foretrekker Tampax - da de er mye lettere å sette inn), og har ikke hatt problemer med det.

Lykke til med ny spiral :lol:

Skrevet

Takk for svar! Har jo lest at mange mister mensen/får mindre blødninger, men tør liksom ikke håpe for mye på det, jeg er alltid så uheldig... :(

Har du merket andre bivirkninger, som vektøkning, kviser/uren hud eller lignende? Gikk det fort over i tilfelle?

Takk for lykkeønskninger, jeg er skikkelig spent, gruer meg litt.... :oops:

Gjest Duchess
Skrevet

Jeg har kobberspiral, og ja, det står at man helst skal bruke boind, men det er totalt utelukka for min del, og det fungerer greit med tamponger.

Skrevet

Jag använder kopparspiral (i nån vecka till...) och har varit mycket nöjd. Ingen hormonpåverkan och faktiskt mindre mensvärk (trots att det oftast är tvärt om). Blödningarna har jag inte märkt någon skillnad på, fast det kan ju vara annorlunda med hormonspiral.

Jag har kunnat använda tamponger utan några större problem. Jag brukar dock bara använda tamponger när jag tränar/idrottar och i början av mensen när jag är på jobbet. Jag föredrar sedan några år klassiska tjocka bindor (de läcker inte vid sidan och känns inte lika plastiga som de supertunna) och jag har märkt att jag får något mer mensvärk när jag använder tampong.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har hatt hormonspiral i fire år jeg, og har hverken behov for bind eller tamponger. Har ikke hatt mensen på tre år! :D

Skrevet

Åhh, DU er heldig du!! :o Joda, det blir nok hormonspiral på meg også, får satse på at blødningene stopper opp! :wink:

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral siden mai.

Har fremdeles blødninger to uker, og opphold i to uker cerka.

Jeg har brukt tampong ett par ganger, men har ikke så stort behov da det er ganske små blødninger.

Syntes det er litt ekkelt å bruke tampong, da det sto at tampongen kunne hekte seg fast i trådene på spiralen!

Men det er vel bare å vere forsiktig...

Jeg hadde en periode med mye kviser for ett par uker siden, men nå er det heldigvis mye bedre!

Skrevet
boind
Jupp, det ordner seg sikkert. Så om du ikke kan bruke hverken Ob eller bind kan du jo gjøre som Duchess og bruke boind :lol::lol::lol::lol:

Sorry Duchess, jeg måtte bare :roll:

Gjest Elise!!
Skrevet

Hei hei! Jeg har brukt hormonsppiral i 2år nå, og jeg skal fjerne min, masse kviser, hodepine, sur og deppa. men det posetive er jo att jeg ikkje har hatt menstrasjonen på 1år da og ikje blitt gravid. Jeg vill og bare si att du får sterke blødninger og veldi slakk og elendi dei første 3 vekene, men så går det over og da. Jeg prøver ikkje og skremme deg, ville bare fortelle min erfaring siden du spurte. Håper det ordner seg for deg ,og lykke till!! :P:P fra Elise! :blunke:

Skrevet
Hei hei! Jeg har brukt hormonsppiral i 2år nå, og jeg skal fjerne min, masse kviser, hodepine, sur og deppa. men det posetive er jo att jeg ikkje har hatt menstrasjonen på 1år da og ikje blitt gravid. Jeg vill og bare si att du får sterke blødninger og veldi slakk og elendi dei første 3 vekene, men så går det over og da. Jeg prøver ikkje og skremme deg, ville bare fortelle min erfaring siden du spurte.  Håper det ordner seg for deg ,og lykke till!! :P  :P  fra Elise!  :blunke:

Du skremmer meg ikke, og jeg er kjempetakknemlig for svaret ditt, alle andres svar også! Jeg er litt i tvil, men legetime er bestillt og hormonspiral er innkjøpt, så jeg tror jeg får prøve. Det er bare litt surt å vite at en har brukt 1100 kroner på det hvis en må fjerne den så fort... :-? Jeg vil heller ha menstruasjonen, enn å være sur og deppa!

Skrevet

Varför inte prova en kopparspiral i stället? Då slipper du hormonerna, med dess biverkningar men får ett bra skydd mot oönskad graviditet.

Jag har haft kopparspiral i 1½ år och är mycket nöjd. Jag har dessutom haft problem med många biverkningar av p-piller och vill inte ha mer hormoner som gör mig konstig och sjuk.

Skrevet

Dette er ikke for å angripe Nora på noen slags måte, men jeg er veldig sjokkert over enkelte jenters holdninger innen prevensjon her inne. En del jenter har en "det skjer nå uansett ikke meg" holdning og kjører på, andre vil ikke bruke kondom fordi det er så rart og kjører på, andre vil ikke bruke p-piller fordi man kan legge på seg et par kilo og kjører på, og andre igjen muligens :blunke: ikke vil bruke spiral fordi man da må bruke bind. Er ikke hele poenget at man ikke skal bli gravid eller har jeg misforstått totalt her?

Jeg er i den situasjonen at på grunn av lite produksjon av Folinsyre i kroppen må en eventuell baby her i gården være planlagt. Derfor er jeg avhengig av at prevansjonen jeg bruker funker som den skal. Blir jeg gravid nå er jeg tvunget til å ta abort, enda et barn er mitt høyeste ønske å få. Derfor blir jeg litt frustrert over slike tråder og innlegg.

Om man ikke vil bli gravid MÅ man bruke prevansjon. Om man da må dra på seg enkelte bivirkninger som å bruke bind, noen kviser eller ekstra kilo so what. Det står da hvertfall ikke om livet, eller???

Skrevet

Skjønner litt av poenget ditt, Thea. Men saken er jo at man(iallefall jeg) ønsker å finne det prevansjonsmiddelet som passer en selv best, og gir minst mulig bivirkninger. Har lyst å leve livet mitt som normalt, og å bruke bind innebærer at tiden under mens ikke blir spesiellt hyggelig for meg. Håper du har forståelse for dette.

Jeg har tre barn, ønsker ikke flere, fordi vi ikke har tid, plass, økonomi m.m. til å ta vare på flere barn, så derfor ønsker jeg også å bruke noe som er sikkert! Sterilisering er det vi egentlig kunne tenkt oss mest, men siden vi er veldig unge, må iallefall jeg søke om å få utført det, og tanken er da at en hormonspiral (som kan sitte inne i 5 år) vil gi oss masser av tid å tenke på eventuell sterilisering.

Jeg har full forståelse for din frustrasjon for mitt problem, men prøv å aksepter at det nå engang er slik for meg!

Skrevet

Jeg forstår da det meste jeg vettu, bare jeg vil ;)

Håper du finner noe du til slutt vil trives med da :)

Hilsen meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...