Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke få definere sin egen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies jo at alder bare er et tall, og at hvordan man ser ut på utsiden ikke definerer hvem man er på innsiden. Så hvorfor kan man ikke få definere sin egen alder i folkeregisteret?

Hilsen mann (40) som føler seg som gutt (14).

Anonymkode: 23cd5...6e3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være den alder du vil. Men fødselsdagen din kan du ikke endre på, og antall år siden den heller ikke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du har nettopp kommet i puberteten?

Anonymkode: ab383...32b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig, når noen kan velge personlig pronomen som ikke passer inn med sin biologi, så kan vel vi velge alder også? Tidsregningen vi lever med er jo bestemt av mennesker, så da må det jo være åpent for at jeg kan bestemme min egen tidsregning, som forandrer min alder. Men når jeg insisterer på å vise legg på utesteder så bare ler de av meg. Kanskje jeg burde anmelde de for mobbing og trakassering?

Anonymkode: 32c29...e51

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du kan endre den, men det er litt knotete. Du kan f.eks søke asyl i Sverige og si du er 14 år. De kan ikke motbevise deg og du får et id-kort med bevis på Sverige sier du er 14 år. Den nye identiteten din som tenåring beholder du selv om du får avslag og blir sendt tilbake til Norge.

Anonymkode: 479ee...644

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det verste er jo at et par faktisk "adopterte" den lille jenta. (les gubben på 52 år) 

Endret av Hannah80
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 16.21):

Det sies jo at alder bare er et tall, og at hvordan man ser ut på utsiden ikke definerer hvem man er på innsiden. Så hvorfor kan man ikke få definere sin egen alder i folkeregisteret?

Så vi andre skulle finansiert at du skulle fått leve i din fantasiverden og gått på ungdomsskolen til evig tid? Hadde du greid å leve uten sex og alkohol og tatt bussen i all evighet også, siden du er umyndig og under den seksuelle lavalder?

Anonymkode: 59436...1c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 18!! (Egentlig 16, men elsker å ha lappen og gjøre som jeg vil så godtar 18)... Hilsen jente 37 ;) 

Anonymkode: e0ab4...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man definere kjønn burde man kunne  definere alder også.

Anonymkode: 55db8...846

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så vi andre skulle finansiert at du skulle fått leve i din fantasiverden og gått på ungdomsskolen til evig tid? Hadde du greid å leve uten sex og alkohol og tatt bussen i all evighet også, siden du er umyndig og under den seksuelle lavalder?

Hvorfor skal vi som samfunn finansiere kjønnskorrigerende operasjoner og behandlinger? Like tåpelig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal vi som samfunn finansiere kjønnskorrigerende operasjoner og behandlinger? Like tåpelig.

Tiden går likt for alle.

Utviklingsavvik som gjør at fysisk og psykisk kjønn ikke stemmer overens gjelder et lite mindretall. Hvorfor skal samfunnet finansiere andre behandlinger av feil/problemer med kroppen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 16.21):

Jeg er også "transage" og gleder meg til samfunnet kommer så langt at vi får være den alderen vi føler oss som og kan få papirer på at vi egentlig er 18 selv om vi er 40....

Vi har jo allerede slikt for kjønn...

Anonymkode: 52b6c...50d

• Liker 4
Skrevet (endret)

En nederlender gikk for et par-tre år siden til sak mot staten fordi han ville gjøre seg 20 år yngre i folkeregisteret i Nederland. Han prøvde seg også med det lite gjennomtenkte "folk bytter jo kjønn"-argumentet.

Gjett tre ganger hva utfallet ble!

www.bbc.com/news/world-europe-46425774

Sitat

"Mr Ratelband is at liberty to feel 20 years younger than his real age and to act accordingly," the judges said, but changing his legal documents would have "undesirable legal and societal implications".

"Rights and obligations are also attached to age... for example, the right to vote, the right to marry, the opportunity to drink alcohol and to drive a car," the court said.

It found that the possibility of declaring oneself younger could open the door to the opposite - becoming older.

In its judgement, the court said that granting the request would cause "all kinds of legal problems" by effectively erasing 20 years of events. It pondered what would happen to qualifications obtained in that time, or a driving licence issued, or a marriage solemnised.

Endret av Nicathv
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man som 90-åring definerer seg som 40-åring vil man neppe leve 40-50 år. Kroppen teller årene uansett hva hodet sier. 

Anonymkode: 86e7f...8c3

• Liker 3
Skrevet

Biologisk alder er udiskutabelt. Hvor gammel man føler seg er opp til hver enkelt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man definere kjønn burde man kunne  definere alder også.

Absolutt. Og kan man definere kjønn burde man også kunne definere rase. Føler jeg meg som svart afrikaner må jeg få lov til å være det!

Anonymkode: a5722...224

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, MiaHI said:

Biologisk alder er udiskutabelt. 

Samme som biologisk kjønn altså.

Anonymkode: a5722...224

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel alder noe som sier hvor mange ganger jorden har gått rundt solen siden du ble født. Noe av det mest objektive som finnes. Vil du skifte ut årstidene også? Hvordan du føler deg, har ikke noe med hvor mange år du er. 
«Jeg føler meg som en  18-årring og vil bli russ igjen...». Blir show-samfunn det!

Anonymkode: 2bc20...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...