Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån/kreditt på 6 forskjellige plasser. Til sammen utgjør dette 48.000kr.

Nominell rente på disse lånene er mellom 17,95 - 21,62. Jeg skjønner meg ikke på renter, effektiv rente, nominell rente osv. 

Jeg søkte på refinansieringslån på 45.000kr med nedbetalingstid på 1 år.
Nominell rente på dette er 16,90%
og effektiv rente 24,75%.

Hva blir billigst for meg å gjøre her? Takke ja til refinansiering, eller droppe refinansiering og betale rett til lånene selv? Jeg håper jeg kan få svar fra noen som skjønner seg på dette! Jeg vil spare penger, og ta det som blir billigst for meg

Anonymkode: ff043...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er effektiv rente på de du har i dag? Og hvor mye betaler du i måneden?

Anonymkode: 516c7...317

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du har i effektiv rente i dag. Det er den effektive renta du må se på. Hvis den du har er lavere enn den du er tilbudt bør du heller betale ned direkte enn å refinansiere

Anonymkode: ab424...586

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den nominelle renten på lånene du har pr i dag er på 17,95 - 21,62 er er vel den effektive noe høyere uansett, dette bør du sjekke opp.

Men jeg vil da tro det skal være mulig å få langt bedre lånetilbud enn effektiv rente på 24,75%?😵💫

Anonymkode: 18dfe...097

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet

Hvis du ikke skjønner deg så godt på det betaler du de bare ned. Har du jobb får du kanskje feriepenger snart, og null skatt. Betal ned så mye du kan. 

Beløpet er ikke så stort at du bør samle det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis den nominelle renten på lånene du har pr i dag er på 17,95 - 21,62 er er vel den effektive noe høyere uansett, dette bør du sjekke opp.

Men jeg vil da tro det skal være mulig å få langt bedre lånetilbud enn effektiv rente på 24,75%?😵💫

Anonymkode: 18dfe...097

J

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det kommer an på hva du har i effektiv rente i dag. Det er den effektive renta du må se på. Hvis den du har er lavere enn den du er tilbudt bør du heller betale ned direkte enn å refinansiere

Anonymkode: ab424...586

Jeg sjekket på horde, og øverst står det «snittrente 25,87%», er det dette som er den effektive renten?

Skrevet

Ring og MAS for å få lavere rente! Rente på 24,5% er høyt. Se på luksusfellen for eksempel, de viser mange "slike" samtaler der som deltakerne gjør selv. 

AnonymBruker
Skrevet
IDGAF skrev (5 minutter siden):

Ring og MAS for å få lavere rente! Rente på 24,5% er høyt. Se på luksusfellen for eksempel, de viser mange "slike" samtaler der som deltakerne gjør selv. 

Hvem skal jeg ringe? Nå har jeg jo allerede sendt inn søknad på santander, og venter på godkjenning. De betaler inn alle kreditorene for meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem skal jeg ringe? Nå har jeg jo allerede sendt inn søknad på santander, og venter på godkjenning. De betaler inn alle kreditorene for meg

Du kan jo prøve å ringe Santander? Eller så kan du ringe de seks du har lån til. Forklar situasjonen du er i, og at du prøver å rydde opp, men for å få det til må du ha lavere rente. 

Har du noen penger nå? Feriepenger snart? Noe å selge? Isåfall kan du foreslå for noen av de du har lån hos å betale en lavere sum mot at du betaler NÅ. Jeg anbefaler deg å se luksusfellen, der får du masse tips og triks. 

Skrevet

Hei! Du skal se på effektiv rente. 
Om du har søkt santander om å samle lånene så blir det nå litt ryddigere siden du ikke er helt sikker på hvordan du gjør det. Om renta er litt høyere der enn der du har låna nå, har ikke så mye å si på ett så lavt lån som du har. Bare sørg for å betal det på det året.  Flott at du tar tak i kredittlånene dine allerede nå, som du sikkert har sett på luksusfellen er det lett å miste oversikten. PS klipp korta..

Gjest Blondie65
Skrevet

TS: ikke bruk Santander. Det er bare mer av samme sort som du har i dag. Beløpet du skal refinansiere er såpass lavt at det burde være fullt mulig å få langt bedre rente enn det der. Jeg anbefaler Lendo eller prøv gjerne OppFinans direkte.

Jeg håper du forstår at 24 % er MER enn 17-21 %?

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (8 timer siden):

Jeg håper du forstår at 24 % er MER enn 17-21 %?

Men, nå sammenligner du epler og bananer. 

24% effektiv rente mot 21% nominell rente. Med litt gebyrer kan 21% nominell fort bli over 24% effektiv rente. Det er ikke gitt at refinansieringslånet er dyrere. 

Når det er sagt så er beløpet såpass lavt og nedbetalingstiden såpass kort at det egentlig ikke spiller veldig stor rolle i kroner og ører.

Anonymkode: 262df...189

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men, nå sammenligner du epler og bananer. 

24% effektiv rente mot 21% nominell rente. Med litt gebyrer kan 21% nominell fort bli over 24% effektiv rente. Det er ikke gitt at refinansieringslånet er dyrere. 

Når det er sagt så er beløpet såpass lavt og nedbetalingstiden såpass kort at det egentlig ikke spiller veldig stor rolle i kroner og ører.

Anonymkode: 262df...189

Det er vel helst TS som samler epler og bananer. Det er tydelig at det lånet TS har fått tilbud om har høye gebyrer. TS har ikke sagt noe om effektiv rente på sine kreditter så det er egentlig ikke lett å se hva som er best. 

Skrevet

Om de småkredittene er kredittkort er det sjelden særlig med gebyrer så lenge man betaler med efaktura. Men hvorfor refinansiere når renta på det nye samlelånet er likt eller høyere enn smålånene? Hensikten med refinansiering er å kutte kostnader, ikke la en annen kreditor bli rik. 

Kutt unødvendig forbruk, og fokuser på å betale ned de smålånene så fort du klarer. 

Skrevet
Blondie65 skrev (9 timer siden):

TS: ikke bruk Santander. Det er bare mer av samme sort som du har i dag. Beløpet du skal refinansiere er såpass lavt at det burde være fullt mulig å få langt bedre rente enn det der. Jeg anbefaler Lendo eller prøv gjerne OppFinans direkte.

Dette! TS, du kan kontakte Santander og si at du har fått et bedre tilbud. Sjekk de som @Blondie65 foreslår, eller hør med banken din. Da jeg skulle refinansiere for noen år siden, var det banken som ga meg desidert best betingelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...