AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #61 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For en drøm! Håper jeg én dag får samme mulighet som deg. Jeg har jobbet med forskjellige typer dyr, og hatt selv. Som flere har nevnt så er nok hest det som krever mest. Høner og ender er morsomme dyr. Det krever litt penger i oppstartsfasen mtp bygning og rovdyrsikker utegård, men månedsprisen utover det er ikke mye. Jeg har kun jobbet med gris og ikke hatt selv, men det er absolutt noe jeg kunne tenkt å hatt på min fremtidige gård. Masse personlighet! God idé å ta en tur til naboen. Søk kunnskap hos de som har, og kanskje du evt får låne noen dyr. Mye informasjon å hente på Facebook også. Feks gruppen: høner og andre fjærfe Masse lykke til Anonymkode: 50a5e...c83 Tusen takk 😄 Ja jeg føler meg veldig heldig! Endelig en drøm som går i oppfyllelse etter mange år med sparing 😅 ts Anonymkode: fe98a...91b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #62 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ullgris https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219125809 Bare viser deg noen eksempler Anonymkode: dfe57...e8c Ååh ❤️❤️❤️ Jeg skal helt klart ha gris!! ts Anonymkode: fe98a...91b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #63 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk 😄 Ja jeg føler meg veldig heldig! Endelig en drøm som går i oppfyllelse etter mange år med sparing 😅 ts Anonymkode: fe98a...91b Du kommer til å kose deg masse med dyrene, det er jeg sikker på 😊 Anonymkode: dfe57...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #64 Skrevet 20. mai 2021 Kom tilbake med oppdatering når du har bestemt deg, TS. Ønsker deg lykke til! 🐐🐑🐷 Anonymkode: 31ff9...ece 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #65 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kom tilbake med oppdatering når du har bestemt deg, TS. Ønsker deg lykke til! 🐐🐑🐷 Anonymkode: 31ff9...ece Takk 😄 nå står det mest på geiter, gris og høner, men skal snakke med bonden og få noen som kan dette her til å komme å se på tomta mi 😊 ts Anonymkode: fe98a...91b 1
Juniper Skrevet 20. mai 2021 #66 Skrevet 20. mai 2021 Lykke til med kosegeiter! Klokt valg. vær obs på at det er regler i forhold til å flytte geiter. Går etter visse regionsgrenser. Er pga smittesykdommer. Du bør sjekke det ut i forhold til hvor du får geiter fra. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #67 Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det ingen som påpeker at dette er 2021? Det er da knappest en småskala bonde som bruker annet enn digitale gjerder nå? Ts behøver da ikke betale i dyre dommer for fysiske gjerder til geitene sine, som var dette 1810. Og angrer ts på innkjøpet utpå høsten så får man dem slaktet og så spiser man geitene. Ikke verre. Det er godt kjøtt. Anonymkode: 8eda1...e4a For en holdning! Tror jeg skal skaffe meg en bikkje så får den slakta til høsten om jeg blir lei. Eller er det kun greit når det kommer til husdyr? Anonymkode: 95d82...8c2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #68 Skrevet 20. mai 2021 Begynn i det små, tenker jeg. Heldig du som har denne muligheten 😀 Var jeg deg, ville jeg i hvert fall forsøkt meg på høner for ferske egg. Anonymkode: 4fab3...736 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #69 Skrevet 21. mai 2021 Du må sette deg inn i alle sider av dyrenes behov. Det er dyr hos hobbybønder som lever i den dårligste dyrevelferden, ikke av vond vilje men på grunn av kunnskapsløshet. Hester har der verst. Og mens jeg er igang......kaniner solgt over disk som kjæledyr til barn burde vært forbudt. De utsettes for ufattelig dyreplageri. Kaniner lever i flokk og liker ikke å bli tatt på. Alene i et bur, uten stimuli 95 til etter hvert 100 prosent av tiden er som å leve på glattcelle. Kaniner gjemmer seg for fiender og sitter musestille for ikke å bli oppdaget. Derfor er den rolig men dødsredd når den blir løftet og klemt på. Anonymkode: a4083...585 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #70 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må sette deg inn i alle sider av dyrenes behov. Det er dyr hos hobbybønder som lever i den dårligste dyrevelferden, ikke av vond vilje men på grunn av kunnskapsløshet. Hester har der verst. Og mens jeg er igang......kaniner solgt over disk som kjæledyr til barn burde vært forbudt. De utsettes for ufattelig dyreplageri. Kaniner lever i flokk og liker ikke å bli tatt på. Alene i et bur, uten stimuli 95 til etter hvert 100 prosent av tiden er som å leve på glattcelle. Kaniner gjemmer seg for fiender og sitter musestille for ikke å bli oppdaget. Derfor er den rolig men dødsredd når den blir løftet og klemt på. Anonymkode: a4083...585 Det du sier om kaniner stemmer ikke. Jeg har kaniner i store binger, de lever fritt i flokk som du sier, men de elsker å bli tatt på. De blir handtert av meg fra de er kaninunger og de bestemmer selv hvor mye de vil være borti meg. Mine større kaniner elsker å bli løftet, de klatrer opp bena mine og hviler på brystet mitt når jeg løfter de opp. Noen av de har også vokst opp inne hos meg og liker å ligge på fanget mitt når jeg ser på tv eller leser. Men jeg er enig i at det burde være helt slutt på salg av kanin over disk, stappa inn i små bur hele året og handtert plutselig og brått av barn eller voksne. Hvis de får vokse opp fritt og trygt, som mine har gjort, minner de mer om hunder synes jeg. Anonymkode: dfe57...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #71 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Bor på et tidligere landbruk. Er en fin oppvarmet stall her, ganske tydelig at det har vært mye dyr her før. Ser ut som det har vært griser, geiter, kaniner og høner Jeg har lyst til å kjøpe er par geiter, kanskje en ponni? Hadde også vært veldig morsomt med 2 kuer hest og ku er jo veldig store dyr. Så geiter er nok billigere? Noen her som har peiling på hva hvert enkelt dyr koster i mnd? De skal kun brukes som kjeledyr, har også en ganske stor inngjerdet tomt med masse plass og gress som de kan traske rundt på Anonymkode: fe98a...91b Det er fint med noen dyr. Sett deg inn i de ulike arter og hva de krever, finns mange bøker om det. Ingen dyr bør være alene, så ha flere av hver, og over 2 så de fortsatt har noen om en dør. Størrelse på dyret avgjør hvor mye de spiser, og har du få må du belage deg på høy siden rundball ikke vil tåle å stå åpen så lenge som få dyr bruker på å spise den. Gjerder er en ganske stor kostnad, men det er en gang, gjør du en god gjerde jobb står det i mange år. nofence skal ikke brukes på dyr under 6 mnd. Av beite trenger du litt størrelse, minst et par mål pr dyr av liten størrelse, rundt 6-10 mål pr storfe. Avhengig av kvaliteten på enga og beitestrategi du velger. Brukes de samme beitene mye så vil etterhvert parasittbelastningen bli stor. Du må og ha et produsentnummer for å eie produksjonsdyr som geit, sau, gris, storfe. Til hobby kan du få det hos landbrukskontoret i kommunen, du er og pliktig til å sette deg inn i regelverket for hold av de dyreslagene du skal ha. På sau beregner jeg hos meg ca 1000 -1500 kr dyret i året, da inkludert veterinær og mat samt litt vedlikehold. Går ca 6-10 sau, avhengig av rase, på et storfe. Den prisen vil jo bli større pr dyr om du har få. Anonymkode: 512a7...83d 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #72 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 8.24): Det du sier om kaniner stemmer ikke. Jeg har kaniner i store binger, de lever fritt i flokk som du sier, men de elsker å bli tatt på. De blir handtert av meg fra de er kaninunger og de bestemmer selv hvor mye de vil være borti meg. Mine større kaniner elsker å bli løftet, de klatrer opp bena mine og hviler på brystet mitt når jeg løfter de opp. Noen av de har også vokst opp inne hos meg og liker å ligge på fanget mitt når jeg ser på tv eller leser. Men jeg er enig i at det burde være helt slutt på salg av kanin over disk, stappa inn i små bur hele året og handtert plutselig og brått av barn eller voksne. Hvis de får vokse opp fritt og trygt, som mine har gjort, minner de mer om hunder synes jeg. Anonymkode: dfe57...e8c Kaniner liker ikke å bli tatt på. Mulig dine liker de fordi de har blitt preget på det fra de er små. De fleste kaniner er stallen opp enkeltvis men minimal kontakt med andre individ om det er kaniner eller mennesker. Etter hvert som ungen blir lei av den blir den somregel neglisjert, med unntak av mattildelig. Min nabos kanin sultet ihjel fordi mor hadde glemt å kjøpe mat til den. Guttungen som var lei av kaninen og begynte på fotballtrening, brukte etter hvert veggen ved siden av buret til å sparke fotball mot. Det snurret ikke nok i hodet på verken ungen eller foreldrene til å forstå at lyden av fotballen som smalt i veggen en meter fra buret skremte vett av kaninen. Folk klager på bønder og deres dyrevelferd, men å ha vanskjøttede dyr til ren fornøyelse er visst helt greit. Anonymkode: a4083...585 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #73 Skrevet 23. mai 2021 On 5/20/2021 at 4:14 PM, AnonymBruker said: En kamerat av meg adopterte to kopplam. Nå døde dessverre det ene lammet. Etterhvert så ble Bææ, som lammet heter, sluppet ut på beite sammen med de andre sauene hvor Bææ kom fra. Etterhvert så oppdaget kameraten min at de sauene slettes ikke hadde det så veldig bra, og det var bare han som var der å fylte på med ferskt vann og ekstra mat. Enden på visa ble iallefall at han tok til seg alle sauene, det er vel ikke mer enn 8 inkl. Bææ som overlevde den mishandlingen. Nå har Bææ og hans venner flyttet til en helt annen kant av landet til et småbruk. Tror han har brukt temmelig mye penger på disse sauene, Bææ ble blant annet kastrert for noen år siden. Jeg synes geit er morsomme, men de lukter helt jævlig. De er enkle å dressere. Anonymkode: 31ff9...ece Hvordan fikk han dispensasjon tilrå flytte småfe fra en kant av landet til en annen? det skjer ....aldri Anonymkode: 98375...1a1 2
Gjest Smeltemann Skrevet 23. mai 2021 #74 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 15.51): Først må du sjekke at alle regler følges. Har du nok kompetanse? Har du nok penger? Du må ha en veterinær fast som kan vaksinere, orme og komme på akutte tilfeller. Er det godkjent til varig opphold for dyr? Har du tilgang til kvalitetsmat som høy, silo, kraftfòr? Det koster. Du må også ha kvalitetsanalyse og analysere avføringen til dyrene før du gir ormekur. Dette er kostbart Anonymkode: f4702...f16 Nå var det vel hvor kostbar det var hun lurte på da. En trenger ingen fast veterinær, parasitt behandling utføres i faste intervaller igjennom året. Koster ca 200 pr tube + eventuelt det veterinæren tar for å skrive ut resept,om du skal parasitt behandle en ponni. Er det til sau så husker jeg ikke prisen. Det med å analysere møkka for å se om de har parasitter er ikke nødvendig. Høy koster rundt 6 kroner + Eventuellmoms. Kjøper du ensilageballer koster de opp til 1000 kroner pr balle. En ponni og noen sauer kommer du langt med ca 10 baller. Har du staller det bare å sette inn dyr. Det kreves pr nå ikke noe skole for å ha dyr. Men anbefaler deg og lese deg opp og sette deg inn i det meste før du fyller stallen med dyr. Kraftfôr for de dyrene du tenker på å anskaffe deg kan du spørre på pris på, på felleskjøpet.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #75 Skrevet 23. mai 2021 Husk at det er krav om blandt annet smittesluse når man holder småfe. Anonymkode: b6841...d10
Gjest Smeltemann Skrevet 23. mai 2021 #76 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 16.16): Hvorfor er det ingen som påpeker at dette er 2021? Det er da knappest en småskala bonde som bruker annet enn digitale gjerder nå? Ts behøver da ikke betale i dyre dommer for fysiske gjerder til geitene sine, som var dette 1810. Og angrer ts på innkjøpet utpå høsten så får man dem slaktet og så spiser man geitene. Ikke verre. Det er godt kjøtt. Anonymkode: 8eda1...e4a Det er vel billigst å gjerde.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #77 Skrevet 24. mai 2021 Husk at geiter er flokkdyr, de trives ikke alene😊 Anonymkode: 882cd...253
Troyamin Skrevet 25. mai 2021 #78 Skrevet 25. mai 2021 TS, hva med å være med på å redde de få norske geiterasene vi har igjen i Norge?😊
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #79 Skrevet 25. mai 2021 Det er fint at du har lyst til å drive med dyr! Jeg vil anbefale deg å gjøre noe som du ikke går så fryktelig mye i minus med, og da er i alle fall hest utelukket.. Jeg ville ha tenkt sau i ditt tilfelle. Da får du tilskudd for kjøtt og ull. Geiter er fine, men er noe dritt å holde innegjerdet (og NoFence er dyrt). Det er mange ting du må tenke på før du kjøper dyr. Først må du ha kunnskap nok til å drive med dyr. Dette kan du få gjennom å melde deg på voksenagronomkurs på videregående, gjennom foreninger som feks Bondelaget eller Norsk sau og geit. Før du kan skaffe dyr, må du først skaffe deg et produksjonsnummer, og så må du søke om å få lov til å kjøpe dyr (gjelder ikke alle dyrearter). Kontakt landbrukskontoret i din kommune om du har spørsmål. Dernest må du tenke på om du har råd til alt som kommer ved. Innkjøp av dyr (ca 2500 per sau som et eks), fôr, maskiner (hvordan skal du fôre rundballer uten å kunne flytte de?), utgifter til klipping (om du har sau), gjerder, veterinær, innkjøp av hanndyr hvis du skal sette på, avgift til leverandør om du skal levere dyr+++ Moro at du vil ha dyr, men det er mye å sette seg inn i for deg før du kommer dit tror jeg. Men ingenting er umulig, jeg heier på deg! Anonymkode: ebaab...29f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #80 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.5.2021 den 16.16): Hvorfor er det ingen som påpeker at dette er 2021? Det er da knappest en småskala bonde som bruker annet enn digitale gjerder nå? Ts behøver da ikke betale i dyre dommer for fysiske gjerder til geitene sine, som var dette 1810. Og angrer ts på innkjøpet utpå høsten så får man dem slaktet og så spiser man geitene. Ikke verre. Det er godt kjøtt. Anonymkode: 8eda1...e4a Digitale gjerder som feks NoFence er bare godkjent til geiter per nå. Vanlige gjerder er det aller mest vanlige for alle dyrearter. Anonymkode: ebaab...29f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå